19.12.2023 / 13:37
StoryEditor

Platforma Orbico.pl, czyli kiedy technologia uzupełnia sprzedawców, a nie ich zastępuje

Rozwój nowych technologii otwiera przed światem biznesu nowe, ekscytujące możliwości, a z drugiej strony – może nieść szereg obaw. Jaka przyszłość czeka człowieka oraz czy – i w jakim stopniu - algorytmy, maszyny, Sztuczna Inteligencja lub uczenie maszynowe będą w stanie zastąpić człowieka? Trudno o jednoznaczne rozstrzygnięcie, choć Orbico Polska, czołowy dystrybutor projektów FMCG, ma na to gotową odpowiedź: technologia powinna uzupełniać człowieka, a nie go zastępować. Potwierdzeniem tej tezy jest rozwój Orbico.pl – internetowej platformy B2B, dzięki której klienci dystrybutora mogą łatwo, szybko i w dowolnym czasie dokonywać zamówień.

Pandemia i strategia 

Platforma Orbico.pl została udostępniona klientom Orbico Polska w czerwcu 2021 roku. Jej powstanie z jednej strony stanowiło reakcję na szereg następstw wywołanych przez pandemię COVID-19, z drugiej zaś – wpisywało się w omnichannelową strategię sprzedażową firmy. Do momentu uruchomienia platformy klienci mogli dokonywać zamówień za pośrednictwem Centrum Obsługi Klienta lub poprzez przedstawicieli handlowych. Dzięki Orbico.pl dostęp do produktów stał się szybszy, bardziej przejrzysty i znacznie wygodniejszy, a klienci mogli zobaczyć, jak wielu producentów współpracuje z Orbico i jak bogate jest portfolio produktowe firmy. Platforma działa już na 6 rynkach – polskim, węgierskim, bułgarskim, rumuńskim, słoweńskim i chorwackim, ale w planach jest dalsza ekspansja i docieranie do kolejnych krajów.  

 – Zdajemy sobie sprawę z rosnącego znaczenia e-commerce. Uważnie śledzimy rynek i widzimy, że inni dystrybutorzy również decydują się na implementację internetowych platform zakupowych. Jednak bardzo często ich motywacja jest związana przede wszystkim z chęcią redukcji kosztów sprzedaży, jakie ponosiliby oni w tradycyjnym kanale. My nie patrzymy na to w ten sposób. Platforma ma w pierwszej kolejności przekładać się na wartość i korzyści dla naszych klientów, a nie na to, żeby przyniosła nam oszczędność. Patrzymy na platformę nie tylko jako miejsce, w którym klient może zrobić zakupy, ale jak na narzędzie wspierające klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji zakupowych  – przekonuje Robert Grzyb, Prezes Zarządu Orbico Polska.  

Funkcjonalności i wygoda 

Dzięki platformie każdy z jej klientów może dokonać transakcji w dowolnym miejscu i czasie, przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu – bez konieczności oczekiwania na przedstawiciela handlowego, który odwiedza go raz na jakiś czas. Platforma jest intuicyjna i prosta w obsłudze, podobnie jak cały proces składania zamówień, a minimum logistyczne niezbędne do realizacji transakcji niskie (wynosi tylko 250 zł) i konkurencyjne, co ułatwia domawianie produktów między standardowymi zamówieniami.  

Wśród najważniejszych funkcji platformy znajdują się dostęp do szczegółowych informacji finansowych dla klientów (należności, limity kredytowe czy rozliczenia faktur), personalizowane rekomendacje produktowe, ekskluzywne promocje dostępne wyłącznie w kanale online oraz różne opcje składania zamówień, w tym korzystanie z list zakupowych czy powtarzanie poprzednich transakcji.  - Oczywiście nie ustajemy w rozwijaniu platformy, bo to ciągły proces. Rozszerzamy ją o nowe funkcjonalności, usprawniamy jej działanie i dążymy do tego, by była jeszcze szybsza, wygodniejsza i bardziej intuicyjna. Ogromną rolę w tym procesie odgrywają klienci, których feedback jest niezwykle cenny – dodaje Robert Grzyb.  

