29.11.2021 / 14:13
StoryEditor

Świąteczne zakupy w internecie. Pandemia podtrzyma zainteresowanie e-handlem

Polacy coraz chętniej robią zakupy świąteczne w internecie (fot. Shutterstock)
Według firmy Adobe cztery biliony dolarów wydanych zostanie w tym roku na świecie na zakupy w internecie. Część z nich z pewnością w okresie świąt Bożego Narodzenia. Jeżeli pandemia będzie nadal przyspieszać, również Polacy świąteczne zakupy zrobią w sieci.

Już w zeszłym roku powszechna izolacja pokazała, że zakupy podczas Black Friday oraz przed świętami Bożego Narodzenia mogą być zupełnie inne niż wcześniej. Klienci ograniczali wydatki, a gdy już ich dokonywali, przenosili je do sieci.

Tegoroczne święto wyprzedaży, które wypadło w piątek 26 listopada, miało upłynąć pod znakiem umiarkowanego optymizmu. Jak wynika z badania SMSAPI, ponad 62 proc. konsumentów planowała skorzystać z ofert sklepów internetowych i stacjonarnych w czasie Black Friday oraz następującego niedługo po nim Cyber Monday. Z kolei nieco ponad 30 proc. uzależniała zakupy od znalezienia odpowiednio atrakcyjnej oferty. 

Co ciekawe, według tego samego badania ponad dwie trzecie konsumentów odwleka planowane zakupy na końcówkę listopada, licząc na to, że produkty będą wtedy tańsze. Może to oznaczać, że w poprzednich latach konsumenci byli zadowoleni ze zrobionych w tym okresie zakupów i chętnie tak ustawiają swoje wydatki, aby zarezerwować odpowiednio dużą sumę pieniędzy na koniec roku. Jednak na dokładne podsumowanie tegorocznej akcji promocyjnej będziemy musieli jeszcze chwilę poczekać. 

Kumulacja wyprzedaży

Konsumenci o promocjach w czasie takich promocji, jak Black Friday i Cyber Monday najczęściej dowiadują się z mediów społecznościowych (59,2 proc.), strony internetowej sklepu (52,2 proc.), a także odwiedzając sklep stacjonarny (50,4 proc.). Co ciekawe aż 46 proc. sprzedawców chce przed tegorocznym Black Friday przeprowadzić kampanię SMS-ową, zachęcającą do robienia zakupów.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że detaliści coraz częściej odchodzą od obniżania cen jedynie w Black Friday oraz Cyber Monday. Wiele sklepów organizuje już całe tygodnie z promocjami. Zazwyczaj zaczynają się one kilka dni przed szczytem wyprzedaży. Końcówka roku to zresztą bardzo rozmyty wyprzedażowo okres – chwilę po Black Week przypadają Mikołajki, czyli dzień, w którym wiele osób wymienia się upominkami. Nieco ponad dwa tygodnie później wypada już Boże Narodzenie. I tu pada pytania, jak Polacy robią zakupy bezpośrednio przez Świętami? 

Przed świętami żywności nie kupujemy w sieci

W przypadku świąt Bożego Narodzenia Polacy najchętniej kupują sprawdzony asortyment prezentowy. W przypadku kanału internetowego to przede wszystkim elektronika oraz zabawki. Produkty w tych kategoriach sprzedają się pod koniec roku lepiej niż w placówkach stacjonarnych. Jak wynika z danych firmy doradczej Deloitte, przed zeszłorocznymi świętami podobny odsetek konsumentów w kanale online i offline zamierzał kupić odzież oraz akcesoria sportowe. 

Te dane znajdują swoje odzwierciedlenie również w serwisie Allegro, oprócz zabawek i drobnej elektroniki konsumenci w okresie przedświątecznym kupują tam również ozdoby świąteczne i zastawę stołową. 

– To co warte odnotowania to to, że konsumenci robiący zakupy świąteczne potrafią być bardzo kreatywni i wybierać produkty z kategorii, które na pierwszy rzut oka nie kojarzą się ze świętami, jednak mimo to mogą nadal być ciekawym dla konsumenta prezentem. Przykładem tutaj może być kategoria Motoryzacja, gdzie w okresie świątecznym obserwujemy znaczny wzrost sprzedaży narzędzi warsztatowych – mówi Filip Gurgul Commercial Analytics Manager w Allegro. 

Kategorie wybierane przez kupujących podczas zakupów świątecznych (fot. Allegro)

 

Co ciekawe, jak zwraca uwagę Deloitte, konsumenci przed świętami raczej nie kupują w sieci żywności. W zeszłym roku różnica między kanałem stacjonarnym a internetowym była w tej kategorii zdecydowanie największa i wyniosła 83 proc. do 17 proc. na korzyść klasycznych placówek. To pokazuje, że o ile pandemia znacząco wpłynęła na rozwój sprzedaży internetowej, a nawet samego e-grocery, w okresie świątecznym Polacy raczej wolą po spożywkę wybrać się do sklepu stacjonarnego.

