01.07.2024 / 11:33
StoryEditor

Marian Owerko, założyciel i szef rady nadzorczej FoodWell: Wierzę w niewidzialną rękę rynku, która określi udziały marek własnych w ofercie sklepów

Marian Owerko, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej FoodWell (dawniej Bakalland) podczas firesidechatu ”Półka przyszłości. Private brands rosną w siłę. Scenariusze dla A i B brands” na kongresie Retail Trends 2024 (fot. Wiadomości Handlowe)
– Jestem spokojny o przyszłość A brands – stwierdził Marian Owerko na kongresie Retail Trends 2024. Założyciel i przewodniczący rady nadzorczej FoodWell (dawniej Bakalland) wyraził natomiast duże zaniepokojenie o los marek B. Marian Owerko jednoznacznie wypowiedział się także w kwestii rozważanych przez rząd prób odgórnego określenia maksymalnego udziału marek własnych w ofercie sklepów.

Marian Owerko, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej FoodWell (dawniej Bakalland), w trakcie kongresu Retail Trends 2024 przyznał, że jest spokojny o przyszłość marki Bakalland, podobnie jak wszystkich innych A brands. Stoją za nim bowiem lata inwestycji, które owocują tym, że są to brandy rozpoznawalne i kochane przez klientów.

Dodatkowo producenci takich marek, poza tym, że gwarantują im wysoką jakość, co jest rzeczą oczywistą, są również w stanie je rozwijać, reagując na szybko zmieniające się potrzeby konsumentów m.in. w zakresie smaku, opakowań czy zastosowań. Co istotne, dysponują też wiedzą na temat rynku i poszczególnych podkategorii, której pozyskanie, a przede wszystkim przeanalizowanie i zrozumienie wiąże się ze odpowiednią strukturą i wydatkami.

Co dalej z drugoligowymi markami producenckimi?

O los marek B, a w szczególności C i D jestem niespokojny – stwierdził Marian Owerko, wyjaśniając, że jego niepokój wynika przede wszystkim z tego, że percepcja klientów jest ograniczona, ale też z doświadczenia. – Działam na rynku od 33 lat i widziałem kilkaset marek C i D, które już nie istnieją. To jest kwestia ewolucji – argumentował.

Założyciel spółki FoodWell, podkreślił, że wraz z rosnącym optymizmem konsumenckim marki producenckie będą zyskiwały na znaczeniu. Obronią się także silne marki własne, czyli te mocno wspierane marketingowo, które – dzięki inwestycjom w ich rozpoznawalność – stały się już markami w pełnym tego słowa znaczeniu. Sytuacja private labels poza kanałem dyskontów to inna kwestia. 

Pójście drogą dyskontów nie zawsze się sprawdza

– Z ostatnich badań wynika, że marki własne w super- i hipermarketach, które idąc za przykładem dyskontów, oddały im bardzo dużo miejsca na sklepowych półkach, nie zyskują udziałów rynkowych. Notują one – jak to mówią Amerykanie – ujemny wzrost – podkreślił Marian Owerko. Dodał, że aktualnie mamy czas, w którym sieci hiper- i supermarketów zaczynają zauważać, że ich marki nie uzyskały takiej pozycji, jak to było zakładane, a ograniczenie przestrzeni markom producenckim skutkowało spadkiem ich sprzedaży. Ten spadek ograniczył zyski sieciom hiper- i supermarketów, a nie przeniósł do nich klientów z dyskontów.

Czy udziały marek własnych w ofercie sklepów trzeba odgórnie ograniczyć? 

Zapytany o to czy rynkowi, w tym głównie mniejszym producentom i posiadaczom B i C brands, potrzebne są odgórne regulacje w zakresie maksymalnego udziału marek własnych w ofercie sklepów, nad której wprowadzeniem zastanawia się obecny rząd, Marian Owerko przyznał, że w jego ocenie takie przepisy mogłyby się okazać równie martwe jak te zawarte w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Twórca spółki FoodWell przyznał, że zostawiłby tę kwestię niewidzialnej ręce rynku, w którą wierzy, podobnie jak w logikę, i kompetencje ludzi zarządzających zarówno firmami producenckimi, jak i sieciami handlowymi.

– Jeśli strony zaangażowane w gigantyczny biznes FMCG warty za chwilę prawie 300 mld zł uznają, że warto iść w kierunku marek własnych, rozwijać je, a producenci nie będą ich traktować jako rozwiązania na chwilę, "wypełniacza logistycznego”, "wypełniacza mocy produkcyjnych”, to inwestycje tego typu zaczną być też inaczej postrzegane przez otoczenie rynkowe – przekonywał.

W tym wszystkim potrzebna jest jednak czujność i wiedza, bo postawienie na private labels nie zawsze jest bezpieczne. – Producenci mają tego świadomość i odpowiednio na to reagują, bo dbają o swój biznes. Podobnie jest z sieciami handlowymi, które także budują swoją pozycję w oparciu o szybko aktualizowaną wiedzę o rynku, bo tego po prostu nie da zrobić w oderwaniu od rzeczywistości – podsumował.

***

Uwaga! Chcesz wziąć udział w przyszłorocznej edycji kongresu? Rejestracja First Minute na Retail Trends 2025 już ruszyła.

image
Partnerzy kongresu Retail Trends 2024
FOTO: fot. Wiadomoscihandlowe.pl

 

21.02.2025 / 14:11
StoryEditor
PepsiCo wprowadza zmiany w swoim programie dotyczącym różnorodności, równości i inkluzywności w obawie przed administracją Trumpa
(fot. Shutterstock)

PepsiCo dołącza do rosnącej liczby amerykańskich korporacji, które wprowadzają zmiany w swoich programach różnorodności, równości i inkluzywności (DEI) w odpowiedzi na działania prezydenta Donalda Trumpa, dążącego do demontażu tych praktyk w sektorze publicznym i prywatnym.

Producent takich marek jak Pepsi i 7Up ogłosił zmiany w prowadzeniu polityki DEI wśród pracowników oraz przekształcenie roli stanowiska chief DEI officer i nadanie mu szerszych ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.02.2025 / 13:55
StoryEditor
Żabka ruszyła z nowym pilotażowym projektem. Dotyczy systemu kaucyjnego [NASZ NEWS]
Po Ekomatach i zbiórce ręcznej Żabka testuje uproszczone automaty do zbiórki butelek (fot. wiadomoscihandowe.pl)

W trzech miastach sieć Żabka testuje rozwiązanie, które od października br., czyli od momentu startu systemu kaucyjnego w naszym kraju, być może będzie obowiązujące we wszystkich sklepach sieci. Poznaliśmy pierwsze rezultaty.

Jak dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl sieć Żabka rozpoczęła nowy pilotażowy projekt. Realizuje go we Wrocławiu, Tychach i Katowicach, gdzie działa już ponad 200 pilota...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24. luty 2025 10:35