Lepsze wyniki finansowe Erli szły w parze ze wzrostem liczby sprzedawców działających na platformie – zwiększyła się ona z 14 tys. na koniec roku 2022 do 22 tys. na koniec roku 2023. W efekcie znacząco wzrosła również liczba produktów oferowanych na platformie – na koniec grudnia do dyspozycji klientów było 21 mln ofert. Podwojeniu uległa też liczbę zarejestrowanych użytkowników – z 1,4 mln do 3 mln, co uplasowało Erli w gronie najpopularniejszych portali zakupowych w Polsce.
Niezmiennie najpopularniejszą kategorią na platformie w ubiegłym roku był dom i ogród – kategoria ta odpowiadała za 52 proc. ogólnej sprzedaży. Na zainteresowaniu wyraźnie zyskały zaś takie kategorie, jak: supermarket (+258 proc. rdr.), moda (+230 proc. rdr.) oraz zdrowie (+188 proc. rdr.).
– W ciągu dwunastu miesięcy 2023 roku zanotowaliśmy wzrost i rozwój wskaźników we wszystkich obszarach, na których nam zależało – mówi Adam Ciesielczyk, prezes Erli komentując wyniki firmy. – Patrzymy na rozwój Erli jako wspólny sukces, który nie byłby możliwy bez naszych partnerów. Dlatego przede wszystkim jesteśmy dumni z poszerzenia bazy sprzedawców – podkreśla.
Dobre wyniki dzięki aplikacji
Dobre wyniki osiągnięte w 2023 r. były możliwe m.in. dzięki poszerzaniu oferty w poszczególnych kategoriach produktowych oraz uruchomieniu w drugiej połowie roku aplikacji mobilnej Erli. Mówiąc o tej ostatniej, Adam Ciesielczyk stwierdził, że aplikacja była największym projektem biznesowym firmy w 2023 r. Dała też jej bardzo mocny impuls rozwojowy. – Dzięki temu poprawiliśmy zeszłoroczny wynik GMV o ponad 60 proc., osiągając niemal 740 mln zł i ponad 91 mln przychodu netto – podkreśla prezes.
Dwuletnia praca nad tym rozwiązaniem zaowocować miała dopracowaną ofertą, zapewniającą przejrzystość, wygodę zakupów i szybki, intuicyjny proces transakcyjny. Na koniec roku aplikacja, po zaledwie czterech miesiącach od wdrożenia, została pobrana ponad 660 tys. razy, a aktywnie korzystało z niej ponad pół miliona użytkowników, generując w sumie 40 proc. udziału kanału mobilnego w całości sprzedaży.
Jak wyglądają plany Erli na ten rok?
Bieżący rok będzie dla Erli okresem dalszego dynamicznego rozwoju we wszystkich obszarach. Firma zamierza wdrażać kolejne nowoczesne rozwiązania technologiczne oparte na AI (m.in. wspólnie z firmą Google pracuje nad wdrożeniem narzędzi, które pozwolą jeszcze efektywniej dopasowywać oferty pod indywidualne preferencje klientów). Nadal też będą prowadzone programy wspierające przedsiębiorców – na ten cel Erli zamierza w 2024 r. przeznaczyć ponad 60 mln zł.
W tym miejscu warto odnotować, że tylko w 2023 r. w programy te Erli zainwestowało 55 mln zł. Jak stwierdza prezes, znaczna część tej kwoty została przeznaczona na wdrożony w 2022 r. program Erli Campaigns, pozwalający sprzedawcom znacznie obniżyć koszty reklamy oferowanych produktów.
– W bieżącym roku pokażemy również nasze innowacyjne oblicze – w najbliższym czasie planujemy implementację rozwiązania, które pomoże doskonalić doświadczenia zakupowe naszych klientów, a także utrzymać wysoką efektywność sprzedaży. W drugiej połowie roku wzmocnimy również działania komunikacyjne, które podniosą świadomość marki Erli wśród konsumentów – zapowiada Adam Ciesielczyk.
Adam Ciesielczyk wierzy w model biznesowy firmy
Prezes podkreśla, że celem firmy na koniec br. jest przekroczenie bariery 1,4 mld złotych GMV i zbliżenie się do 7 mln transakcji. Erli planuje również osiągnąć przychód netto powyżej 190 mln zł i wynik finansowy na poziomie EBITDA w wysokości co najmniej 30 mln zł. Do priorytetów Erli będzie też należało dalsze zwiększenie liczby sprzedawców zarejestrowanych na platformie do docelowych 60-80 tys.
– Jestem pewien, że 2024 rok będzie kolejnym przełomowym w historii Erli, w trakcie którego osiągniemy kolejne kamienie milowe i umocnimy naszą pozycję wśród czołowych marketplace’ów w Polsce – mówi Adam Ciesielczyk. – Model biznesowy Erli pozwalał nam dotychczas utrzymywać bardzo wysokie tempo rozwoju i to pomimo wyraźnego „wypłaszczenia” wzrostów na rynku e-commerce w 2023 roku. Nie zamierzamy z niego rezygnować, bo jak pokazuje dotychczasowe doświadczenie, jest on odporny na perturbacje rynkowe – dodaje.
Na koniec warto odnotować, że Erli aspiruje do osiągnięcia silnej drugiej pozycji na polskim rynku e-commerce wśród marketplace’ów.