Górka tuż przed Wigilią

Kiedy Polacy w ogóle zamierzają ruszyć na świąteczne zakupy? Wspomniane zeszłoroczne badania firmy Deloitte pokazuje, że 30 proc. świątecznego budżetu Polacy zamierzają wydać między 15, a 24 grudnia, a nieco ponad 20 proc. w pierwszej połowie grudnia. Co ważne, świąteczne wydatki coraz bardziej rozciągają się w czasie. W zeszłym roku badani zadeklarowali, że 16 proc. swojego świątecznego budżetu konsumenci wydali w czasie Black Friday. Oznacza to, że część z nich już zakupiła upominki pod choinkę i skorzystała z atrakcyjnych promocji.

Te dane pokrywają się z informacjami, którymi podzieliła się z nami platforma Allegro. Zakupy świąteczne w serwisie zaczynają się w drugiej połowie listopada, a ich kumulacja przypada na pierwsze dwa tygodnie grudnia. Co ciekawe, pik sprzedażowy następuje najczęściej w poniedziałek, w tygodniu poprzedzającym tydzień świąteczny. W tym roku wypadnie on 13 grudnia. Jak podkreśla Allegro, poniedziałek jest zawsze najlepszym sprzedażowo dniem tygodnia na tej platformie. 

– Z uwagi na to, że operatorzy logistyczni są w okresie świątecznym bardzo obciążeni, a konsumenci często nie chcą ryzykować, że wymarzone prezenty nie dotrą na czas, to właśnie ten poniedziałek jest często idealnym momentem na dokonanie ostatnich zakupów. Od tego dnia, liczba zamówień zaczyna spadać – mówi Filip Gurgul.

 

 

Źródło: Allegro Trade Analytics - www.tradeanalytics.pl

 

 

 

Łańcuch dostaw będzie wyzwaniem

Wysoka inflacja powoduje, że konsumenci bardziej racjonalnie wydają pieniądze i starają się ograniczać kupowanie zbędnych rzeczy. Jak wynika z danych CBOS już teraz, przy codziennych wydatkach robi tak blisko trzy czwarte Polaków. Oznaczać to może, że w przypadku zakupów świątecznych będą bardziej niż zwykle polowali na okazje cenowe. W przypadku zakupów w takich serwisach jak chociażby Allegro konsumenci będą zwracali większą uwagę na produkty wyróżnione i promowane, szczególnie jeśli będą kusiły niższymi cenami.

Kwestią problematyczną pozostaje jednak łańcuch dostaw. Z powodu pandemii poszczególne połączenia nadal nie odzyskały pełnej sprawności. Dobrym przykładem są tutaj zabawki, a zatem jedna z najpopularniejszych kategorii prezentowych. Ponad 85 proc. z nich produkowanych jest w azjatyckich fabrykach i stamtąd musi zostać sprowadzona – głównie drogą lotniczą i morską. Jednak porty w Chinach nadal nie działają pełną parą, co spowodowane jest niedostateczną liczbą pracowników. Występuje również problem z dostępnością kontenerów, a ostatnio także z limitami zużycia energii elektrycznej. Wszystko to powoduje wydłużanie się czasu otrzymywania przesyłek z Państwa Środka. To może z kolei powodować, że część konsumentów zdecyduje się w tym roku na zakupy świątecznych prezentów wcześniej, aby mieć pewność, że wszystkie dotrą na czas.

Chcesz rozpocząć sprzedaż na Allegro? Sprawdź, jak zacząć! 

07.11.2024 / 20:31
StoryEditor
Dino Polska pokazuje wyniki finansowe. Sieć supermarketów chwali się wzrostem sprzedaży LfL wyższym od inflacji cen żywności
Market sieci Dino w Dłutowie, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

Grupa Dino raportuje wzrost sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. o 13,5 proc. rdr., a w trzecim kwartale o 10,6 proc. Zyski nieznacznie rosną, ale marża EBITDA spada ze względu na wyższą dynamikę wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu od dynamiki wzrostu przychodów.

Rosną przychody, ale i koszty

W III kwartale 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 7 607,4 mln PLN i były o 732,1 mln PLN, czyli o 10,6 proc. wyższe niż w III kw. 2023 r. Równ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30.10.2024 / 11:26
StoryEditor
Zakaz handlu w sobotę wieczorem? Posłanka chce skracać godziny otwarcia sklepów, Solidarność przyklaskuje temu pomysłowi
Czy sklepy powinny być krócej czynne w soboty? (fot. Shutterstock)

Nie liberalizacja przepisów ograniczających handel w niedziele, lecz skrócenie godzin otwarcia sklepów w sobotni wieczór - to pomysł, jaki podczas wtorkowej "wielkiej debaty" w Sejmie zgłoszony został przez posłankę Lewicy Razem Marcelinę Zawiszę. Idea ta podoba się Alfredowi Bujarze, przewodniczącemu handlowej Solidarności, który w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl wskazuje, to której godziny sklepy powinny być otwarte w soboty... a także od poniedziałku do piątku.

- Ja bym chciała, żebyśmy zamiast dyskusji ciągłej i nieustannej o tym, jak zlikwidować zakaz handlu w niedziele, rozmawiali o tym, co możemy zrobić, żeby zapewnić większej grup...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14. listopad 2024 04:26