24.06.2024 / 14:17
StoryEditor

Justyna Szymani, Biedronka na Retail Trends 2024: Nie wyznaczamy sobie limitu udziału marek własnych w sprzedaży

Justyna Szymani, dyrektorką działu rozwoju jakości i kontroli marki własnej w sieci Biedronka podczas firesidechatu ”Półka przyszłości. Półka przyszłości. Private brands rosną w siłę. Scenariusze dla A i B brands” na kongresie Retail Trends 2024 (fot. Wiadomości handlowe)
Strategia asortymentowa Biedronki opiera się na markach własnych i silnych A brands, co nie oznacza, że w sklepach naszej sieci nie ma przestrzeni dla B brands – stwierdziła Justyna Szymani, podczas kongresu Retail Trends 2024. Dyrektorka działu rozwoju jakości i kontroli marki własnej w sieci Biedronka mówiła także o tym, na jakim etapie rozwoju znajduje się rynek private label w Polsce oraz o tym, czy w przyszłości sklepy Biedronka będą mogły obejść się bez marek producenckich.

Udział marek własnych w sprzedaży Biedronki przekracza obecnie 40 proc. Do jakiego poziomu Biedronka chce go doprowadzić? Odpowiadając na to pytanie podczas kongresu Retail Trends 2024, Justyna Szymani, dyrektorka działu rozwoju jakości i kontroli marki własnej w Biedronce stwierdziła: – Nie mamy takiego limitu. Chcemy, aby udział marki własnej w Biedronce wzrastał i myślę, że są ku temu dobre okoliczności.

Do tych okoliczności Justyna Szymani zaliczyła: presję cenową i presję kosztową, która powoduje, że konsumenci – mimo spowolnienia inflacji – są nadal powściągliwi w wydatkach na żywność; uważność na wydatki ogółem, a także wysoką jakość marek własnych, do której absolutna większość Polaków już się przekonała. – Czynnikiem, który bardzo pomaga rosnąć marca własnej, jest też to, że polscy konsumenci są bardzo racjonalni, tzn. są w stanie porównywać ceny, choć oczywiście w czasie nasilonych promocji było to utrudnione, i porównywać jakość produktów i na tej podstawi zważyć ich realną wartość – dodała.

W Biedronce jest miejsce dla drugoligowych marek producenckich. Kto ma szanse je zająć?

Justyna Szymani przyznała, że strategia asortymentowa Biedronki opiera się na marce własnej i na silnych markach producenckich, tzw. A brands. Jeśli chodzi o słabsze marki producenckie, tzw. B brands, to miejsce dla nich w dyskontach (przynajmniej tych należących do Jeronimo Martins) jest, ale muszą to być marki rodzime, tradycyjne, a przede wszystkim lokalne –mające lokalnie ugruntowaną pozycję, dobrze rozumiejące potrzeby lokalnego konsumenta i komunikują się z nim lokalnym językiem, co jest ogromną wartością. W Biedronce są struktury zakupowe, które mają zapewnić przestrzeń na półce właśnie dla takich marek lokalnych – podkreśliła Justyna Szymani.

Dodała też, że wartością b brandów mogą być polskość i naturalność, które obecnie liczą się dla konsumentów bardziej niż rok czy dwa lata temu. Ich atrybutem może być też cena niższa niż w przypadku a brandów. Dyrektorka działu jakości i rozwoju marek własnych w Biedronce przyznała też, że sieć bardzo często korzysta z b brandów w momencie kiedy chce sprawdzić potencjał nowych konceptów produktowych, które docelowo (jeśli ten potencjał okaże się obiecujący) wprowadza do oferty marek własnych.

Jak wysoko szybuje rynek private labels?

Mówiąc o etapie, na którym znajduje się obecnie rynek private labels w Polsce, Justyna Szymani stwierdziła, że jesteśmy w fazie tworzenia a brandów w ramach marek własnych. Jako przykład podała tu markę Dada, która wyrosła na lidera kategorii pieluszek dla niemowląt, czyli kategorii najbardziej wrażliwej. Wspomniała też o marce produktów rybnych Marinero, które nie zawierają substancji dodatkowych, takich jak konserwanty i substancji słodzących, których obecność jest standardem przyjętym w przypadku topowych brandów producenckich.

