– Fala powodziowa zbliża się do Opola, ale wiele wskazuje na to, że w samym mieście szkód może być niewiele. Natomiast południowe powiaty regionu bardzo mocno ucierpiały. Najgorsza sytuacja jest obecnie w takich miejscowościach, jak Głuchołazy, Nysa i Prudnik – wylicza Roman Kozieł, dyrektor hurtowni Agra w Opolu.
Stowarzyszenie Handlowców Ziemi Opolskiej aktywnie włączyło się w pomoc należącym do SHZO detalistom dotkniętym klęską żywiołową. Trwa ustalanie liczby poszkodowanych i skali zniszczeń. Obecnie wiadomo, że co najmniej 20 sklepów ucierpiało, ale to tylko dane cząstkowe.
SHZO pomaga partnerom
– Przeznaczyliśmy ło wszystkie środki finansowe, jakie stowarzyszenie przekazało swojej fundacji, na pierwszą pomoc potrzebującym. To niewielkie kwoty, w dodatku niewykluczone, że od darowizn trzeba będzie odprowadzić podatki. Ale najważniejsze jest, by pomoc była natychmiastowa, by nasi koledzy poczuli, że nie są pozostawieni sami sobie – wyjaśnia nasz rozmówca.
Agra Opole – regionalny dystrybutor spożywczy – także pospieszyła ze wsparciem dla swoich klientów. – Ogłosiliśmy, że wszystkim naszym klientom dotkniętym powodzią wydłużamy terminy płatności o 60 dni. Chodzi o to, żeby w najtrudniejszych chwilach mogli się skupić na ratowaniu swoich biznesów i nie musieli się dodatkowo martwić płatnościami.
Apel o wsparcie do producentów
Agra występuje też do swoich dostawców – producentów – z apelem o udzielenie wsparcia detalistom. Może ono polegać choćby na odroczeniu płatności czy nieodpłatnej wymianie zniszczonego towaru, gdy tylko uda się doprowadzić placówkę do stanu umożliwiającego wznowienie działalności. W piśmie do producenów czytamy m.in.:
W imieniu Hurtowni Agra oraz Stowarzyszenia Handlowców Ziemi Opolskiej zwracam się do Państwa z gorącą prośbą o wsparcie. Prosimy o rozważenie wysłania Waszych przedstawicieli do zalanych przedsiębiorstw, aby na miejscu zapoznali się ze skalą strat i udzielili pomocy w formie, którą Państwa firma uzna za możliwą. Jeśli uznają Państwo, że pomoc może zostać udzielona w inny sposób, będziemy wdzięczni za wszelkie sugestie.
Jeszcze w tym tygodniu będziemy dysponować szczegółową listą firm, które najbardziej ucierpiały w wyniku powodzi, i niezwłocznie przekażemy ją Państwu.
Wierzę, że nie pozostaną Państwo obojętni wobec tej trudnej sytuacji i że możemy liczyć na Waszą pomoc.
– Spodziewamy się bardzo pozytywnego odzewu. Producenci zdają sobie sprawę, że w ich interesie jest wsparcie klientów w trudnych chwilach, zresztą wielu z nich z pewnością zechce pomóc bezinteresownie, przecież współpracują z nimi od lat, często od dekad – zapewnia właściciel Agry.
Jeden z lokalnych producentów, produkująca przetwory warzywne firma Provitus, z własnej inicjatywy zgłosiła się do dystrybutora, deklarując przekazanie palety swoich wyrobów poszkodowanym sklepom. Planuje też inne działania, m.in. wsparcie logistyczne. Właściciel firmy Stanisław Dąbrowski, zapytany o motywację, odpowiedział krótko:
– Motywacja jest oczywista – serce. Wspieram ludzi w potrzebie, to wszystko. Zachęcam wszystkich naszych klientów, którzy ucierpieli z powodu powodzi, by zgłaszali się do nas. Będziemy próbowali im pomóc.