Czym jest composable commerce?
Composable commerce polega na tworzeniu i zarządzaniu produktem cyfrowym za pomocą niezależnych, modularnych i łatwych do wymiany komponentów technologicznych (Packed Business Capabilities), sterujących procesami biznesowymi. Jest to przeciwieństwo tradycyjnego, monolitycznego podejścia, w którym aplikacja lub platforma jest tworzona jako jeden, zintegrowany system.
Modularne podejście do budowania produktów cyfrowych to odpowiedź na coraz bardziej skomplikowane potrzeby organizacji i rynku oraz projekty, które wymagają większej mocy obliczeniowej, a więc również większych zasobów serwerowych. Liczba funkcjonalności platform e-commerce i aplikacji stale rośnie, a klienci dokonują zakupów za pośrednictwem różnych urządzeń. To oznacza, że podejście monolityczne bywa mało praktyczne, a jego skalowalność może być ograniczona.
Właśnie dlatego coraz bardziej popularna staje się architektura composable commerce, oparta na MACH (Microservice-based, API-first, Cloud-native, Headless) i JAMstack (JavaScript, API, Markup).
Architektura MACH — podstawa composable commerce
Architektura MACH pozwala stworzyć w pełni skalowalny, wydajny i elastyczny produkt cyfrowy.
Akronim odnosi się do angielskich nazw technologii IT i oznacza:
Microservice-based
Jeszcze do niedawna na rynku dominowały aplikacje monolityczne, czyli takie, w których każda funkcja była nieodłączną częścią architektury aplikacji. To powodowało problemy, , ponieważ modyfikacja jednego komponentu wymagała nierzadko modyfikacji całej architektury.
Jako odpowiedź na ograniczenia monolitu powstały mikroserwisy powiązane z architekturą kontenerową. Są to moduły, które mają za zadanie wykonywać konkretne czynności i odpowiadają za wybrane funkcje biznesowe takie jak obsługa zamówień, czy płatności. Każdy z mikroserwisów jest samowystarczalny, co umożliwia ich niezależny rozwój i oznacza, że modyfikacja jednego komponentu nie wpływa na pracę całej aplikacji, czy platformy e-commerce.
API-first
Wyżej wspomniane mikroserwisy komunikują się ze sobą za pomocą interfejsu programowania aplikacji (API), który określa, jak komponenty oprogramowania powinny ze sobą współdziałać. API jest odpowiedzialne za przyjmowanie zapytań z frontendu, a następnie pobiera dane, które są gromadzone w dedykowanych mikroserwisach backendu i przekształca je w odpowiedni format prezentowany w warstwie frontendu.
Zbudowanie produktu cyfrowego działającego w oparciu o API umożliwia łatwe wdrażanie nowych rozwiązań. Dzięki temu rozbudowywanie produktu cyfrowego o nowe funkcje, czy elementy staje się znacznie prostsze i szybsze, a jednocześnie nie wymaga modyfikowania całej architektury.
Cloud-native
Aplikacje tworzone z myślą o chmurze są w pełni skalowalne, bezpieczne i szybkie. Nie generują kosztów związanych z inwestycjami w infrastrukturę IT, ponieważ są aktualizowane i ulepszane automatycznie, bez wysiłku klienta, czy dodatkowych opłat.
Chmura gwarantuje pełną skalowalność, która pozwala sprostać rosnącym oczekiwaniom szybko rozwijających się firm i umożliwia wygodne korzystanie z całego produktu cyfrowego lub jego wybranych komponentów.
Headless
Headless commerce to jeden z najważniejszych trendów technologicznych, który umożliwia niezależne działanie warstw frontendu i backendu. W praktyce oznacza to możliwość wprowadzania dowolnych zmian frontendu, bez konieczności modyfikowania backendu.
Jedną z głównych zalet architektury headless jest jej nieograniczona elastyczność i możliwość łatwej modyfikacji produktu cyfrowego, jeśli jakiś komponent stanie się przestarzały lub będzie wymagał ulepszeń.
Architektura MACH pozwala rozbudowywać lub wymieniać poszczególne moduły bez konieczności ingerowania w strukturę całego produktu cyfrowego. To przekłada się na znaczną oszczędność czasu i pieniędzy.
Co wyróżnia architekturę headless?
Headless commerce umożliwia skupienie się na budowaniu przewagi, wizji i misji w kontekście pomysłów i celów biznesowych, a nie dostępnych zasobów IT, technologii czy innych czynników.
To podejście, które pozwala na ciągły rozwój i wzrost biznesu, szybką reakcję na zmiany zachodzące na rynku i odzwierciedlenie ich w funkcjonalnościach oferowanych przez kanał digital.
Odseparowanie backendu od frontendu umożliwia również stworzenie unikatowych frontów, które są odpowiednio dopasowane do wybranych urządzeń i jednocześnie wykorzystują backend jako źródło danych.
To z kolei umożliwia ujednolicenie doświadczeń klientów we wszystkich punktach styku z marką, uproszczenie wdrożeń i sprawniejszą realizację projektów walidacyjnych.
