Walka o miano najtańszego sklepu w Polsce, toczona między sieciami Biedronka i Lidl, odbywa się przede wszystkim przy użyciu oręża, jakim są obniżki cen na produkty marek własnych. Firma Listonic sprawdziła, które brandy, te należące do Biedronki czy te należące do Lidla, pojawiają się częściej na listach zakupowych Polaków. Analiza setek tysięcy dodań do list zakupów z okresu 12 miesięcy dotycząca wskazała na remis, ponieważ marki własne każdej z tych dwóch sieci były wybierane częściej w przypadku pięciu z dziesięciu kategorii produktowych wziętych pod lupę.
Po masło do Biedronki, ale już po mleko - do Lidla
Z danych zebranych przez Listonic wynika, że planując zakupy masła, sera żółtego, produktów wegańskich, papieru toaletowego oraz pieluch Polacy częściej wybierają marki własne Biedronki (Mleczna Dolina, Światowid, Go Vege, Queen oraz Dada).
Największą przewagę nad konkurencją Biedronka ma kategorii papieru toaletowego oraz pieluch (ponad 5,5 raza więcej dodań do list zakupów). Wyraźną pozycję lidera ma także w kategorii masła, które to było dodawane do list zakupów 2,5 raza częściej niż masło Pilos z Lidla.
Z kolei w przypadku mleka, jogurtu, wędlin i kiełbasy, a także parówek oraz dań gotowych Polacy częściej sięgają w Lidlu, wybierając takie marki jak Pilos, Pikok oraz Chef Select. Wyraźną przewagę nad konkurencją z Biedronki mają parówki (Pikok oraz Piko Pure).
W jakich kategoriach Lidl i Biedronka idą prawie łeb w łeb?
Najbardziej zacięta walka między Lidlem oraz Biedronką toczyła się w kategorii jogurtów oraz produktów wegańskich. - Porównanie jogurtów Pilos oraz Fruvita wykazało 22 proc. przewagi na korzyść marki własnej Lidla. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę także produkty proteinowe, które w Biedronce znajdują się pod marką Go Active, to różnica zmaleje do zaledwie 10 proc. To szczególnie istotne, ponieważ analiza list zakupów pokazała, że wśród najczęściej wybieranych jogurtów znajdują się wysokobiałkowe skyry czy jogurty bez cukru (“pure”) - podkreśa Małgorzata Olczak, head of sales w Listonic.
Tylko 10 proc. przewagi nad konkurencją ma także marka Go Vege z Biedronki. Zaciekła walka w tej kategorii nie dziwi, biorąc pod uwagę dane z Centrum Monitorowania Rynku (CMR). W 2023 roku dyskonty odpowiadały za 74 proc. wartości sprzedaży roślinnych zamienników mięsa i nabiału, a marki własne wygenerowały 60 proc. tej wartości.
Analizy list zakupów w Listonic pokazały, że zarówno w Biedronce, jak i Lidlu, Polacy najchętniej sięgają po hummus, tofu oraz jogurt kokosowy, ale w Biedronce dodatkowo popularny jest majonez, a w Lidlu - burger roślinny.
Kto produkuje marki własne dla czołowych dyskonterów?
Dodajmy, że za wieloma markami własnymi Biedronki i Lidla stoją czołowi polscy producenci, którzy mają produkty pod własnymi markami na półkach w tych sklepach.
Nabiał dostarcza między innymi: OSM Łowicz, Polmlek, Mlekpol, Mlekovita czy Bakoma, mięso i wyroby mięsne - Animex, Sokołów oraz Balcerzak, a produkty wegańskie Roleski, Perla czy Sante.