Dlaczego sklep internetowy?
Założenie własnego biznesu, polegającego na sprzedaży w sieci, może być doskonałą okazją na dotarcie ze swoją ofertą do szerszego grona odbiorców – od teraz masz możliwość pozyskać klientów z całej Polski, a także z innych krajów. Jeśli więc prowadzisz już swoją działalność, to może to być następny krok w ekspansji i poszukiwaniu nowych rynków.
Z drugiej strony eSklep może okazać się doskonałym sposobem na rozpoczęcie własnego biznesu albo przebranżowienie, jeśli dotychczas zajmowałeś się czymś innym. Aktualnie zakupy przez internet cieszą się ogromną popularnością i wiele wskazuje na to, że tendencja ta będzie się utrzymywać jeszcze przez długi czas. Sprzedaż w sieci wymaga małych nakładów inwestycyjnych i pozwala w ciągu kilku dni rozpocząć działalność.
Przemyśl, co chcesz sprzedawać
Duży wpływ na to, czy Twój sklep odniesie sukces, który zapewni Ci źródło utrzymania, ma dobór asortymentu. Jeśli uda Ci się znaleźć niezagospodarowaną jeszcze niszę, to masz duże szanse, że całe przedsięwzięcie zakończy się sukcesem, choć z drugiej strony może okazać się, że popyt na oferowane produkty jest bardzo mały i dlatego właściwie nikt ich nie sprzedaje. Bardzo dużą popularnością cieszy się autorski asortyment, który jest niepowtarzalny i może zdecydowanie wyróżnić Twoją ofertę wśród konkurencji – np. rękodzieła. Alternatywnie możesz zdecydować się na sprzedawanie popularnych produktów w ramach tzw. dropshippingu, co może oznaczać niższe marże i konieczność przebijania się przez podobne oferty konkurencji, ale z drugiej strony działalność tego typu pozwala na zautomatyzowanie całego procesu sprzedaży i zredukowanie ilości pracy.
Dropshipping – sposób na jeszcze łatwiejszy handel?
Nie tylko w naszym kraju, ale także na całym świecie coraz większą popularnością cieszy się biznesowy model prowadzenia sklepu oparty na dropshippingu. To rozwiązanie pozwala na pominięcie magazynowania i dostarczanie towaru do klienta bezpośrednio z hurtowni, z którą współpracujesz. Dzięki temu możesz rozpocząć działalność, dysponując naprawdę niewielkimi zasobami – nie potrzebujesz nawet własnego magazynu ani umowy z dostawcą usług kurierskich. Oferowany w Twoim sklepie towar nie należy także do Ciebie, dzięki czemu inwestujesz naprawdę niewielki kapitał, co czyni z dropshippingu idealną opcję na pierwszy biznes lub dla wszystkich, którzy nie są przekonani, czy prowadzenie sklepu internetowego to coś dla nich.
Główne zalety tego rozwiązania to możliwość wykorzystania doświadczenia partnera handlowego, który prowadzi działalność na znacznie większą skalę, zredukowanie zamrożonego kapitału (nie nabywasz towarów), możliwość zbudowania naprawdę szerokiej oferty (korzystania z różnych dostawców), zredukowanie własnego kapitału i brak konieczności posiadania przestrzeni magazynowej. Równie ważną zaletą jest także fakt, że dropshipping oznacza po prostu znacznie mniej pracy – Tobie pozostaje jedynie dbanie o marketing i sprawny przebieg transakcji. Warto jednak pamiętać, że przez cały czas to na Tobie spoczywać będzie odpowiedzialność za czas dostawy towaru, jego jakości, a ewentualne reklamacje również będą szły na Twoje konto. Będziesz mieć niewielki wpływ na przebieg wysyłki, jak również pobierane marże raczej będą niewielkie – mimo wszystko to opcja, którą warto rozważyć, gdyż zalet jest znacznie więcej, niż ewentualnych minusów.
Marketing – nie mniej istotny niż asortyment
Nawet najlepszy sklep internetowy nie przyniesie Ci dużych zysków, jeśli nikt nie będzie w nim kupował. W pozyskaniu klientów pomoże Ci sprawnie przeprowadzona kampania marketingowa. Zazwyczaj jednak standardowe działania, jak pozycjonowanie czy optymalizacja SEO, nie od razu przynoszą zauważalne rezultaty. Jeśli chcesz więc szybko i skutecznie pozyskać klientów, to jednym z najlepszych pomysłów może okazać się reklama Google Ads lub reklamy w social mediach. Platformy te pozwalają na wyświetlanie Twoich reklam w atrakcyjnych miejscach, za które zapłacisz dopiero po kliknięciu i przekierowaniu na Twoją stronę. Oczywiście długotrwałe promowanie swojego asortymentu wyłącznie w ten sposób może okazać się kosztowne, dlatego w międzyczasie warto zadbać o pozostałe elementy, m.in. wspomniane SEO i pozycjonowanie. Tu również trzeba zastanowić się nad zakresem prowadzonych działań – jeśli np. skupiasz się na kliencie lokalnym, to promowanie się na obszarze całego kraju może być marnotrawstwem środków, które przyniosłyby więcej korzyści, gdybyś skupił się wyłącznie na pozycjonowaniu lokalnym. Przedyskutuj to ze specjalistą, który będzie dla Ciebie wykonywał te zadania.
Zacznij działać!
Jeśli chcesz spróbować swoich sił w handlu internetowym, to zacznij to robić! Dalsze zwlekanie nie sprawi, że sklep będzie działał lepiej lub pozyskasz więcej klientów – raczej utrudni Ci zdobywanie rynku, który z każdym dniem podbijać będzie Twoja konkurencja. Zrób plan i zacznij działać – najlepiej już dziś!