5 korzyści biznesowych composable commerce
Composable commerce niesie za sobą wiele korzyści, takich jak wspomniana elastyczność, szybsze tempo rozwoju i możliwość łatwego testowania nowych funkcjonalności, przy znacznie mniejszym wykorzystaniu zasobów. Ponadto to również:
- Łatwiejsza personalizacja — korzystanie z architektury headless oznacza brak ograniczeń związanych z używaniem monolitycznego oprogramowania. Dzięki temu nie trzeba trzymać się określonego szablonu. Zamiast tego, mamy pełną kontrolę nad tym, co dzieje się na frontendzie i możemy kształtować tożsamość marki bez konieczności stosowania szablonowego układu, który sprawia, że tworzone strony i aplikacje działają tak samo, jak setki innych produktów.
- Możliwość eksperymentowania — środowisko headless umożliwia przeprowadzanie testów A/B konkretnych komponentów, bez ryzyka naruszenia całego ekosystemu i wpływu na operacje backendu. Dla kontrastu, przeprowadzenie podobnych testów w przypadku tradycyjnej architektury monolitycznej wymagałoby modyfikacji warstw frontendu i backendu.
- Szybkość i zwinność — composable commerce umożliwia szybsze wprowadzanie zmian, ponieważ nie wymaga ponownego wdrożenia backendu. To sprawia, że rozwój produktu cyfrowego staje się znacznie bardziej efektywny.
- Większa skalowalność — w przypadku architektury headless, mamy możliwość stałej rozbudowy produktu cyfrowego o nowe moduły. To niczym nieograniczona skalowalność frontendu i backendu, która pozwala tworzyć rozwiązania odpowiadające na potrzeby klientów.
- Zwiększone bezpieczeństwo — możliwość wdrażania zmian w konkretnym module bez ingerencji w pozostałe komponenty minimalizuje ryzyko błędów i pomaga uniknąć sytuacji, kiedy cały kanał sprzedaży przestaje działać. Co więcej, podział na mikroserwisy pozwala na szybsze zidentyfikowanie potencjalnych błędów, a umieszczenie modułów na różnych serwerach przekłada się na zwiększone bezpieczeństwo. W przypadku ataku hakerskiego na jeden komponent, pozostałe mikroserwisy na innych serwerach pozostają bezpieczne.
Kto powinien postawić na composable commerce?
Composable commerce to podejście dla każdego, kto rozumie, że rozwiązania, które są skuteczne dzisiaj, mogą nie przynosić efektów jutro.
Weźmy na przykład muzykę: ktoś, kto chciał na niej zarabiać kilkaset lat temu, musiał występować na żywo i czekać na zapłatę. Kiedy pojawiły się zapisy nutowe, można było sprzedawać prawo do wykonywania utworów innym. Potem nastała era nagrań — płyt winylowych, kaset i płyt CD. Obecnie większość z nas korzysta z serwisów streamingowych, a więc sposoby sprzedaży i dystrybucji muzyki są zgoła inne. Szybka skalowalność twórczości oferowana przez technologie streamingowe umożliwiła autorom natychmiastowy i globalny dostęp do publiczności, a case Napstera i zespołu Metallica wyznaczył ścieżkę do legalizacji dystrybucji muzyki kanałami internetowymi. Jednocześnie, koncerny wydawnicze przeżywają kryzys, gdyż to one umożliwiały artystom dostęp do rynku.
Podobnie jest z modularnym podejściem do budowania produktów cyfrowych. W praktyce może ono oznaczać outsourcing niektórych działań, na które firma nie ma czasu lub zasobów, wsparcie merytoryczne, technologiczne, metodologiczne, czy pozyskiwanie z zewnątrz doświadczenia, które pozwala podejmować bardziej trafne decyzje.
Composable commerce to podejście dla firm, które:
- potrzebują złożonych produktów cyfrowych zintegrowanych z narzędziami ERP, CRM, czy PIM,
- działają omnichannel i potrzebują wysoce wydajnych rozwiązań,
- prężnie się rozwijają i chcą sprostać oczekiwaniom klientów,
- chcą zdobyć przewagę konkurencyjną w branży.
Jak można zyskać na composable commerce w porównaniu do tradycyjnego podejścia?
Analiza czasu, kosztów i kroków niezbędnych do rozwoju aplikacji lub platformy e-commerce jasno wskazuje, że composable commerce to obiecujący sposób na usprawnienie procesu tworzenia i rozbudowy produktu cyfrowego, przy jednoczesnym zwiększeniu jego jakości.
Podejście composable może znacząco zwiększyć tempo osiągania wyników w porównaniu z tradycyjnym, ale tylko jeśli idzie w parze z odpowiednio dynamiczną strategią biznesową.
Composable commerce nie jest lekiem na całe zło i niekoniecznie wpasuje się w każdy projekt. Warto jednak zastanowić się, czy modularne podejście może pomóc Ci efektywniej zrealizować obecne cele lub wyznaczyć ambitniejszą strategię przyszłego rozwoju – istnieje duża szansa, że owszem. Po co zatem budować basen za każdym razem, kiedy chcesz popływać?