11.12.2024 / 14:53
StoryEditor

Amazon: nowe szanse na rozwój polskich marek [WYWIAD]

Amazon: nowe szanse na rozwój polskich marek

Osoba udzielająca odpowiedzi: Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl

Marketplace Amazon.pl ruszył w 2021 roku. Czy dziś jest to miejsce dla każdego przedsiębiorcy?

Tak, ale odpowiem na te pytanie przewrotnie, ponieważ bezpośrednio nawiązuje do wyników naszych badań. Prawie co trzeci ankietowany przedsiębiorca powiedział, że nie prowadzi jeszcze sprzedaży na marketplace, ponieważ wydaje mu się, że jego biznes jest za mały, by odnieść tam sukces.

Rzecz w tym, że marketplace to miejsce, w którym wszyscy – niezależnie od skali działalności – mają dostęp do tych samych konsumentów. O tym, co ich finalnie zainteresuje, decyduje atrakcyjność i dopasowanie oferty, a nie wielkość firmy. Dlatego mówimy, że Amazon to przestrzeń, w której każdy ma szansę na sukces – a my chętnie wspieramy sprzedawców na drodze do tego celu.

W jaki sposób?

Punktem wyjścia – zarówno dla nas, jak i dla sprzedawców – jest zawsze potrzeba klienta. A to dlatego, że w każdym kraju na decyzje zakupowe wpływają inne czynniki społeczno-kulturowe. W zależności od miejsca, kupujących mogą najbardziej interesować np. promocje i specjalne okazje, zgodność produktów z ideą zrównoważonego rozwoju, czy ich pochodzenie. Chęć wspierania lokalnych marek i sprzedawców ma istotne znaczenie także dla Polaków – według badania „Teraz Polska” ponad 84 proc. konsumentów, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia.

Właśnie dlatego niedawno uruchomiliśmy na Amazon.pl sklep „Polskie Marki”, promujący ponad tysiąc produktów lokalnych brandów z wielu branż, w tym wyposażenia domu, kosmetycznej, odzieżowej czy artykułów dla dzieci. Program ma swoje korzenie w najbardziej rozwiniętych sklepach Amazon w Europie, a teraz dostępny jest także w Polsce. To wsparcie nie tylko dla popularnych polskich marek, ale także dla lokalnych rzemieślników oraz małych i średnich przedsiębiorców, którzy dopiero odkrywają potencjał e-commerce.

To brzmi obiecująco. A patrząc na to z drugiej strony – czy jest coś, co blokuje sprzedawców przed skorzystaniem z takiej szansy i rozwijaniem się w e-handlu?

Niedawno zapytaliśmy przedstawicieli MŚP o blokady, które spowalniają ich biznes. Połowa ankietowanych zaznaczyła, że głównymi przeszkodami w rozwoju działalności są wysokie koszty prowadzenia firmy i obawa przed jej nieopłacalnością. Około jedna trzecia wskazała też na brak elastyczności i umiejętności dostosowania się do zmian gospodarczych. Dodatkowo, średnio co czwartemu sprzedawcy po prostu brakuje motywacji do działania.

Z drugiej strony aż 74 proc. czuje potrzebę pogłębiania wiedzy na temat rozwoju biznesu w sieci. Takie sygnały traktujemy jako punkt wyjściowy do działania. Świadomość wzmacnia proces podejmowania decyzji. To ważne „motto” – zarówno dla nas, jak i dla przedsiębiorców. Rozmawiamy o zasadach panujących w wirtualnej przestrzeni, bo to pozwala nam myśleć o wprowadzaniu pozytywnych zmian w przyszłości. Chcemy rozumieć sytuację przedsiębiorców, znać ich potrzeby i na tej podstawie, oferować im rozwiązania, które na nie odpowiadają. Regularnie przeprowadzamy badania, rozmawiamy z naszymi partnerami i wyciągamy wnioski.

W takim razie jak marketplace pomaga w radzeniu sobie z wyzwaniami, które zgłaszają przedsiębiorcy? Jak na nie odpowiadacie?

