24.04.2024 / 19:56
StoryEditor

Erli poprawia wyniki. Czy ta firma ma szanse stać się drugą platformą e-commerce w Polsce?

Dobre wyniki finansowe Erli za 2023 r., to w dużej mierze zasługa uruchomionej przez firmę aplikacji zakupowej (fot. materiały prasowe)
Erli chwali się rekordowymi wynikami za 2023 r. Firma zamknęła go z łączną liczbą transakcji przekraczającą 3,6 mln o wartości blisko 740 mln zł, co oznacza wzrosty o odpowiednio 133 i 60 proc. proc. rdr. Erli znacząco – o 130 proc. – poprawiło też przychody netto, które wzrosły do 91 mln zł. Prezes firmy Adam Ciesielczyk zdradza, że cele Erli na rok bieżący są jeszcze bardziej ambitne.

Lepsze wyniki finansowe Erli szły w parze ze wzrostem liczby sprzedawców działających na platformie – zwiększyła się ona z 14 tys. na koniec roku 2022 do 22 tys. na koniec roku 2023. W efekcie znacząco wzrosła również liczba produktów oferowanych na platformie – na koniec grudnia do dyspozycji klientów było 21 mln ofert. Podwojeniu uległa też liczbę zarejestrowanych użytkowników – z 1,4 mln do 3 mln, co uplasowało Erli w gronie najpopularniejszych portali zakupowych w Polsce.  

Niezmiennie najpopularniejszą kategorią na platformie w ubiegłym roku był dom i ogród – kategoria ta odpowiadała za 52 proc. ogólnej sprzedaży. Na zainteresowaniu wyraźnie zyskały zaś takie kategorie, jak: supermarket (+258 proc. rdr.), moda (+230 proc. rdr.) oraz zdrowie (+188 proc. rdr.). 

– W ciągu dwunastu miesięcy 2023 roku zanotowaliśmy wzrost i rozwój wskaźników we wszystkich obszarach, na których nam zależało – mówi Adam Ciesielczyk, prezes Erli komentując wyniki firmy. – Patrzymy na rozwój Erli jako wspólny sukces, który nie byłby możliwy bez naszych partnerów. Dlatego przede wszystkim jesteśmy dumni z poszerzenia bazy sprzedawców – podkreśla.

Dobre wyniki dzięki aplikacji

Dobre wyniki osiągnięte w 2023 r. były możliwe m.in. dzięki poszerzaniu oferty w poszczególnych kategoriach produktowych oraz uruchomieniu w drugiej połowie roku aplikacji mobilnej Erli. Mówiąc o tej ostatniej, Adam Ciesielczyk stwierdził, że aplikacja była największym projektem biznesowym firmy w 2023 r. Dała też jej bardzo mocny impuls rozwojowy. – Dzięki temu poprawiliśmy zeszłoroczny wynik GMV o ponad 60 proc., osiągając niemal 740 mln zł i ponad 91 mln przychodu netto – podkreśla prezes.

Dwuletnia praca nad tym rozwiązaniem zaowocować miała dopracowaną ofertą, zapewniającą przejrzystość, wygodę zakupów i szybki, intuicyjny proces transakcyjny. Na koniec roku aplikacja, po zaledwie czterech miesiącach od wdrożenia, została pobrana ponad 660 tys. razy, a aktywnie korzystało z niej ponad pół miliona użytkowników, generując w sumie 40 proc. udziału kanału mobilnego w całości sprzedaży.

Jak wyglądają plany Erli na ten rok?

Bieżący rok będzie dla Erli okresem dalszego dynamicznego rozwoju we wszystkich obszarach. Firma zamierza wdrażać kolejne nowoczesne rozwiązania technologiczne oparte na AI (m.in. wspólnie z firmą Google pracuje nad wdrożeniem narzędzi, które pozwolą jeszcze efektywniej dopasowywać oferty pod indywidualne preferencje klientów). Nadal też będą prowadzone programy wspierające przedsiębiorców – na ten cel Erli zamierza w 2024 r. przeznaczyć ponad 60 mln zł.

