06.06.2022 / 11:08
StoryEditor

Jak zacząć sprzedawać na marketplace? Najważniejszy jest pomysł!

Marketplace to bezkresne morze potencjalnych kupujących i szansa na wypromowanie swoich produktów oraz szybki rozwój swojego biznesu. Podpowiadamy jak zacząć handlować na tego typu platformach.

Największy polski marketplace, czyli Allegro ma obecnie ponad 22 mln odwiedzających użytkowników miesięcznie, którzy tylko w czwartym kwartale 2021 roku wygenerowali ponad 1,6 mld zł obrotu. To liczby, które z jednej strony potrafią przyprawić o zawrót głowy, ale z drugiej dają pogląd na to, jak szerokie perspektywy otwierają się przed potencjalnymi sprzedawcami na tego typu platformach.

Absolutnie podstawową rzeczą, którą powinien mieć każdy, kto chce sprzedawać na platformie typu marketplace, jest… pomysł. Pomysł na to, jakim produktem chce handlować, co produkować lub w obrocie jakim towarem pośredniczyć oraz na czym może zarobić. To chyba najtrudniejsza część w procesie rozpoczęcia sprzedaży na marketplace, która de facto dzieje się, zanim jeszcze wejdziemy na konkretną platformę, a rzutuje ona na cały przyszły biznes.

Jeśli już zdecydujemy się na to, co chcemy sprzedawać, należy zalegalizować działalność. Założenie firmy w polskich warunkach sprowadza się do złożenia wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wyboru formy działalności gospodarczej, formy opodatkowania i założenia konta bankowego do obsługi firmy.

Teraz przychodzi czas na wybór odpowiedniego marketplaceu. Każdy powinien rozstrzygnąć tę kwestię samemu, biorąc pod uwagę warunki oferowane sprzedawcom – wysokość prowizji, zasięgi, liczbę kupujących, a także usługi dodatkowe, takie jak np. fulfillment. Coraz więcej marketplaców oferuje bowiem całkowitą obsługę przesyłek i zwrotów, co znacząco odciąża sprzedawców i ułatwia skupienie się na produkowaniu lub kupowaniu dóbr oraz budowaniu polityki cenowej. 

Pamiętaj o wyborze sposobu dostawy

Jeżeli już zdecydujemy się na konkretną platformę, przychodzi czas na założenie na niej konta firmowego. W przypadku serwisu Allegro jest to stosunkowo proste i szybkie. Potencjalny sprzedawca wypełnia specjalny formularz, w którym podaje numer NIP firmy, adres e-mail, unikalny login oraz numer rachunku bankowego firmy. Później należy wykonać przelew na drobną kwotę celem aktywacji konta. Pieniądze te są sprzedającemu zwracane. W niektórych przypadkach potrzebne będzie również przesłanie dodatkowych dokumentów potwierdzających prowadzenie działalności. Dotyczy to zwłaszcza firm zarejestrowanych za granicą, ale również Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości oraz części start-upów oraz gospodarstw rolnych niezarejestrowanych w GUS. 

Teraz przychodzi czas na ustalenie warunków sprzedaży swoich produktów. Chodzi tu o określenie warunków zwrotów i reklamacji, a także opcji dostaw. Allegro chwali się tym, że sprzedający mogą wybierać spośród 30 różnych metod dostaw, sprzedający nie musi zawierać indywidualnych umów z poszczególnymi przewoźnikami. Marketplace zachęca też sprzedających do tworzenia tzw. cenników dostaw. Dzięki nim nie trzeba ręcznie uzupełniać cen za transport za każdym razem, gdy sprzedawca wystawia swoją ofertę. Może po prostu dodawać gotowe szablony do konkretnych pozycji na liście sprzedażowej. Ustala się w nich m.in. konkretne metody dostawy, ich koszt oraz czas, a także parametry techniczne. 

Cena i opis

Po skonfigurowaniu powyższych parametrów, w przypadku Allegro, przychodzi czas na dodawanie pierwszej oferty. Zanim jeszcze jednak dodamy do naszej listy konkretny produkt, warto zastanowić się nad kilkoma aspektami. Po pierwsze – tytuł oferty. Powinien być chwytliwy, konkretny i trafiający do odbiorcy. Po drugie – opis produktu. Powinien być jak najbardziej szczegółowy i zgodny ze stanem faktycznym. Nie może być jednak przeładowany treścią i dodatkowymi ozdobnikami, które nie poszerzają wiedzy potencjalnego kupującego o produkcie. Po trzecie – grafika. Chodzi tu zarówno o dobór odpowiednich zdjęć, jak i właściwe ułożenie treści w ogłoszeniu. 

Wszystkie te parametry wpisuje się w specjalnym formularzu. W przypadku Allegro dodaję się również opcję sprzedaży „kup teraz”, „licytacja”, albo połączenie obu rozwiązań. To również moment na dodanie ceny produktu, liczby dostępnych sztuk oraz czasu trwania oferty. Również tutaj dodaje się przygotowany wcześniej szablon cennika dostaw, a także uzupełnia informacje o warunkach zwrotów, gwarancji i reklamacji. Jeżeli sprzedawca ma taką chęć, może również zaoferować opcje dodatkowe. 

Promuj produkty

Od tego momentu zaczynasz sprzedaż na marketplace. Należy jednak jeszcze uregulować kwestię dostępu do zarobionych pieniędzy. Allegro oferuje w tym aspekcie aktywowanie usługi Allegro Finanse. W tym celu należy zweryfikować swoje konto bankowe do wypłat u operatorów PayU i Przelewy24. Polega to na wykonaniu niewielkich przelewów weryfikacyjnych (1,01 zł) na wskazane konta. Później można już wypłacać pieniądze przelewem lub przekazem pocztowym. 

W ten sposób można zarobić swoje pierwsze pieniądze, sprzedając na marketplace. Tu jednak praca się nie kończy, można nawet pokusić się o stwierdzenie, że dopiero teraz się zaczyna. I nie chodzi nawet o produkcję czy nabywanie asortymentu, w któego sprzedaży się pośredniczy. Sprzedawca musi kontrolować politykę cenową i nieustannie być konkurencyjnym. Powinien również zadbać o odpowiedni marketing i promocję. Platformy marketplace oferują szeroką gamę tego typu usług. Allegro proponuje, chociażby Wyróżnienia i Wyróżnienia Elastyczne, które pozwalają umieścić sprzedającemu swoją ofertę ponad ofertami innych osób. Możliwe jest także skorzystanie z Pakietu Promo, dzięki któremu poszczególne produkty zostaną wyróżnione, pogrubione i podświetlone.

Założyłeś firmę, posiadasz jej numer NIP i chciałbyś spróbować swoich sił w sprzedaży na marketplace? Kliknij tutaj i dołącz do sprzedawców Allegro! 

17. listopad 2024 00:23