30.12.2022 / 14:22
StoryEditor

Jak wojna na Ukrainie wpłynęła na zachowania konsumentów. Trendy, które będą rządzić w 2023 roku

Ukraina (fot. Shutterstock)
Ostatnie 10 miesięcy życia w czasie wojny miało poważny wpływ na kształtowanie się nowych wzorców zachowań konsumenckich wśród Ukraińców. Firma badawcza Gradus Research zbadała, czy pozostają lojalni wobec swoich ulubionych marek, które są dla nich obecnie kluczowym czynnikiem przy wyborze towarów oraz czy planują zakupy z wyprzedzeniem.

Jak podaje serwis All Retail, analiza wyników badania pozwoliła wyróżnić kilka istotnych trendów w zmianie zachowań konsumenckich osób, z którymi wchodzimy w 2023 rok.

...
Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.04.2025 / 18:21
StoryEditor
Rząd stworzy sieć sklepów? Kołodziejczak chce, by KGS przejmowała markety
Czy powstanie państwowa sieć handlowa? Michał Kołodziejczak chce, aby KGS przejmowała istniejące markety i zakłady przetwórcze. (fot. Canva i MRiRW)

Michał Kołodziejczak, wiceminister rolnictwa uważa, że Krajowa Grupa Spożywcza może stać się potentatem na rynku przetwórczym i handlowym. W jego opinii, KGS mogłaby przejąć kilka sieci handlowych. - Rozmawiałem z właścicielem jednej z takich sieci - dodaje Kołodziejczak.

O czym przeczytasz w aetykule? 

  • KGS może przejmować inne sieci handlowe
  • Kołodziejczak: „Rozmawiałem z właścicielem sieci Twój Market”
  • KGS ma odpowiedni kapitał i kadrę do rozwoju polskiej sieci handlowej
  • Czy nadzór nad KGS powinien mieć resort rolnictwa?
  • KGS powinna być budowana ponad partyjnymi podziałami
  • Bułgaria już zamierza stworzyć państwową sieć handlową

W środę rano 9 kwietnia 2025 r. Michał Kołodziejczak, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi podczas konferencji prasowej przedstawił własny pomysł na stworzenie polskiej państwowej sieci sklepów. Wiceminister rolnictwa uważa, że nowa sieć powinna opierać się o Krajową Grupę Spożywczą.

Kołodziejczak: KGS może przejmować inne sieci handlowe

– Przedstawiam konkretną, realną wizję jak w ciągu kilku lat KGS może stać się potentatem na rynku przetwórczym, spożywczym i handlowym. Mamy wizje w jaki sposób Krajowa Grupa Spożywcza może prowadzić stopniową akwizycję niektórych podmiotów, które łącząc się będą mogły stanowić odpowiednią siłę na rynku – mówił Michał Kołodziejczak.

Jego zdaniem przejęcie już istniejących sieci handlowych jest jak najbardziej realnym scenariuszem.

– Trzeba do tego dążyć, aby budować równowagę na rynku, która będzie gwarantem normalnych, przystępnych cen produktów o dobrej jakości. Będzie to też gwarancja handlu pozbawionego patologii – mówił Kołodziejczak. – To co zostało zniszczone w latach 90-tych, mogłoby być teraz odbudowane na bazie spółek wchodzących w skład KGS. Wówczas nasze państwo zawiodło, a nasz majątek narodowy został rozdany. Dlatego teraz trzeba mocno nacisnąć pedał gazu i zacząć to wszystko odbudowywać – dodał wiceminister.

„Rozmawiałem z właścicielem sieci Twój Market”

W jego opinii, obecnie w Polsce jest kilka sieci handlowych z polskim kapitałem, które choć są silne, to nie są w stanie konkurować ceną z największymi sieciami.  

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 70% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.04.2025 / 14:22
StoryEditor
Ceny mleka mogą wzrosnąć nawet o 12 proc. Czy zdrożeje też masło? [ANALIZA]
Ceny mleka mogą wzrosnąć o 12%. Ceny masła też poszybują (fot. Canva)

Analitycy PKO BP przewidują, że ceny mleka w tym roku będą rosnąć nawet o 12 procent. Eksperci wskazują też, że jest wiele czynników, które mogą windować ceny masła. Co będzie wpływać na branże mleczarską w najbliższym czasie?

W artykule przeczytasz: 

  • Polska awansuje na podium producentów mleka w UE?
  • Ceny mleka w skupie mogą rosnąć przez wzrost eksportu do Chin
  • Amerykańskie cła mogą negatywnie odbić się polskiej branży mleczarskiej
  • Pryszczyca zagrożeniem dla unijnego i polskiego mleczarstwa
  • Ceny mleka w Polsce podążają za światowymi trendami
  • Czy ceny masła będą dalej rosnąć?

Polska awansuje na podium producentów mleka w UE?

W swojej analizie eksperci z PKO Banku Polskiego zwracają uwagę na zaplecze surowcowe dla polskich mleczarń. Jak można przeczytać w Agro Nawigatorze, w całej Unii Europejskiej w ostatnim kwartale 2024 roku dostawy mleka wzrosły o 0,7 proc., ale już w styczniu 2025 r. spadły o 0,3 proc. W tym samym czasie w Polsce dynamika skupu mleka wyniosła +2,8% r/r za ostatni kwartał 2024 r. oraz o +3% r/r w styczniu 2025 r.

– Polska wyróżniała się na tle Unii dynamicznym wzrostem, zbliżając się do Holandii pod względem wielkości produkcji. Niewykluczone, że w 2025 roku Polska stanie się 3. producentem mleka w UE – zapowiadają analitycy PKO BP.

Ceny mleka w skupie mogą rosnąć przez wzrost eksportu do Chin

Z danych przedstawionych w Agro Nawigatorze wynika, że w wartość polskiego sprzedaży zagranicznej produktów mleczarskich w 2024 roku zwiększyła się o 7,5 proc. w ujęciu rok do roku. Jednak wzrost wyrażony w PLN wyniósł już znacznie mniej, bo 1,4 proc. Wynik byłby pewnie jeszcze gorszy gdyby nie rewelacyjne dane z IV kwartału 2024 roku, kiedy to eksporty polskich produktów mlecznych wzrósł odpowiednio 15,5 proc. oraz o 4,6% r/r.

image

Powstaje mleczny gigant. Spółdzielnie Arla Foods i DMK łączą siły

Zdaniem ekonomistów, eksport produktów mlecznych z Polski nadal powinien utrzymywać tendencję wzrostową, ale jednocześnie zwracają uwagę, że dość silny kurs złoty ogranicza konkurencyjność polskich dostawców.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 75% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. kwiecień 2025 12:41