W tym miejscu warto odnotować, że tylko w 2023 r. w programy te Erli zainwestowało 55 mln zł. Jak stwierdza prezes, znaczna część tej kwoty została przeznaczona na wdrożony w 2022 r. program Erli Campaigns, pozwalający sprzedawcom znacznie obniżyć koszty reklamy oferowanych produktów. 

– W bieżącym roku pokażemy również nasze innowacyjne oblicze – w najbliższym czasie planujemy implementację rozwiązania, które pomoże doskonalić doświadczenia zakupowe naszych klientów, a także utrzymać wysoką efektywność sprzedaży. W drugiej połowie roku wzmocnimy również działania komunikacyjne, które podniosą świadomość marki Erli wśród konsumentów – zapowiada Adam Ciesielczyk.

Adam Ciesielczyk wierzy w model biznesowy firmy

Prezes podkreśla, że celem firmy na koniec br. jest przekroczenie bariery 1,4 mld złotych GMV i zbliżenie się do 7 mln transakcji. Erli planuje również osiągnąć przychód netto powyżej 190 mln zł i wynik finansowy na poziomie EBITDA w wysokości co najmniej 30 mln zł. Do priorytetów Erli będzie też należało dalsze zwiększenie liczby sprzedawców zarejestrowanych na platformie do docelowych 60-80 tys.

– Jestem pewien, że 2024 rok będzie kolejnym przełomowym w historii Erli, w trakcie którego osiągniemy kolejne kamienie milowe i umocnimy naszą pozycję wśród czołowych marketplace’ów w Polsce – mówi Adam Ciesielczyk. – Model biznesowy Erli pozwalał nam dotychczas utrzymywać bardzo wysokie tempo rozwoju i to pomimo wyraźnego „wypłaszczenia” wzrostów na rynku e-commerce w 2023 roku. Nie zamierzamy z niego rezygnować, bo jak pokazuje dotychczasowe doświadczenie, jest on odporny na perturbacje rynkowe – dodaje. 

Na koniec warto odnotować, że Erli aspiruje do osiągnięcia silnej drugiej pozycji na polskim rynku e-commerce wśród marketplace’ów.

09.12.2024 / 16:04
StoryEditor
mBank rzuca wyzwanie Allegro. Rusza z marketplace’em
  Od lewej: Artur Kurasiński - przedsiębiorca, twórca i obserwator zjawisk związanych z technologią, Michał Pawlik - prezes Morele, Krzysztof Dąbrowski - wiceprezes zarządu ds. operacji i informatyki, Krzysztof Bratos - wiceprezes zarządu ds. bankowości detalicznej (fot. Wiadomoscihandlowe.pl)  

Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia 3,8 mln klientów mBanku będzie mogło robić zakupy w dobrze im znanej aplikacji bankowej. Właśnie startują mOkazje zakupy.

Ponad rok temu mBank i Morele.net nawiązały współpracę, by dostarczyć klientom obu firm nowoczesny marketplace. Skąd ten pomysł?

- Nasze strategiczne myślenie o rozwoju...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.12.2024 / 10:39
StoryEditor
Sieci handlowe zmieniają strategie promocyjne ze względu na gwałtowny skok cen masła. Jak sklepy wykorzystują „maślaną panikę” wśród klientów?
Sklep sieci Biedronka w Warszawie (fot. Łukasz Rawa, wiadomoscihandlowe.pl)

Zdaniem ekspertów ostatnie dane dotyczące liczby promocji wskazują na zmianę strategii handlowych. Znaczna część firm ogranicza promocje i stara się poprawić marże w warunkach rosnących kosztów operacyjnych. Jednak są takie sieci, które chcą wykorzystać tę sytuację i zwiększyć ruch klientów, zwiększając liczbę rabatów na masło. To oznacza, dla wieru operatorów utratę klientów. Jak poszczególne formaty rozgrywają wysokie ceny masła?

Przykład drożejącego masła pokazuje, jak mocno zmienia się podejście sieci handlowych do potrzeb konsumentów. Mimo wzrostu cen, który na koniec listopada wyniósł rdr. średnio 29...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 08:28