Spójrzmy na to w ten sposób – zwiększanie skali e-biznesu to ciągłe analizowanie popytu, docieranie do nowych klientów, promocja, a idąc dalej, ekspansja zagraniczna. Przed takimi wyzwaniami codziennie stają sprzedawcy. Jeśli mieliby samodzielnie szukać informacji o warunkach sprzedaży w danym kraju, o przepisach, planowaniu odpowiedniej logistyki itp. musieliby poświęcić na te zadania ogromnie dużo czasu. Dlatego Amazon wciela się w rolę przewodnika, który ma ułatwić początek takiej podróży i prowadzić sprzedawców po świecie e-handlu, tłumacząc drogę krok po kroku. Mając taką wizję, staramy się znaleźć rozwiązanie dla ich każdej wątpliwości.

Jeśli blokadą są koszty – udostępniamy specjalne „zachęty”. Od sierpnia 2024 r. znieśliśmy np. opłatę abonamentową i prowizję dla nowych sprzedawców na Amazon.pl. Dla tych, którym trudności przysparza zarządzanie logistyką, oferujemy program Fulfilment by Amazon (FBA), ułatwiający realizację zamówień. Zalicza się do niego m.in. pełne wsparcie w przechowywaniu i wysyłaniu produktów, obsługa klienta i przetwarzanie zwrotów – by sprzedawcy mogli skupić się na rozwijaniu biznesu. Jeśli zależy im na wdrożeniu strategii cross-border – umożliwiamy im dostęp do dziewięciu europejskich sklepów Amazon, za pośrednictwem których docierają do milionów klientów. Na potrzeby dotyczące zwiększania branżowego know-how odpowiadamy z kolei licznymi szkoleniami, dostępem do raportów i narzędzi analitycznych. W zakresie zarządzania marką oferujemy m.in. programy wspierające ochronę praw własności intelektualnej i walkę z nadużyciami, a także inicjatywy promujące brand. Jesteśmy gotowi pomagać przedsiębiorcom w każdym aspekcie ich działalności, ponieważ mając to wszystko, łatwiej jest im pokonywać wszelkie bariery. Coroczne wyniki MŚP prowadzących sprzedaż w naszym sklepie pokazują, że ta strategia przynosi wymierne efekty.

Właśnie – jak sobie radzą Ci, którzy już z Wami są?

Mali i średni przedsiębiorcy (MŚP), wytwarzający niemal 2/3 polskiego PKB, odpowiadają za ponad 60 proc. globalnej sprzedaży na Amazon. Wspólnie tworzymy synergiczny, stale rozwijający się ekosystem. Klientów na e-zakupy przyciągają atrakcyjne ceny, szybka dostawa i pozytywne doświadczenia. Sprzedawcy oferują szeroką selekcję łatwo dostępnych produktów, a my dzielimy się z nimi doświadczeniem, udostępniamy im zaawansowane narzędzia i zaplecze logistyczne.

Dzięki temu w 2023 r. do rąk klientów Amazon trafiło ponad 30 mln produktów od polskich MŚP. To średnio jeden na sekundę! Z każdym rokiem obserwujemy, że przedsiębiorcy mocniej interesują też się sprzedażą międzynarodową. W 2023 r. na eksport postawiło aż 90 proc. MŚP na Amazon, a wartość ich zagranicznej sprzedaży przekroczyła 4,7 mld zł.

Za Wami już też dekada działalności. Jesteście gotowi na kolejną?

W tym roku obchodzimy 10-lecie obecności w Polsce i jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, co udało nam się osiągnąć przez ten czas. W latach 2012–2023 zainwestowaliśmy w kraju ponad 30 mld zł, m.in. w miejsca pracy, innowacyjne technologie, logistykę oraz wspieranie MŚP.

To dla nas strategiczna lokalizacja i planujemy kontynuować tutaj najważniejsze przedsięwzięcia ostatniej dekady, jak też podejmować nowe inicjatywy. Świętowanie 10-lecia nad Wisłą to naszym zdaniem również świetny moment, by opowiadać o wspólnych sukcesach polskich przedsiębiorców na Amazon i oferować im dalsze możliwości rozwoju – tym bardziej że 62 proc. ankietowanych ma w planach rozpoczęcie sprzedaży za pośrednictwem marketplace, a 45 proc. przymierza się do tego jeszcze w 2024 r. bądź w kolejnym roku kalendarzowym. Niezmiernie nas to cieszy!

11. grudzień 2024 15:55