26.06.2024 / 17:46
StoryEditor

Jakie kierunki rozwoju obrały największe sieci spożywcze? Lidl i Aldi stawiają na inne "miejscówki”, niż Biedronka i Dino, ale jest też coś, co je łączy

Sieć Dino, która jako jedyna postawiła na rozwój w małych miejscowościach, obecnie rusza na podbój dużych miast, w których jej placówki już nie przypominają ”stodół” (fot. Bartek Kaszuba)

Eksperci z firmy Colliers przeanalizowali strategie rozwoju największych graczy branży spożywczej na polskim rynku. Wyniki tej analizy pokazują, że w ekspansji kilku sieci są punkty wspólne. Jest też jeden gracz, który wyróżnia się pod tym kątem na tle reszty.

Zacznijmy od dyskontów, a dokładnie sieci Lidl oraz Aldi, które postawiły na rozwój w dużych miastach – z analizy Colliers wynika, że ponad 40 proc. sklepów tych sieci funkcjonuje w ośmiu największych aglomeracjach Polski, a 44 proc. znajduje się w miastach liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców.

Sieci Netto bliżej do supermarketów

Trzeci gracz w tej lidze – Netto, przynajmniej przed przejęciem Tesco, stosował strategie rozwoju regionalnego, typową raczej dla supermarketów. Przykładowo Intermarche i Polomarket postawiły na rozwój przede wszystkim w zachodniej Polsce, z kolei sieci Topaz i Arhelan (w którym większościowym udziałowcem jest obecnie Grupa Eurocash) skupiły się na Polsce wschodniej.

Dino jako jedyne postawiło na wieś

Strategię odmienną od reszty graczy obrało Dino, które koncentruje się na rozwoju w mniejszych miejscowościach – w ośrodkach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców znajduje aż 96 proc. sklepów pod tym szyldem. Obecność tej sieci w dużych miastach jest ograniczona głównie do przedmieść, co pozwala na uniknięcie bezpośredniej konkurencji z większymi graczami. Chociaż i to zaczęło się ostatnio zmieniać.

Bój o serca dużych miast. Kto w nim uczestniczy?

Sieci dyskontowe i supermarkety, choć tradycyjnie kojarzone z wolnostojącymi obiektami posiadającymi duże, zewnętrzne parkingi, coraz częściej otwierają flagowe sklepy w prestiżowych lokalizacjach.

Biedronka przoduje w adaptacji swojego asortymentu i elementów wizualnych do takich miejsc jak Nowy Świat w Warszawie czy krakowski Rynek Starego Miasta. Lidl, Aldi oraz Dino również otworzyły lub planują otworzyć swoje sklepy w centralnych lokalizacjach dużych miast, np. w Szczecinie, Wrocławiu, Gdyni czy Warszawie.

Zamiast hipermarketów

Istotnym elementem strategii rozwoju tych sieci staje się także obecność w centrach i parkach handlowych. Anna Radecka-Łysiak, associate director w Dziale Powierzchni Handlowych, Colliers wyjaśnia skąd ten kierunek.

Sieci supermarketów są zarówno najemcami lokali w centrach handlowych, jak i właścicielami nieruchomości, w których prowadzą działalność. Od jakiegoś czasu obserwujemy trend zmniejszania powierzchni przez hipermarkety (dotyczy on m.in. Carrefoura  red.), aby dostosować się do oczekiwań konsumentów. Wygenerowanie nowej powierzchni ze zmniejszonych hipermarketów daje właścicielom obiektów możliwość wprowadzenia nowych funkcji lub nowych najemców, co przyczynia się do wzbogacenia oferty centrum – tłumaczy.

16.12.2024 / 15:29
StoryEditor
Biedronka pójdzie drogą Żabki i zostanie królową cateringu? Firma wprowadzi na rynek nową markę [TYLKO U NAS]
Biedronka w Warszawie

Biedronka planuje wprowadzić na rynek nową markę, która otworzy jej możliwości rozwoju oferty w kategorii cateringu, w tym produktów na wynos – dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl. Czy największa sieć handlowa na polskim rynku zdecyduje się podbić nowy rynek i pójść drogą wytyczoną przez Żabkę. Co już wiemy?

Rynek produktów na wynos, gotowych do spożycia rozwija się coraz bardziej dynamicznie wzrost rynku stymulują nie tylko zmiany zachowań konsumentów, którzy szukają prostych i szy...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.12.2024 / 10:44
StoryEditor
Prezydent Duda na zakupach konsultował kwestię pracy w wigilię. Wnioski przedstawił na specjalnym spotkaniu
Wigilia 2025 - konsultacje u prezydenta (fot. Marek Borawski/ KPRP)

Andrzej Duda przyjął w Pałacu Prezydenckim pracowników i pracodawców m.in. handlu. Odbyły się wtedy konsultacje społeczne w sprawie noweli ustawy, która zakłada, że wigilia Bożego Narodzenia to dzień wolny od pracy.

Chodzi o złożony w październiku tego roku przez posłów Lewicy projekt ustawy o zmianie ustawy o dniach wolnych od pracy oraz niektórych innych ustaw, który dotyczył propozycji u...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. grudzień 2024 14:56