28.10.2024 / 16:01
StoryEditor

Znamy plany liderów branży na rozwój roślinnej kategorii, Lidl deklaruje zwiększenie udziału produktów bazujących na białku roślinnym do 15% do 2030 roku – podsumowanie 7. edycji konferencji Plant-Powered Perspectives.

558380
fot. Roslinniejemy
558375
fot. Roslinniejemy
558376
fot. Roslinniejemy
558377
fot. Roslinniejemy
558380
558375
558376
558377

24 października w Centrum Kreatywności Targowa w Warszawie odbyła się siódma edycja konferencji Plant-Powered Perspectives organizowanej przez kampanię RoślinnieJemy. Jest to największe w tej części Europy wydarzenie skupiające przedstawicieli szeroko pojętej branży spożywczej zainteresowanych roślinnymi innowacjami. W tym roku w gronie prelegentów znaleźli się m.in. przedstawiciele: Lidla, NielsenIQ, Frisco, Jogurtów Magda Plant-Based, Polskiej Akademii Nauk, czy były Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Doktor Jerzy Plewa.

W świetle dyskusji o obecnym kształcie roślinnej kategorii oraz perspektywach na najbliższe lata, a także szansach i wyzwaniach związanych z rozwojem w tej kategorii. Uczestnicy konferencji mieli okazję usłyszeć deklaracje i plany odnośnie rozwoju kategorii roślinnych produktów od liderów branży. W sesji otwierającej konferencję Robert Baszyński Dyrektor ds. Zakupów w Lidla Polska przedstawił zobowiązanie sieci do zwiększenia udziału produktów z białkiem pochodzenia roślinnego w ich sieci do 15% w 2030 roku. To pierwsze takie pionierskie działanie sieci handlowej w Polsce.

Misją Lidl Polska jest oferowanie klientom produktów wysokiej jakości w niskich cenach i wyprodukowanych w sposób zrównoważony. Jednocześnie mając na względzie zdrowie klientów oraz dobro planety, kształtujemy nawyki żywieniowe konsumentów, m.in. poprzez ofertę produktów roślinnych, w tym marki własnej Vemondo. W asortymencie Lidl Polska sukcesywnie pojawia się coraz więcej artykułów dla wegan, wegetarian oraz flexitarian. Dodatkowo zobowiązaliśmy się, że do 2030 roku zwiększymy udział roślinnych źródeł białka w naszym asortymencie do 15%. Jako firma społecznie odpowiedzialna, wierzymy, że wraz z naszymi klientami możemy wspólnie działać na rzecz zdrowia publicznego oraz ochrony przyrody i bioróżnorodności – podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska.

Na konferencji odbywały się sesje dyskusyjne o żywieniu zbiorowym, polskim rynku roślinnym na tle innych krajów, czy roli trendów, udoskonaleń technologicznych, a także skutecznej dystrybucji w rozwoju marki. Rok temu na konferencji odbyło się oficjalne

przedstawienie nowego Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej, zrzeszającego przedstawicieli producentów tej kategorii, w tym roku miał premierę raport PZPŻR – to pierwsza taka próba samoewaluacji rynku roślinnego.

Nasza konferencja co roku gromadzi najważniejszych przedstawicieli rynku spożywczego. Przy każdej edycji Plant-Powered Perspectives staramy się zaadresować bieżące wyzwania, które czekają roślinną kategorię oraz rozmawiać wspólnie o rozwiązaniach i szansach na rozwój. – mówi Karolina Centkowska Menadżerka ds. Komunikacji w RoślinnieJemy, współorganizatorka wydarzenia. – W tym roku istotnym punktem programu jest premiera raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej „Branża Żywności Roślinnej w Polsce 2024 – dane, szanse i wyzwania” Raport to kompleksowe przedstawienie obecnego stanu rynku roślinnego w Polsce, zawiera ekspercką analizę szans i wyzwań, a także definicję kategorii roślinnej i najświeższe dane dostarczone przez NielsenIQ. Wierzymy, że stanowi dobry początek do rozmów o tym, jak eliminować bariery systemowe w roślinnej produkcji.

W 2023 roku wartość detalicznego rynku roślinnego w Polsce (z wyłączeniem HoReCa, sklepów specjalistycznych i e-commerce) to już 1,08 miliarda złotych, roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii. Jeżeli uwzględni się sprzedaż w kanałach HoReCa, e-commerce oraz sklepach specjalistycznych, opierając się na deklaracjach producentów, wartość całego rynku roślinnego w Polsce wzrasta do 1,465 miliarda złotych w 2023 roku.

Uczestnicy konferencji mieli szansę zapoznać się z nowymi produktami wystawców w strefie Innovation Showroom, takich jak Unilever, Magda Plant-based, Roeper, Guru Ferment, a także poznać nowości prezentowane przez start-upy w trakcie Demo Session, gdzie swoje produkty pokazali: SERio, Millek oraz Wajko. Pyszny lunch oraz przekąski przygotowała dla uczestników Mihiderka, a kawę zapewniła palarnia speciality Hayb.

Wśród Partnerów wydarzenia znaleźli się: Frisco, Givaudan. Patronatem merytorycznym objęły wydarzenie: Miasto Stołeczne Warszawa, Ambasada Królestwa Niderlandów, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, UNEP/GRID-Warszawa, WorldFoodPoland.

Raport Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej pobrać można tutaj: https://roslinniproducenci.org/publikacje/

 

13. listopad 2024 09:47