Zainteresowanie klientów platformą potwierdzają twarde, mierzalne dane. W 2023 roku odnotowano już ponad 41 tysięcy zamówień, a liczba klientów korzystających z platformy wzrosła o blisko 3 tysiące. Łącznie liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła już 10 tysięcy, z czego aż 60 % to aktywni użytkownicy, regularnie korzystający z platformy.  

Dalszy rozwój platformy jest ściśle powiązany z ambitnymi planami Orbico Polska – spółka w 2024 roku chce przekroczyć 2 miliardów złotych przychódów ze sprzedaży, a w dłuższej perspektywie, bo do 2030 roku – powiększyć skalę biznesu do 3 miliardów złotych.  

Nowa rola przedstawicieli handlowych 

Platforma Orbico niesie szereg zmian na jeszcze innym poziomie – przyspiesza ewolucję roli przedstawiciela handlowego. Już teraz sprzedawcy zatrudnieni w Orbico demonstrują działanie platformy, instruują swoich klientów i przekonują ich do dokonywania zamówień za pomocą takiego narzędzia. Nie oznacza to bynajmniej, że ci przestaną być potrzebni. - Myślenie, że platforma B2B wyprze przedstawicieli handlowych, jest naiwne. Platforma nie powstała po to, by zastąpić sprzedawców, a by ich wspierać i odciążyć z wykonywania pewnych powtarzalnych czynności – a więc ręcznego zbierania i przekazywania zamówień do realizacji. Kluczowe znaczenie ma tutaj czas – klient nie musi czekać, aż odwiedzi go handlowiec, bo sam może w dowolnej porze dokonać zamówienia, w spokoju przejrzeć katalog dostępnych produktów i przeanalizować historię dotychczasowej transakcji. Handlowiec i tak go odwiedzi, bo utrzymywanie dobrych relacji i zaufania klienta mają dla obu stron fundamentalne znaczenie – zwraca uwagę Robert Grzyb. 

Nowa jakość w relacji z klientami 

To właśnie tutaj unaocznia się redefinicja roli sprzedawcy. Czas oszczędzony na zbieraniu i przetwarzeniu zamówień może on zagospodarować w zdecydowanie bardziej produktywny dla klienta sposób, a więc wesprzeć go wiedzą i doświadczeniem. – W Orbico nazywamy to „jakościowym czasem”, który można przeznaczyć na bardziej wartościowe aspekty biznesu. Chcemy, by przedstawiciele handlowi odwiedzający klientów stali się ich profesjonalnymi doradcami i swoistym zapleczem eksperckim, które podpowiedzą klientowi, jak więcej i lepiej sprzedawać czy wreszcie – jak pozycjonować asortyment. To w końcu ich „area of expertise” – dodaje R. Grzyb. Warto zaznaczyć, że rozbudowana sieć przedstawicieli handlowych sprawia, że firma Orbico Polska może kompleksowo zadbać o potrzeby klientów, niezależnie od kanału sprzedaży, przez który zamawiają. 

Synergia technologii i człowieka  

Platforma Orbico.pl stanowi doskonały przykład, że technologia nie musi konkurować z i ludzkim aspektem współpracy sprzedawcy z klientem. Wręcz przeciwnie – może i powinna zachodzić pomiędzy nimi synergia. – Orbico.pl to więcej niż po prostu internetowy sklep dla klientów B2B – to platforma oferująca szybkość i wygodę zakupów online 24/7, a jednocześnie pozwalająca na osiągnięcie nowej jakości w relacjach przedstawicieli handlowych z klientami. Jeśli łączyć innowacje technologiczną z „human touch”, to właśnie tak – podsumowuje Robert Grzyb.  

14. listopad 2024 06:17