01.07.2024 / 15:42
StoryEditor

Rząd chce uruchamiać "hybrydowe bazary”. Michał Kołodziejczak wyjaśnia, co kryje się pod tą nazwą

Wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak zdradza, że rząd planuje stworzenie hybrydowych bazarów, gdzie każdy będzie mógł zrobić zakupy za pomocą nowoczesnej aplikacji (fot. Facebook)
W pakiecie zobowiązań zaprezentowanym przez premiera Donalda Tuska znalazła się kwestia "uruchomienia programu budowy nowoczesnych targowisk w każdym mieście”. Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi tłumaczy, co ten program zakłada w praktyce i jak rząd wyobraża sobie nowoczesne targowisko.

Nowoczesna klimatyzowana hala, a w niej stoiska pełne świeżutkich płodów rolnych w atrakcyjnych cenach. Czy tak będą wyglądały nowoczesne targowiska, których budowę w każdym mieście zapowiedział Donald Tusk? Odrobinę światła na ten projekt rzucił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi

Połączenie bazaru offline i online

Założeniem programu budowy nowoczesnych targowisk w każdym mieście jest stworzenie "nowoczesnych, hybrydowych bazarów, gdzie każdy będzie mógł zrobić zakupy za pomocą nowoczesnej aplikacji" – napisał Michał Kołodziejczak w odpowiedzi na interpelację złożoną w tej sprawie przez posła PiS Daniela Milewskiego.

Wiceszef resortu rolnictwa wyjaśnia, że inicjatywa ta ma umożliwić producentom rolnym sprzedaż produktów bezpośrednio konsumentowi poprzez skracanie łańcucha dostaw żywności i np. sprzedaż przez internet „z dostawą do domu”.

Aplikacja lokalizująca sprzedawców

Michał Kołodziejczak zdradził też, że rządzącym marzy się jedna aplikacja, która umożliwiałaby takie zakupy.

"Funkcjonowanie jednej rozwiniętej aplikacji na telefon, z możliwością lokalizacji sprzedawców, umożliwi rolnikom dotarcie z ofertą do jak najszerszego grona odbiorców, a konsumentom możliwość zaopatrywania się w zdrowe, lokalne dobrej jakości produkty – argumentował wiceszef resortu rolnictwa i rozwoju wsi.

Pewne podwaliny do stworzenia takiej aplikacji już są. Michał Kołodziejczak podaje, że obecnie z inicjatywy jednostek doradztwa rolniczego podległych ministerstwu powstały i funkcjonują dwie platformy sprzedażowe, tj. polski e-bazarek i portal wiejskaeskrzynka.pl. Na platformach tych rolnicy zamieszczają ogłoszenia o sprzedaży i promocji swoich produktów i usług lub używają tych platform bezpośrednio do sprzedaży.

„Obecnie istniejące platformy sprzedażowe są przedmiotem analiz w kierunku synergii ich oddziaływania oraz dalszego ich rozwoju” – stwierdził wiceszef resortu rolnictwa i rozwoju wsi.

Kiedy ruszy projekt budowy nowoczesnych targowisk?

W odpowiedzi na interpelację Michał Kołodziejczak opisał szereg korzyści natury ekonomicznej, społecznej i środowiskowej wynikających z uruchomienia nowoczesnych targowisk, nie odniósł się natomiast do pytań o konkrety, czyli np. o to:

  • Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy wyborze lokalizacji nowoczesnych targowisk?
  • Jakie konkrety związane z finansowaniem i budową nowoczesnych targowisk zostaną zaprezentowane w ramach realizacji programu?
  • Czy przewiduje się jakiekolwiek formy wsparcia dla przedsiębiorców, którzy chcieliby prowadzić działalność na nowoczesnych targowiskach?

Bez odpowiedzi wiceminister pozostawił też pytanie o to, kiedy wspomniany projekt ma szanse wejść w fazę realizacji.

20.02.2025 / 14:21
StoryEditor
Adam Manikowski, Żabka Polska: Gramy w innej lidze niż dyskonty, a na rynku convenience gramy sami ze sobą
Adam Manikowski, wiceprezes Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Polska (fot. Maciej Nowaczyk)

- W Polsce jesteśmy w wyjątkowej sytuacji. Żabka nie ma bezpośredniej konkurencji, a bariery wejścia, m.in. z powodu konieczności budowy sieci logistycznej, całego łańcucha dostaw, są dość wysokie. Ewentualne pojawienie się jakiegoś konkurenta convenience na naszym rynku byłoby bardzo trudne - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Adam Manikowski, wiceprezes Grupy Żabka i zarazem dyrektor zarządzający spółki Żabka Polska.

Uwaga! Poniżej publikujemy fragment obszernego wywiadu, jaki redakcja portalu wiadomoscihandlowe.pl przeprowadziła z Adamem Manikowskim. Pełny wywiad, dostępny wyłącznie dla nas...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.02.2025 / 10:58
StoryEditor
Platformy e-commerce odbierają ruch centrom handlowym. Branża na minusie w 2024 r.
Maleje ruch w galeriach handlowych (fot. Shutterstock)

Ruch w centrach i galeriach handlowych spadł w zeszłym roku o 3,5 proc. w stosunku do 2023 roku. Na minusie znalazło się aż dwanaście województw, a tylko cztery były na plusie. Ponadto w tego typu obiektach rdr. ubyło 3,1 proc. unikalnych klientów. Pod tym względem czternaście województw zaliczyło spadki, a dwa odnotowały minimalne wzrosty. W relacji rocznej nie zmieniła się natomiast częstotliwość robienia zakupów w tych placówkach.

W zeszłym roku ruch w centrach i galeriach handlowych spadł o 3,5 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Tak wykazał cykliczny raport, wydawany przez firmę technologiczną Proxi...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. luty 2025 20:29