Po pierwsze należy odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego chcesz rozwijać się na rynkach zagranicznych i upewnić się, że ten ruch jest częścią starannie przygotowanej strategii rozwoju. Poza tym trzeba mieć w firmie zespół, który długofalowo będzie umiał prowadzić taki projekt. Rozwój na nowym rynku pochłania wiele zasobów i energii.
Trzeci element to ocena, w jakim stopniu firma jest gotowa podołać wyzwaniu i czy ma ku temu odpowiednie zasoby. Warto upewnić się, że procesy zarządzania finansami, sprzedaż, marketing i efektywność operacyjna w firmie działają właściwie. Kolejny element to finansowanie. Niezbędne jest zapewnienie odpowiedniego kapitału, który zabezpieczy firmę do czasu osiągnięcia sprzedaży na odpowiednim poziomie.
Piąty aspekt to możliwości ubezpieczeniowe. Ekspansja na rynki zagraniczne może wiązać się z ryzykiem kredytowym, politycznym lub walutowym. Ubezpieczenie pomoże ograniczyć skutki takich sytuacji jak brak wypłaty należności czy konfiskata aktywów. Ważny jest również rozwój miękkich umiejętności. Pomaga to budować zaufanie partnerów. Warto również nagradzać zespół, a zwłaszcza jego przełożonego. To istotne w kontekście motywacji zespołu odpowiadającego za eksport. Nie trzeba również czekać ze startem eksportu, aż produkt będzie idealny. Można bowiem zostać uprzedzonym przez konkurencję. Zebrane doświadczenie pomoże też ulepszać produkty.
Więcej o ekspansji zagranicznej i elementach, o których należy pamiętać przed jej rozpoczęciem, można dowiedzieć się z podcastu z serii „Biznes w 5 minut” przygotowanego przez ekspertów Allianz Trade.
* Allianz Trade stanowi znak towarowy służący do oznaczenia zakresu usług świadczonych przez Euler Hermes.
Wysłuchaj poniżej lub na platformie Anchor.fm