Coraz więcej MŚP w Polsce rozwija swoją działalność w e-commerce. Mimo rosnącej popularności e-handlu, niektórzy nie odkryli jednak jeszcze potencjału sprzedażowego, jaki drzemie w dużych marketplace’ach, takich jak np. Amazon. Jednocześnie przedsiębiorcy przyznają, że do startu najlepiej zachęcają ich praktyczne wskazówki, odpowiednie narzędzia, ale także specjalne okazje sprzedażowe. Wie o tym Amazon, który przygotował dla nich ofertę na dobry początek. Retailerzy, którzy rozpoczną sprzedaż na Amazon.pl będą zwolnieni z opłaty abonamentowej i prowizji przez pierwsze 6 miesięcy.
Dlaczego warto?
Amazon to wirtualna przestrzeń sprzedażowa, którą wyróżnia ogromny zasięg i zaufanie klientów na całym świecie. To właśnie tam chętnie wracają, aby dokonać ponownych zakupów. Potwierdzają to liczby. W 2023 r. przedsiębiorcy z Polski sprzedali za pośrednictwem serwisu ponad 30 mln produktów (średnio 1 na sekundę) – aż o 5 mln więcej niż w 2022 r. Wśród najpopularniejszych kategorii znalazły się Dom i kuchnia, Biznes, przemysł i nauka, Zdrowie oraz Meble.
– W ubiegłym roku oferta polskich sprzedawców cieszyła się na Amazon jeszcze większym zainteresowaniem konsumentów niż w poprzednich latach. To miejsce atrakcyjne zarówno dla nowych klientów, jak i tych powracających, którzy chętnie dokonują kolejnych zakupów. Chcemy dlatego zapewniać naszym partnerom wszystko, co potrzebne jest do budowania silnego i stabilnego biznesu – komentuje Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem Amazon.pl.
Sprzedawcy prowadzący działalność na Amazon mają dostęp do rozwiązań, które pomagają w wystawianiu produktów na sprzedaż, właściwej ekspozycji marki oraz jej zabezpieczaniu przed nadużyciami. Serwis oferuje także programy wspierające ochronę praw własności intelektualnej i walkę z podróbkami.
Najlepszą odpowiedzią na pytanie „W jaki sposób Amazon pomaga MŚP w rozwijaniu sprzedaży?” jest jednak zakres usługi FBA, czyli Fulfilment by Amazon. Przedsiębiorcy mogą realizować obsługę zamówień samodzielnie lub korzystać z międzynarodowej sieci dystrybucji. Program Fulfilment by Amazon umożliwia odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz procesowanie zwrotów przez Amazon, pozwalając sprzedawcom skupić się na głównej działalności i rozwoju oferty. Z takiej możliwości skorzystało w 2023 r. 47 proc. MŚP.
– Dzięki FBA przedsiębiorcy mogą skoncentrować się na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i wystawieniu jej w serwisie, ponieważ kwestie operacyjne i obsługa klienta pozostają po naszej stronie. Usługa umożliwia im też obniżenie kosztów logistyki średnio o 70 proc. w porównaniu z samodzielną organizacją procesów. Na zachętę dodam, że Amazon aktualnie oferuje sprzedawcom do 50 proc. zniżki na FBA – mówi Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl
„Bezgraniczny” rozwój polskich MŚP
Rejestrując się jako sprzedawca i oferując swoje produkty na Amazon.pl, przedsiębiorcy mogą udostępniać je klientom w 9 sklepach Amazon w Europie. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Amazon(1) wynika, że mali i średni przedsiębiorcy odpowiadają za ponad 1/3 polskiego handlu zagranicznego (34 proc.). Aż 98 proc. z nich potwierdza ponadto, że możliwości międzynarodowej sprzedaży, jakie otwiera jednolity rynek europejski, przynoszą im korzyści – 77 proc. eksportu MŚP odbywa się w jego ramach. Przedsiębiorcy coraz śmielej podążają zatem w stronę zagranicznej ekspansji, optymalizując procesy dzięki wsparciu partnerów z międzynarodowym doświadczeniem w handlu.
– Wejście na Amazon było znaczącym krokiem dla rozwoju Retoo. Nasze produkty są już dostępne w 8 europejskich sklepach: w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Włoszech i oczywiście w Polsce, a wszystkie te lokalizacje odpowiadają za ponad 30 proc. sprzedaży Retoo. W 2023 roku zrealizowaliśmy wspólnie ponad 519 tys. zamówień. W najbliższych tygodniach planujemy też poszerzenie działalności o Wielką Brytanię – komentuje Mateusz Kacprzak z Retoo, firmy oferującej elektronikę, małe ADG i akcesoria do domu.
W 2023 r. na handel zagraniczny postawiło aż 90 proc. polskich przedsiębiorców na Amazon – o 15 punktów procentowych więcej niż w 2022 roku. Ok. 70 proc. z nich eksportowało produkty do krajów Unii Europejskiej. Wśród kategorii z najwyższymi wynikami znalazły się Dom i kuchnia, Uroda, Odzież oraz Biznes, przemysł i nauka, a najpopularniejszymi kierunkami były Niemcy, Francja, Włochy, Austria i Hiszpania. Ponad 55 proc. polskich sprzedawców eksportowało także poza granice EU – najchętniej do Stanów Zjednoczonych. Łączna wartość zagranicznej sprzedaży polskich MŚP na Amazon przekroczyła w 2023 r. poziom 4,7 mld zł.
Dzięki Amazon eksport staje się realną możliwością i kolejnym krokiem, na który mogą z łatwością zdecydować się przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na tym marketplace. Serwis dostarcza im potrzebny know-how, narzędzia i szkolenia, które pomagają rozpocząć i rozwijać e-eksport. To najlepszy moment, by wystartować na Amazon.pl i tam wybrać kolejne kierunki na mapie międzynarodowego sukcesu. Więcej na temat oferty specjalnej dla nowych sprzedawców, można przeczytać na www.sell.amazon.pl
(1)Raport „Jednolity rynek — sposób na wzrost gospodarczy”, marzec 2024 r., zrealizowany przez Implement Consulting Group we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą (KIG), firmą GONITO oraz Ipsos, na zlecenie Amazon