Poprzednie Euro odbyło się w 2021 roku, czasach pandemicznych ograniczeń, które mocno dotknęły zwłaszcza gastronomię. To dla niektórych kategorii kojarzonych z latem i sportem niezwykle istotny kanał sprzedaży. Tak jest chociażby w kategorii piwa. Dane Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego "Browary Polskie" mówią o tym, że jeszcze kilka lat temu kanał HoReCa odpowiadał za ok. 15 proc. sprzedaży złocistego trunku. Teraz już bez przeszkód będzie można sprzedawać piwo spragnionym kibicom. Większość jednak oczywiście będzie się zaopatrywać w sklepach. Najwięksi producenci już szykują się na sprzedażowe piki.
– Takie wydarzenia zwiększają średnią sprzedaż piwa w miesiącach letnich, w których dane wydarzenie miało miejsce o kilka procent w porównaniu z analogicznymi okresami w poprzednich latach. Wyjątkiem były Mistrzostwa Świata FIFA 2022, które odbywały się zimą w Katarze. Wydarzenia sportowe to wyjątkowe okazje do spotkań, wspólnego oglądania meczów, przeżywania emocji i świętowania sukcesów naszej reprezentacji czy innych ulubionych drużyn – mówi Wojciech Szerszeń, brand manager marki Tyskie.
Kompania Piwowarska wystartowała już z tej okazji z kampanią 360 pod hasłem "Taktyka jest jedna. Jesteśmy na TY". Wpisuje się ono w przekaz, który marka Tykie stosuje od dłuższego czasu. Jej twarzami zostali popularni komentatorzy sportowi – Dariusz Szpakowski i Mateusz Borek. W spocie m.in. grają w "piłkarzyki", parafrazują popularną scenę z filmu "Dzień Świra" oraz komentują mecz. – W połowie maja rozpoczęliśmy komunikację w TV oraz digital, w czerwcu pojawi się komunikacja na nośnikach zewnętrznych, ze zwiększoną intensywnością na okres turnieju. Tyskie w ramach aktywowania sprzedaży przygotowało szereg indywidualnych promocji, w których do wygrania w konkursach i loteriach przygotowanych przez markę są m.in. bilety na mecze reprezentacji Polski, koszulki biało-czerwonych, piłki czy nagrody pieniężne – mówi Szerszeń. To jednak nie wszystko, bo Tyskie chce wyróżnić się też na półkach sklepowych. Marka opracowała specjalne opakowanie Tyskie Gronie w turniejowej szacie graficznej. Została ona zainspirowana barwami państw uczestniczących w turnieju. Ponadto do szerokiej dystrybucji w największych sieciach trafia Tyskie biało-czerwone – Oficjalne Piwo Reprezentacji Polski. Jak sama podkreśla Kompania Piwowarska, to produkt przygotowany specjalnie do "kibicowania drużynie z orłem w godle".
Majonez pod mecz
Unilever jako jeden z oficjalnych sponsorów turnieju już wiele miesięcy temu wskazał marki, które będą aktywnie wspierane podczas turnieju. Marki z segmentu personal care, często pojawiają się w przypadku transmisji sportowych, stąd też nie jest niczym dziwnym, że w czasie Euro 2024 mocniej promowane będą takie brandy jak Rexona, Dove, Axe, Radox czy Dusch Das. Brytyjski koncern chce też w czasie turnieju eksponować takie marki jak The Vegetarian Butcher, czyli wegańskie burgery na bazie soi, ale również… Hellmans‘s, Knorr oraz marki musztard Colman‘s i Amora. Marki mają być promowane w mediach oraz oficjalnych strefach kibica.
– Przyjemność jedzenia odgrywa bardzo ważną rolę podczas spotkań z przyjaciółmi i rodziną z okazji wydarzeń sportowych. Niezależnie od tego, czy oglądamy je razem z tysiącami innych osób na stadionach, czy kibicujemy w domowym zaciszu. Jesteśmy dumni z tego, że marki Unilever Nutrition mogą być częścią tego europejskiego święta piłki nożnej o globalnym zasięgu – powiedział Peter Dekkers, nutrition general manager Europe w Unileverze.
Handel też gra
Do turnieju przygotowują się nie tylko producenci, ale też sieci handlowe. Biedronka, oficjalny sponsor polskiej reprezentacji, stawia na szeroką ofertę produktów licencjonowanych. – Wszyscy, dla których kibicowanie znajduje wyraz w odpowiednim stroju, będą mogli zakupić specjalne, licencjonowane koszulki PZPN do wyboru w dwóch wariantach – czerwoną z białym napisem "Polska" i białą z napisem "Polska. Łączy nas piłka", dostępne tylko w Biedronce od 13 czerwca – tłumaczy Joanna Piwowarczyk, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej w Biedronce. Oprócz będących w regularnej sprzedaży napojów izotonicznych, wód witaminowych i żeli energetycznych marki GoActive z logotypem reprezentacji, na czas turnieju w ofercie znajdą się też nowości. To m.in. orzeszki ziemne prażone, odtłuszczone w formie proszku Peanut Powder. W ofercie znajdzie się też m.in. specjalna piłkarska edycja chipsów TOP – cztery nowe, limitowane smaki pojawią się na półkach w czasie turnieju.
