30.04.2024 / 16:27
StoryEditor

Nadchodzi sezon ogródków przed lokalami gastronomicznymi. O czym powinni pamiętać restauratorzy?

Nadchodzi sezon ogródków przed lokalami gastronomicznymi (fot. Carlos Lindner/Unsplash)
Wielki krokami zbliża się w Polsce kolejny sezon ogródków, które już zaczęły wystawiać lokale gastronomiczne. Tak jak się można spodziewać, z tą prostą czynnością wiąże się wiele problemów prawnych. Niejasności przepisów oraz odmienne praktyki włodarzy miast powodują, że przejście przez wymagane procedury nie jest zawsze rzeczą łatwą. Na co zwrócić uwagę i o czym warto pamiętać – wskazuje Patryk Kalinowski, prawnik w Centrum Prawa Żywnościowego i Produktowego.

Kiedy właściciel restauracji powinien zgłosić się do urzędników, żeby uzyskać zgodę na rozstawienie stolików?

Jeśli stoliki mają być rozstawiane na terenie publicznym, który jest częścią ulicy lub chodnika, to wymagane jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia od zarządcy drogi. Wymóg ten wprowadza ustawa o drogach publicznych.

Takie zezwolenie jest wydawane w drodze decyzji administracyjnej. W przypadku dróg gminnych/miejskich decyzje wydaje odpowiednio właściwy urząd gminy albo miasta.

W przypadku ustawiania stolików na własnym lub wynajmowanym terenie (niebędącym częścią chodnika lub ulicy) powyższa zgoda nie jest wymagana.

Czy uzyskanie takiej zgody to czysta formalność?

Chociaż uzyskanie zezwolenia może wydawać się zwykłą formalnością, to jednak nie zawsze tak jest. Samo zezwolenie jest wydawane po wykazaniu przez wnioskującego "szczególnie uzasadnionego przypadku" a każda gmina (miasto) ustanawia własne procedury wnioskowania i wydawanie takich zezwoleń. Z kolei jedną z przesłanek do omowy jego wydania jest chociażby "stwarzanie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego".

Stąd wszystko zależy gdzie się chce powstawiać ogródek, jak to uzasadnimy oraz od tego, kto będzie rozpatrywał wniosek.

Jakie kary grożą za prowadzenie ogródka bez stosownego zezwolenia?

Ustawa o drogach publicznych przewiduje sankcje za zajęcie pasa drogowego:

  • bez zezwolenia zarządcy drogi,
  • z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu,
  • powierzchni większej niż określona w zezwoleniu.

Wówczas gmina (miasto) może nałożyć w wysokości 10-krotności opłaty za zajęcie pasa drogowego. Warto przy tym pamiętać, że mogą to być opłaty liczone w dziesiątkach złotych za m2 za każdy dzień bezprawnego zajęcia pasa drogowego.

O czym należy pamiętać składając wniosek o pozwolenie na otwarcie sezonowego ogródka?

Tak jak wskazaliśmy – każda gmina oraz miasto opracowuje własne procedury. Poza przedstawieniem argumentów za tym, że postawienie ogródka stanowi "szczególnie uzasadniony przypadek" w wielu miejscach wymagane jest zgromadzenie takich dokumentów jak:

  • szczegółowy plan sytuacyjny (np. w skali 1:1000 lub 1:500), z zaznaczeniem granic i podaniem planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego,
  • zatwierdzony projekt organizacji ruchu,
  • informację o tym czy w ogródku gastronomicznym będą usytuowane parasole lub markiza oraz czy na tych obiektach będą umieszczone reklamy; wizualizacja i opis ogródka,
  • odpis z Krajowego Rejestru Sadowego/CEIDG (jeżeli wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą),
  • pełnomocnictwo z dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty skarbowej (jeżeli wnioskodawca reprezentowany będzie w postępowaniu przez pełnomocnika).

Czy władze miasta mogą narzucać wygląd ogródka?

Tak, szczególnie jeżeli ogródek gastronomiczny ma być usytuowany w miejscu, które ma być "wizytówką miasta". W samej decyzji gmina (miasto) może określić na jaki dokładnie ogródek się zgadza (np. kolorystka, użyte materiały, wielkość ogródka). Ponadto, w ogólnym zarysie ograniczenia dla wyglądu ogródka mogą wynikać np. z tzw. uchwały krajobrazowej (jeśli została uchwalona).

Należy również pamiętać o ograniczeniach prawnych dla używanych symboli o logotypów na parasolach i barierkach. Przede wszystkim ich stosowanie możliwe jest pod warunkiem uzyskania do ich uprawnień (np. licencji). Ponadto, oznaczenia odnoszące się do producentów napojów alkoholowych nie mogą naruszać zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych (z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).

Jeżeli restaurator ma już pozwolenie, to o czym jeszcze powinien pamiętać, aby pozostać w zgodzie z przepisami?

Przede wszystkim należy pamiętać, że za rozstawienia ogródka gastronomicznego (tj. za zajęcie pasa drogowego) gmina lub miasto pobiera opłatę. Jest ona ustalana przez właściwe władze lokalne. Jej wysokość ustala się jako iloczyn powierzchni obiektu, stawki opłaty za zajęcie 1 mkw. pasa drogowego przypisanej dla poszczególnej kategorii drogi (powiatowa/wojewódzka/krajowa) oraz liczby dni zajmowania pasa drogowego (zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień).

Taką opłatę (co do zasady) należy uiścić już w ciągu 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna.

Z praktycznego punktu widzenia warto jest złożyć wniosek o wydanie zezwolenia z odpowiednim wyprzedzeniem, co zwiększa szanse na jego uzyskanie jeszcze przed otwarciem sezonu. Co istotne, fakt uzyskania zezwolenia w poprzednich latach nie gwarantuje w 100% tego, że zezwolenie będzie ponownie wydane.

Warto również zwrócić uwagę na inne wymogi związane z samym faktem rozstawienia stolików na zewnątrz. Przede wszystkim nadzór sanitarny (w tym nad czystością) serwowanych z nim posiłków oraz napojów sprawuje – tak samo jak nad restauracją (czy innym lokalem) – właściwy miejscowo Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.

Stąd też prowadzenie działalności w ramach ogródka musi być zgodne z posiadaną rejestracją w tym urzędzie lub nawet wymagać jej rozszerzenia czy też nowej rejestracji.

Ponadto, jeśli w ogródku miałyby być sprzedawane lub podawane napoje alkoholowe, to konieczne jest spełnienie restrykcyjnych wymogów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Jeśli przedsiębiorca posiada tu stosowane zezwolenie, to powinien bezwzględnie upewnić się, że obejmuje ono obszar na którym znajduje się ogródek.

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu zazwyczaj dotyczy jedynie lokalu i jest zawężone do pomieszczeń wewnątrz budynku. Gdy ogórek jest usytułowany bezpośrednio przy lokalu nie powinno to jednak stanowić problemu. Natomiast "wolno stojący" ogródek np. piwny będzie już wymagał osobnego zezwolenia.

12.11.2024 / 12:32
StoryEditor
Strategia KiK na rozwój w Polsce. Co zapewnia sukces niemieckiej sieci?
Jan Skowron, dyrektor zarządzający KiK Polska (fot. materiały prasowe)

W zeszłym roku sieć KiK dokonała pionierskiego kroku, stając się pierwszym dyskontem niespożywczym w Polsce, który uruchomił własny sklep internetowy. Jak powiedział portalowi wiadomoscihandlowe.pl Jan Skowron, dyrektor zarządzający KiK Polska, wejście w kanał e-commerce spotkało się z entuzjazmem klientów.

Rozwój e-commerce KiK w Polsce wspiera powstałe pod koniec ubiegłego roku, pierwsze centrum dystrybucyjne niemieckiego dyskontera na terenie naszego kraju. Jak informuje firma, ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

06.11.2024 / 12:24
StoryEditor
Które branże rozwiną skrzydła na rynku franczyzowym w 2025 roku? Arkadiusz Słodkowski z POF wskazał faworytów
Członek Zarządu w Polskiej Organizacji Franczyzodawców

Arkadiusz Słodkowski z Polskiej Organizacji Franczyzodawców podzielił się swoimi spotrzeżeniami dotyczącymi najbliższej przyszłości na rodzimym rynku franczyzowym. Wskazał on m.in., które branże poszerzą swoją działalność w 2025 roku. Ekspert wymienił również największe plusy otwarcia biznesu franczyzowego i zdradził, jakie cechy powinien posiadać przedsiębiorca decydujący się na tego typu ruch.

Sektor FMCG wyraźnie wychodzi z kryzysu związanego ze spadkiem konsumpcji. Analitycy zgodnie podkreślają, że 2024 rok jest najlepszym dla branży od kilku lat. Nie inaczej jest w...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13. listopad 2024 08:03