07.05.2024 / 16:39
StoryEditor

Zalando z niższym GMV i wyższą średnią wartością koszyka. Spółka po raz pierwszy raportuje przychody z B2B

Zalando podtrzymuje prognozę GMV na 2024 rok (wiadomoscihandlowe.pl/MG)
Wyższa średnia wartość koszyka wobec mniejszej liczby zamówień "uratowała" Zalando przed spadkiem GMV na platformie. Spółka stara się odzyskać rentowność i zwiększyć przychody z segmentu B2B.

Zalando opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2024 roku. W porównaniu do tego samego okresu ub. roku przychody spółki zmalały o 0,6 proc. z 2,25 mld euro do 2,24 mld euro. Z 3,23 mld euro do 3,26 mld euro wzrosło GMV platformy Zalando, czyli obrót brutto sprzedawców.

Klienci marketplace‘u ograniczyli liczbę zamówień

Spadła (o 2,6 proc.) liczba zamówień dokonywanych za pośrednictwem marketplace’u. W pierwszym kwartale 2023 roku klienci Zalando dokonali 56,7 mln zamówień, natomiast w zakończonym właśnie okresie tych zamówień było 55,2 mln.

Firmie udało się zwiększyć GMV dzięki wyższej o 5,4 proc. średniej wielkości koszyka. W pierwszym kwartale 2024 roku wartość ta wyniosła 60,4 euro wobec 57,3 euro rok wcześniej.  

Pomimo nieznacznie niższej sprzedaży, spółka poprawiła zysk operacyjny. EBIT wyniósł do 0,7 mln euro wobec straty w wysokości 26,2 mln euro w tym samym okresie ub. roku. Zysk netto nadal jest na minusie, jednak jest to niższa strata niż rok wcześniej. W pierwszym kwartale Zalando zaraportowało -8,9 mln euro wobec - 38,5 mln euro rok wcześniej.

Nowa strategia, nowe dane

"Zgodnie z naszą zaktualizowaną strategią budowania wiodącego ogólnoeuropejskiego ekosystemu e-commerce w branży modowej i lifestylowej, rozszerzamy nasze możliwości wokół dwóch grup klientów: klientów B2C i B2B" – podkreśliło Zalando w swoim raporcie kwartalnym.

Spółka chce być również usługodawcą dla detalistów i producentów. Nową strategia Zalando zakłada, że firma wchodzi mocniej w fulfillment i usługi marketingowe, dlatego zmienia też sposób raportowania swoich wyników. Począwszy od pierwszego kwartału 2024 roku w raportach Zalando można znaleźć wyniki w podziale na segmenty B2B i B2C.

Przychody w segmencie B2B wzrosły o 13,4 proc. do 215,1 mln euro  wobec 189,7 mln euro w pierwszym kwartale poprzedniego roku, przy czym głównym motorem wzrostu jest Zalando Fulfillment Services. Przychody z tego kanału nie mają wpływu na GMV.

Zalando inwestowało w omawianym okresie głównie w infrastrukturę logistyczną w Niemczech i w Polsce. Firma przeznaczyła na ten cel 59,5 mln euro, natomiast rok wcześniej było to 37,7 mln euro.

Spółka podtrzymała swoją prognozę na 2024 rok i spodziewa się, że zarówno GMV, jak i przychody wzrosną w tym roku o 0 proc. do 5 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Firma będzie nadal koncentrować się na rentownym wzroście, z progresją marży, a skorygowany EBIT ma wynieść od 380 mln euro do 450 mln euro.

04.11.2024 / 09:56
StoryEditor
Raport: rośnie znaczenie kosmetyków w życiu konsumentów: cenią proste składy i zakupy online
Coraz popularniejsze są trendy, preferujące minimalizm oraz proste składy kosmetyków. Fot. Shutterstock

Raport na temat kluczowych trendów, zmieniających globalną branżę kosmetyczną, opublikował GXO Logistics. Badanie przeprowadzone wśród kilku tysięcy konsumentów w USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech ukazuje duże zmiany w decyzjach zakupowych konsumentów, jakie zaszły przez ostatnie pięć lat.

Zdaniem GXO, największego na świecie operatora logistyki kontraktowej, przychody szybko rozwijającej się globalnej branży kosmetycznej mają podwoić się do 758 mld dolarów w ciąg...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04.11.2024 / 08:37
StoryEditor
Wolna Wigilia to spore straty dla gospodarki, w tym dla branży handlowej? Ministra mówi o kosztach
Czy tegoroczna Wigilia będzie dniem wolnym od pracy? Wciąż tego nie wiemy (fot. Shutterstock)

Każdy wolny dzień to dla gospodarki koszt od 6 mld do 8 mld zł - twierdzi Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, ministra funduszy i polityki regionalnej. Na antenie Radia Zet polityczka Polski 2050 poparła co prawda pomysł wprowadzenia wolnej Wigilii, ale zarazem zasugerowała rezygnacją z innego dnia wolnego od pracy.

W ocenie Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz Wigilia Bożego Narodzenia (24 grudnia) powinna być dniem wolnym od pracy. Jednak należy się zastanowić, czy nie ma innych dni wolnych,...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13. listopad 2024 08:06