– Ten etap rozwoju marki własnej trwa i sieć Biedronka jest w stanie w nim szybować, wykorzystując do tego przede wszystkim atrybut bliskości – podkreśliła Justyna Szymani. Zaznaczyła jednocześnie, że obecnie bliskość nie sprowadza się tylko do kwestii lokalizacji sklepów, ale oznacza zdolność do rozumienia potrzeb klienta i bardzo szybkiego reagowania na nie, czy to w formie produktów, czy usług podkreślając. Jak dodała, Biedronka ma dostęp do danych na ten temat, m.in. dzięki aplikacji.

Czy dyskonty poradzą sobie bez producentów i ich marek?

Zapytana o to, czy w przyszłości sklepy Biedronka będą mogły funkcjonować bez marek producenckich Justyna Szymani nie wykluczyła takiego scenariusza. Za takim rozwojem wypadków może przemawiać m.in. to, że Biedronka już od jakiegoś czasu sprzedaje swoje marki własne korzystające z innych kanałów (pieluszki Dada od trzech lat oferowane są na Allegro).

Dyrektorka działu rozwoju jakości i kontroli marki własnej w Biedronce nie wkluczyła również, że perspektywie długoterminowej sieć ta będzie rozwijała portfolio marek własnych, także dokonując przejęć firm produkcyjnych wraz z należącymi do nich brandami. Justyna Szymani przypomniała, że Jeronimo Martins jest właścicielem fabryki w Polsce – jest to fabryka świeżych zup w Parzniewie w województwie mazowieckim. – Ta fabryka funkcjonuje już wiele lat i jesteśmy zadowoleni z jej wyników, więc pierwsze doświadczenie produkcji w Polsce mamy. Jeśli chodzi o perspektywę krótkoterminową, to przejęć pionowych nie planujemy, skupiamy się na przejęciach poziomych czy ekspansji, którą  tym roku planujemy poczynić na rynek słowacki – stwierdziła.

Przyznała jednocześnie, że w Portugalii Jeronimo Martins ma m.in. własną mleczarnię, prowadzi też własną hodowlę zwierząt oraz ryb, a nawet własne ekologiczne uprawy owoców. – Budujemy doświadczenie w produkcji, poczynając od produkcji podstawowej. Mamy te kompetencje w zasobie i kto wie kiedy je wykorzystamy – podsumowała Justyna Szymani.

***

Uwaga! Chcesz wziąć udział w przyszłorocznej edycji kongresu? Rejestracja First Minute na Retail Trends 2025 już ruszyła.

image
Partnerzy kongresu Retail Trends 2024
FOTO: fot. Wiadomoscihandlowe.pl
21.03.2025 / 09:00
StoryEditor
Sieć KiK wchodzi w nowy format sklepów. Chce urosnąć o 9 proc.
KiK chce zawalczyć o polskiego klienta. Wprowadza nowe formaty sklepów i mocno pracuje nad ekspozycją (fot. Kajetan Mazur)

Sieć KiK weszła w 2025 r. z przytupem. Ma już 460 sklepów i 2,6 mln użytkowników programu lojalnościowego. W tym roku planuje kolejne otwarcia i wzrost sprzedaży o 9 proc. Chce to osiągnąć m.in. dzięki nowemu formatowi sklepów.

Rok 2024 nie był łatwy dla sieci KiK. Spółka postawiła na głęboką restrukturyzację: otworzyła prawie tyle sklepów, co zamknęła. - Musieliśmy podjąć tę trudną decyzję, gdyż część...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.03.2025 / 13:59
StoryEditor
Specjał oddział Czeladź zmienił lokalizację magazynu. To kolejny efekt przejęcia sieci SPAR
Specjał oddział Czeladź przeprowadził się do nowego magazynu (fot. Materiały Prasowe)

1 marca 2025 roku Specjał oddział Czeladź oficjalnie zmienił lokalizację magazynu. Nowy obiekt jest ponad trzy razy większy od poprzedniego i umożliwia poszerzenie asortymentu do około 14 tysięcy pozycji. Przeprowadzka jest efektem przejęcia przez Grupę nowoczesnego centrum dystrybucyjnego w związku z niedawnym zakupem sieci SPAR.

Z początkiem marca Specjał oddział Czeladź przeprowadził się do nowego magazynu, mieszczącego się przy ulicy Będzińskiej 47. Do niedawna pod tym adresem funkcjonowało centrum lo...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25. marzec 2025 21:50