Grupa IAI właściciel platformy IdoSell przeanalizowała sprzedaż w sklepach internetowych działających w oparciu o tę platformę.
Na jaki asortyment branie w sieci było największe? Kto nie trafił z ofertą?
Z analizy tej wynika, że w 2023 roku najszybszy wzrost sprzedaży odnotowały apteki internetowe (131 proc.). Wiąże się to m.in. z większą przewidywalnością dostępności leków niż w aptekach stacjonarnych.
Dużą popularnością w porównaniu do roku 2022 cieszyła się także kategoria meble biurowe (114 proc.). Wynika to z faktu, że w związku z nowymi przepisami większość firm wróciła do modelu pracy stacjonarnej lub hybrydowej.
Polacy kupowali też chętnie lustra (wzrost o 50 proc.), co mogło być wywołane tym, że ten element wystroju wnętrz, według czasopism branżowych, był jednym z najmodniejszych w 2023 r.
Na kolejnych miejscach uplasowały się: tekstylia dziecięce, narzędzia, artykuły przemysłowe, sprzęt muzyczny, akcesoria do fitness czy też kawa i herbata.
Na drugim biegunie znalazły się sklepy internetowe sprzedające: ławki, kosmetyczki, akcesoria do piercingu i tatuażu, konsole, akcesoria piknikowe czy też sprzęt do zabawy na świeżym powietrzu - wg badania IdoSell w roku 2023 miały one najmniejszą dynamikę sprzedaży.
Złote czasy dla księgarni internetowych już minęły
Dla porównania, w 2022 roku największą dynamikę wzrostu sprzedaży miały sklepy z komiksami, książkami i gadżetami (594 proc.), wyposażeniem dla rolników, lustrami i płytkami lustrzanymi, sprzętem sportowym do ćwiczeń w domu (261 proc.), meblami (141 proc.), cebulami kwiatowymi i roślinami ogrodowymi (95 proc.), walizkami (91 proc.), filtrami do wody (85 proc.), narzędziami i sprzętami ogrodowymi (82 proc.).
Z kolei z podsumowania roku 2021 wynika, że Polacy najchętniej kupowali smartfony i komputery (wzrost o 168 proc.), kawę i herbatę (o 118 proc.), meble i dekoracje do urządzania salonu (o 96 proc.). Znaczny wzrost odnotowały także sklepy sprzedające sprzęt muzyczny (90 proc.), akcesoria łazienkowe (78 proc.), damskie torebki (76 proc.), lampy (70 proc.), maty na krzesła biurowe (67 proc.).
Konsumenci poszukują wygody i przewidywalności
– Dynamika sprzedaży zazwyczaj wskazuje, jakie potrzeby w danym roku mają konsumenci. W pandemicznym 2020 r. największy wzrost był widoczny w sklepach, które oferowały maseczki, płyny do dezynfekcji czy też mydło. W kolejnych latach popularnością cieszyły się np. artykuły do urządzania domów i mieszkań oraz domowych biur, a także pracy w ogrodzie. Teraz widzimy, że konsumenci szukają w sklepach internetowych rozwiązań wygodnych i przewidywalnych oraz odpowiadających na to, jak zmienia się pracownicza, popandemiczna rzeczywistość – podsumowuje Sonia Mrzygłocka-Pyć, rzeczniczka prasowa IdoSell.