Biedronka chce być w tym czasie aktywna w telewizji, radiu i internecie, ale też wchodzić w innowacyjne formaty reklamowe. – Z naszym przekazem będziemy bardzo mocno widoczni przy meczach Euro, nie tylko polskiej reprezentacji, ale w ciągu całej fazy grupowej. Będziemy też widoczni w kanałach linearnych i VOD oficjalnego nadawcy turnieju – TVP. Dodatkowo wykorzystamy sponsoring studiów meczowych. Ponadto na dedykowanej stronie www – Strefie Kibica – klienci znajdą wszelkie aktywności związane z naszymi działaniami wokół Mistrzostw Europy 2024 – mówi Piwowarczyk.
Sieć Lidl to jeden z oficjalnych partnerów turnieju, który odbywa się w Niemczech. I oczywiście ma to wpływ na ofertę i sposób komunikacji w czasie turnieju. – W ramach partnerstwa z UEFA Euro 2024 podejmujemy wiele działań marketingowych – prowadzimy komunikację 360 stopni we wszystkich kanałach, m.in. w telewizji, radiu, gazetce reklamowej oraz aplikacji Lidl Plus. Z Euro 2024 związane są także dodatkowe atrakcje skierowane do naszych klientów oraz pracowników. Jednym z nich był konkurs Lidl Kids Team, którego główną nagrodą było wyjście dzieci na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami turnieju – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska. Podkreśla, że sieć zorganizowała też konkurs dla klientów, w którym nagrodą są bilety na najważniejsze mecze Euro. Klient biorący udział w konkursie ma szansę wygrać jeden z 50 pakietów wyjazdowych dla 2 osób z biletami na fazę pucharową. Sieć gwarantuje przeloty i noclegi.
To jednak nie wszystko, bo sieć przygotowała też ofensywę w ofercie produktowej. Dla prawdziwych fanów futbolu powstała specjalna oferta licencjonowanych gadżetów UEFA Euro 2024. Produkty są dostępne w sklepach od poniedziałku, 3 czerwca. W ofercie znalazły się zestawy kolekcjonerskie, albumy z naklejkami, ale też zestawy stadionów z klocków, które stanowią wierne odwzorowanie turniejowych aren. W ofercie pojawi się także bramka piłkarska pop-up z piłką, pompką oraz kołkami montażowymi.
Swoją ofertę przygotowała też sieć Żabka. To m.in burger kibica - kanapka ze specjalnym wzorem na bułce, ale też nachosy oraz bagietka kibica.
Promocja zdrowia
Wierzymy, że nadchodzące mistrzostwa będą znakomitym wsparciem, aby jeszcze szerzej promować wśród klientów zdrowy styl życia – stosowanie świadomej diety na co dzień, częste sięganie po warzywa i owoce, a także dbanie o aktywność fizyczną. Ponadto w ramach partnerstwa stwarzamy naszym klientom oraz pracownikom unikalną możliwość uczestniczenia w meczach fazy pucharowej, a w tym samym w wielkim finale!
Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska
Piwo do kibicowania
Kompania Piwowarska wraz ze swoimi markami od lat angażuje się w świat polskiego sportu sponsorując od lat reprezentację Polski w piłce nożnej. Szczególnie zaangażowana jest marka Tyskie, która według Kantar jest marką piwa najczęściej wybieraną do kibicowania. Z kibicami i fanami Tyskie komunikuje się poprzez platformę "Taktyka jest jedna. Jesteśmy na TY", którą kolejny raz wspiera w tym sezonie ambasadorski duet w postaci Dariusza Szpakowskiego i Mateusza Borka. Legendarni komentatorzy zachęcają kibiców do wspólnej celebracji zbliżających się piłkarskich Mistrzostw Europy i kibicowania biało-czerwonym.
Wojciech Szerszeń, brand manager Tyskie
Czas gadżetów
Od 10 czerwca, wyłącznie w sklepach Biedronka dostępny będzie oficjalny magazyn reprezentacji Polski na mistrzostwa Europy 2024 AWAN5, bogaty w merytoryczne treści materiał o drużynie, jej przygotowaniach do EURO i samym turnieju, zawierający również terminarz i opis stadionów, na których reprezentacja będzie rozgrywała swoje mecze.
Joanna Piwowarczyk, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka