07.05.2024 / 16:39
StoryEditor

Zalando z niższym GMV i wyższą średnią wartością koszyka. Spółka po raz pierwszy raportuje przychody z B2B

Zalando podtrzymuje prognozę GMV na 2024 rok (wiadomoscihandlowe.pl/MG)
Wyższa średnia wartość koszyka wobec mniejszej liczby zamówień "uratowała" Zalando przed spadkiem GMV na platformie. Spółka stara się odzyskać rentowność i zwiększyć przychody z segmentu B2B.

Zalando opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2024 roku. W porównaniu do tego samego okresu ub. roku przychody spółki zmalały o 0,6 proc. z 2,25 mld euro do 2,24 mld euro. Z 3,23 mld euro do 3,26 mld euro wzrosło GMV platformy Zalando, czyli obrót brutto sprzedawców.

Klienci marketplace‘u ograniczyli liczbę zamówień

Spadła (o 2,6 proc.) liczba zamówień dokonywanych za pośrednictwem marketplace’u. W pierwszym kwartale 2023 roku klienci Zalando dokonali 56,7 mln zamówień, natomiast w zakończonym właśnie okresie tych zamówień było 55,2 mln.

Firmie udało się zwiększyć GMV dzięki wyższej o 5,4 proc. średniej wielkości koszyka. W pierwszym kwartale 2024 roku wartość ta wyniosła 60,4 euro wobec 57,3 euro rok wcześniej.  

Pomimo nieznacznie niższej sprzedaży, spółka poprawiła zysk operacyjny. EBIT wyniósł do 0,7 mln euro wobec straty w wysokości 26,2 mln euro w tym samym okresie ub. roku. Zysk netto nadal jest na minusie, jednak jest to niższa strata niż rok wcześniej. W pierwszym kwartale Zalando zaraportowało -8,9 mln euro wobec - 38,5 mln euro rok wcześniej.

Nowa strategia, nowe dane

"Zgodnie z naszą zaktualizowaną strategią budowania wiodącego ogólnoeuropejskiego ekosystemu e-commerce w branży modowej i lifestylowej, rozszerzamy nasze możliwości wokół dwóch grup klientów: klientów B2C i B2B" – podkreśliło Zalando w swoim raporcie kwartalnym.

Spółka chce być również usługodawcą dla detalistów i producentów. Nową strategia Zalando zakłada, że firma wchodzi mocniej w fulfillment i usługi marketingowe, dlatego zmienia też sposób raportowania swoich wyników. Począwszy od pierwszego kwartału 2024 roku w raportach Zalando można znaleźć wyniki w podziale na segmenty B2B i B2C.

Przychody w segmencie B2B wzrosły o 13,4 proc. do 215,1 mln euro  wobec 189,7 mln euro w pierwszym kwartale poprzedniego roku, przy czym głównym motorem wzrostu jest Zalando Fulfillment Services. Przychody z tego kanału nie mają wpływu na GMV.

Zalando inwestowało w omawianym okresie głównie w infrastrukturę logistyczną w Niemczech i w Polsce. Firma przeznaczyła na ten cel 59,5 mln euro, natomiast rok wcześniej było to 37,7 mln euro.

Spółka podtrzymała swoją prognozę na 2024 rok i spodziewa się, że zarówno GMV, jak i przychody wzrosną w tym roku o 0 proc. do 5 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Firma będzie nadal koncentrować się na rentownym wzroście, z progresją marży, a skorygowany EBIT ma wynieść od 380 mln euro do 450 mln euro.

11.02.2025 / 18:15
StoryEditor
Ukraińcy bardziej niż bomb i rosyjskiej okupacji boją się wzrostu cen [BADANIE]
Ukraińcy bardziej niż bomb i rosyjskiej okupacji boją się wzrostu cen (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Według najnowszego sondażu przeprowadzonego przez grupę socjologiczną Rating, mieszkańcy Ukrainy w 2025 roku wykazują większy niepokój związany z sytuacją gospodarczą niż z trwającą agresją ze strony Rosji. Największą obawą Ukraińców jest rosnąca inflacja, którą wskazało 33 proc. ankietowanych. Niewiele mniej, bo 32 proc., obawia się dalszego pogarszania się sytuacji gospodarczej.

Dla porównania, tylko 27 proc. respondentów wyraziło zaniepokojenie nasileniem ostrzałów, a 25 proc. martwi się ewentualną okupacją kolejnych terytoriów Ukrainy przez Rosję. Opr...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17.02.2025 / 16:48
StoryEditor
Dyrektor operacyjny LabFarm: niektórzy pukali się w głowę, inni kibicowali. Jak będzie wyglądać przyszłość mięsa komórkowego w Polsce?
Jak będzie wyglądać przyszłość mięsa komórkowego w Polsce? (fot. Shutterstock)

Produkcja mięsa metodą komórkową to temat, który budzi coraz większe zainteresowanie na świecie. W Polsce pionierem w tej dziedzinie jest LabFarm. Firma otrzymała właśnie 9 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na dalszy rozwój swojej technologii. Porozmawialiśmy z Wiesławem Macherzyńskim, COO LabFarmu o tym, co udało się osiągnąć do tej pory, jakie wyzwania stoją przed przedsiębiorstwem i jaka przyszłość czeka mięso komórkowe w naszym kraju.

LabFarm otrzymało ponad dziewięć mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rozwój innowacyjnej technologii wytwarzania mięsa metodą komórkową. – Grant to wielkie wsparcie i...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. luty 2025 15:34