Czym jest dropshipping
Dropshipping to jeden z modeli biznesowych, polegający na sprzedaży internetowej przez właściciela sklepu produktów, które należą do współpracującej z nim hurtowni lub producenta. Oni mają towar na swoim magazynie i odpowiadają za dostępność, przygotowanie i wysyłkę zamówień. Sprzedawca nawet nie widzi fizycznie tego, co sprzedaje. Zyski w dropshippingu opierają się na marży, jaką ustali właściciel sklepu. Średnio jest to ok. 20-35% i zależy od branży, produktów i konkurencji.
Tworzenie sklepów internetowych dropshipping – jak zacząć?
Przede wszystkim trzeba się zastanowić, czym chcemy handlować. Następnie warto przyjrzeć się konkurencji: jak wyglądają inne sklepy, jakie mają ceny i jak się reklamują.
Kolejnym krokiem jest wymyślenie nazwy sklepu. Powinna być prosta i związana z produktami, jakie będziemy oferować. Potem trzeba wykupić domenę, czyli adres naszej strony internetowej i hosting, czyli usługę jej przechowywania i utrzymania na serwerze.
Tworzenie sklepów internetowych dropshiping można zlecić firmie, wtedy to otrzymamy sklep, taki jak sobie wymyślimy. Specjalistów znajdziemy w serwisach ogłoszeniowych, np. Fixly. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z ofert gotowych sklepów internetowych dostępnych na wielu platformach specjalizujących się w pośrednictwie w ramach dropshippingu albo samodzielne stworzenie strony na bazie bezpłatnych szablonów np. na WordPressie.
W międzyczasie szukamy hurtowni lub producenta pracującego w modelu dropshippingu i uzgadniamy warunki: koszty współpracy, ceny i marżę, czas realizacji zamówień, sposoby płatności, obsługę zwrotów oraz techniczne aspekty integracji hurtowni ze sklepem. Jak doszliśmy do porozumienia, to podpisujemy umowę z hurtownią.
Ostatnim krokiem w tworzeniu sklepu internetowego jest integracja hurtowni z naszym sklepem. Dzięki temu na stronie pojawią się produkty i opisy. Nam pozostaje ustawienie cen i ewentualne uzupełnianie opisów oraz kategorii produktów.
Tworzenie sklepów internetowych dropshipping – marketing
Dropshipping wprawdzie nie wymaga comiesięcznych nakładów finansowych, jednak rzeczy same się nie sprzedadzą. Musimy poinformować innych o tym, że mamy sklep internetowy i co w nim jest. Można wprawdzie zrobić to bezpłatnie na swoich social mediach, ale warto też zainwestować w płatne reklamy w serwisach społecznościowych oraz wyszukiwarkach.
Ile kosztuje tworzenie sklepów internetowych?
Jest wiele platform, które oferują gotowe pełne moduły sklepów opartych na dropshippingu wraz z automatyczną integracją z hurtowniami oraz wsparciem technicznym. Roczny abonament przez pierwszy rok to ok. 500 zł (odnowienie to wydatek ponad 2 tys. zł na rok). Podobną cenę (ok. 2 tys. zł) zapłacimy za stworzenie sklepu internetowego na zamówienie. Choć tu koszt specjaliści wyliczają indywidualne.
Do tego trzeba ponieść wydatki na:
- wykupienie domeny – od ok. 40 zł/rok;
- hosting: od ok. 70 zł/rok;
- promocję sklepu: co najmniej 50 zł miesięcznie, przy czym to my sami ustalamy budżet reklamowy.
O czym trzeba pamiętać, tworząc sklep internetowy dropshipping?
Tworząc sklep internetowy, trzeba pamiętać, że konkurencja w tym biznesie jest ogromna, dlatego nasz sklep musi się wyróżniać na tle innych.
- Powinien być responsywny, czyli dobrze wyglądać na każdym urządzeniu: smartfonie, tablecie i laptopie.
- Menu sklepu musi być funkcjonalne, przejrzyste i proste.
- Wprawdzie hurtownie dostarczają niezbędnych opisów produktów, ale warto je zoptymalizować pod kątem wyszukiwarek internetowych. W tym celu można wykorzystać dostępne bezpłatnie narzędzia SEO.
- Warto przemyśleć integrację sklepu internetowego z innymi platformami sprzedażowymi e-commerce, np. Allegro.
- Nie można też zapominać o zamówieniu certyfikatu SSL dla naszej domeny. Jest to standard uruchamiania bezpiecznego połączenia internetowego. Wyświetla się on w postaci ikony kłódki przy adresie strony i jest symbolem bezpieczeństwa.
Z kolei wybierając hurtownię, warto sprawdzić, jak często aktualizuje ona pliki źródłowe. Jest to istotne, ponieważ prowadzący sklep musi weryfikować poprawność aktualizacji i dokonywać ewentualnych zmian cen i opisów produktów, jakie sprzedaje.