Krok 1: Wybierz produkt, jaki chcesz sprzedawać (określenie branży)
Zakładanie sklepu internetowego należy rozpocząć od samego pomysłu. Aby sklep internetowy cieszył się popularnością, musi oferować coś, czego klienci nie znajdą nigdzie indziej – czy to jeśli chodzi o sam produkt, czy o jego formę lub jakość.
Krok 2: Wybierz odpowiednią platformę sprzedażową
Założenie sklepu internetowego jest dziś bardzo proste ze względu na możliwość skorzystania z platform e-commerce. Aby wybrać właściwą, musisz zwrócić uwagę na kwestie takie jak: design sklepu, łatwość w obsłudze, zakres supportu, koszty utrzymania oraz przyjazność względem SEO.
Krok 3: Stwórz projekt swojego sklepu internetowego
Źle zaprojektowany sklep internetowy skutecznie odstraszy potencjalnych klientów od zakupu. Na szczęście większość platform sprzedażowych oferuje gotowe szablony z menu, branżowymi skórkami i banerami. Aby stworzyć funkcjonalny i estetyczny sklep internetowy, wystarczy je zainstalować i przeciągnąć w odpowiednie miejsca.
Krok 4: Zadbaj o zróżnicowane metody płatności
Platformy e-commerce ułatwiają również przeprowadzanie płatności. Bardzo ważne jest, aby wdrożyć je w tak wielu formach, jak to możliwe. Od płatności za pobraniem, przez Google Pay, aż po PayPal czy opóźnioną płatność z PayPo.
Krok 5: Wybierz metody dostawy
Podobnie jak w przypadku płatności, sklep internetowy powinien oferować jak najwięcej opcji dostawy. Przy wyborze konkretnych metod należy jednak kierować się nie tylko różnorodnością i trendami, ale także charakterem sprzedawanych towarów i docelową grupą klientów (np. czy są to ludzie starsi, którzy mniej chętnie korzystają z paczkomatów).
Krok 6: Stwórz regulamin sklepu i politykę prywatności
Regulamin sklepu to wymóg prawny, od którego nie da się uciec. Powinien być dostosowany do formy prowadzonej działalności i spełniać warunki wynikające z praw konsumenta. Stworzenie regulaminu można zlecić firmie zewnętrznej lub napisać go samodzielnie na podstawie dostępnych w sieci wzorów.
Krok 7: Pozyskaj klientów
Zakładanie sklepu internetowego krok po kroku wcale nie musi być trudne – o wiele większym wyzwaniem może okazać się za to pozyskanie klientów. Bardzo istotny jest tutaj odpowiedni marketing i zbudowanie świadomości marki. Przydatnymi narzędziami będą oczywiście media społecznościowe, newslettery czy blogi firmowe. Zdobycie nowych klientów wspomogą również programy lojalnościowe, płatne reklamy oraz zniżki i kody rabatowe.