31.05.2023 / 08:26
StoryEditor

Szansa dla sieci handlowych: automatyzacja procesów i lepsze decyzje dzięki wykorzystaniu danych

<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>

Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)

<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>

Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)

<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
fot. Materiał Partnera
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
fot. Materiał Partnera
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
W ostatnim czasie, przy rosnącej inflacji i coraz wyższych kosztach życia, konsumenci w stopniu jeszcze większym niż do tej pory stali się wrażliwi na cenę. Dla sieci handlowych stan ten może być dobrym impulsem, żeby zmienić dotychczasowy sposób zarządzania sprzedażą i promocjami i wykorzystać rozwiązania, które pozwalają na zmaksymalizowanie efektów zainwestowanych budżetów trade marketingowych i promocyjnych.

Dlaczego optymalizacja procesu promocyjnego ma w firmie tak duże znaczenie?

Z naszego doświadczenia wynika, że na wysoko konkurencyjnych rynkach w handlu nowoczesnym, znaczenie sprzedaży promocyjnej jest coraz wyższe i niekiedy może ona przekroczyć 30% całości obrotów. W oczywisty sposób, każda z takich sprzedaży wsparta jest inwestycją ze strony sieci handlowej. Z drugiej strony widzimy, że nawet do 60% akcji promocyjnych i marketingowych nie przynosi oczekiwanych rezultatów i prowadzi do ujemnego ROI. Poprawa działań w tym obszarze, przekłada się zazwyczaj na 1-1,5 punktu procentowego generowanej marży, co wpływa bezpośrednio wynik.

Jakie wyzwania powodują, że zarządzanie promocjami nie jest łatwe

W przypadku wielu sieci handlowych widzimy duży potencjał optymalizacji w obszarze planowania i zarządzania promocjami. Bazując na zrealizowanych przez nas projektach, kluczowymi wyzwaniami, które w praktyce uniemożliwiają efektywne wykorzystywanie budżetów trade marketingowych i osiągnięcie zadowalającego ROI promocyjnego są:

image
FOTO: fot. Materiał Partnera

 

Dlaczego warto dobrze zbierać dane?

Sieci handlowe zbierają codziennie niezliczone ilości danych. Praktyka pokazuje jednak, że znaczna część z nich nie jest nigdy wykorzystywana do podejmowania decyzji. Wynika to m.in. z braku odpowiednich narzędzi analitycznych, niespójności danych pomiędzy różnymi źródłami lub braku podstawowych znaczników jak np. informacja o promocji w danych sprzedażowych. Planując wdrożenie narzędzia analitycznego należy określić jakie dane są niezbędne do jego prawidłowego działania oraz zidentyfikować jakie dodatkowe informacje spowodują, że narzędzie będzie prawdziwym wsparciem w podejmowaniu decyzji.

Bazą analityczną powinny być historyczne dane sprzedażowe z przypisanymi promocjami na poziomie pojedynczego produktu, sklepu i dnia. Z kolei bieżące dane sprzedażowe powinny być uzupełniane w trybie dziennym ze wszystkich sklepów w danej sieci.

Dlaczego warto pracować nad optymalizacją procesu zarządzania i planowania promocji?

Nasze doświadczenie projektowe pokazuje, że wykorzystanie rozwiązań big data jako wsparcie podejmowania decyzji w obszarze planowania promocji może pozwolić na oszczędność nawet do 15% budżetów trade marketingowych. Ponadto, wykorzystanie zintegrowanych narzędzi do analiz, akceptacji promocji i komunikacji między zespołami, pozwala skrócić czas w tym procesie o 60%, co z kolei pozwala na skuteczniejsze działanie strategiczne i taktyczne.

Co powinno oferować kompleksowe narzędzie wspierające proces zarządzania i planowania promocji?

image
FOTO: fot. Materiał Partnera

 

Budowa rozwiązania dedykowanego do zarządzania i planowania promocji - Retail Growth Toolkit

"Bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu w pracy z sieciami handlowymi i widząc z jakimi wyzwaniami w obszarze analitycznym i procesowym muszą się mierzyć, zdecydowaliśmy się w ramach zespołów PwC Polska i Strategy& Polska na rozwój własnej platformy wspierającej najważniejsze procesy komercyjne - Retail Growth Toolkit. Było to naturalnym, kolejnym krokiem na drodze do dostarczania naszym Klientom analitycznych i procesowych rozwiązań na najwyższym poziomie. Wyzwaniem w takich zadaniach jest umożliwienie pełnego wykorzystania potencjału jaki daje praca na wielu dużych zbiorach danych (big data) przy jednoczesnym zapewnieniu szybkiego dostępu do danych historycznych, analiz, prognoz i wszystkich kroków procesu.

Narzędzie powstało w sposób iteracyjny, a wiele pomysłów konsultowanych było z działami komercyjnymi wiodących sieci handlowych. Dzięki temu możliwe było sprawne zbudowanie platformy w pełni adresującej początkowo zdefiniowane cele.

Aktualnie, narzędzie koncentruje się na wsparciu pełnego procesu zarządzania promocjami, a w najbliższych miesiącach planujemy poszerzenie funkcjonalności o moduły związane z zarządzaniem asortymentem, efektywnością operacyjną sklepów czy też zarządzaniem stratami.

Sercem Retail Growth Toolkit jest Machine Learningowy (ML) moduł prognostyczny. W zależności od wprowadzonej zniżki oraz dedykowanego wsparcia promocyjnego jak plakat lub dodatkowe miejsce w sklepie, prognozuje on wolumeny sprzedaży promocyjnej i regularnej. Modele ML trenowane są często nawet na ponad 1 mld pojedynczych linii paragonowych. Pozwala to w możliwie pełny sposób określić zachowania konsumentów, zidentyfikować sezonowość i określić linie bazowe. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie wysokiej dokładności prognoz a co za tym idzie, maksymalizowania ROI promocyjnego."

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

Materiał powstał w ramach współpracy z PwC Retail Platform.

Poznaj autorów:

Maciej Kroenke: Partner, PwC Polska

Marek Kowalski: Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska

 

14.11.2024 / 15:36
StoryEditor
Sanepid wykrył bakterie coli w wodzie. Producent zaprzecza a zaniepokojonym zaleca jej przegotowanie
Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Rzeszowie wydał pilny komunikat o wykryciu bakterii z grupy coli oraz pseudomonas aeruginosa w wodzie źródlanej ”Alfred” (fot. Shutterstock)

Państwowy oraz pseudomonas aeruginosa w wodzie źródlanej "Alfred", której producentem jest firma Chmielnik Zdrój. W wyniku przeprowadzonych przez Sanepid badań, woda zarówno gazowana, jak i niegazowana okazała się zanieczyszczona, co stanowi zagrożenie dla zdrowia konsumentów.

Sanepid poinformował o wycofaniu dwóch partii wody z rynku. Pierwsza z nich to woda źródlana niegazowana, której numer partii to 04.02.25, a data produkcji to 4 listopada 2...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.11.2024 / 09:33
StoryEditor
Wigilia wolna od pracy? We wtorek 26 listopada posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju i "dyskusja"

We wtorek 26 listopada 2024 w Komisji Gospodarki i Rozwoju Sejmu RP odbędzie się "dyskusja o propozycji ustanowienia Wigilii dniem wolnym od pracy". Posłowie mają coraz mniej czasu na ewentualne uchwalenie zmian w przepisach.

Posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju na którym odbędzie się "dyskusja o propozycji ustanowienia Wigilii dniem wolnym od pracy", zostało zaplanowane na wtorek 26 listopada, n...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24. listopad 2024 01:12