Ponad 70 proc. polskiego społeczeństwa oczekuje od firm zaangażowania i podejmowania konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego i klimatu, a jedna trzecia deklaruje ich weryfikację – informują badania GfK. Globalne koncerny, ale i lokalne przedsiębiorstwa mają świadomość, że wprowadzanie zasad zrównoważonego rozwoju do swojej strategii zarządzania ma wymiar zarówno etyczny, jak i ekonomiczny. Ma też swój udział w budowie konkurencyjności rynkowej marek.
81 proc. profesjonalnych inwestorów w Polsce jest zdania, że spółki, które wdrożyły strategię ESG, są postrzegane jako te o mniejszym ryzyku. 38 proc. badanych stwierdziło, że strategia spółki zbudowana w oparciu o dobre praktyki ESG oddziałuje pozytywnie na jej wyniki finansowe. Taką strategię dotyczącą kwestii ESG realizuje w swoim modelu biznesowym CHEP, lider poolingu nośników towarowych, który funkcjonuje na zasadach gospodarki cyrkularnej. Według marki kompromis pomiędzy byciem eko a wydajnością biznesową nie jest potrzebny, a same działania proekologiczne nie zawsze wiążą się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. CHEP jest członkiem komitetu sterującego inicjatywy Lean & Green, której głównym celem jest zrównoważona logistyka i redukcja CO2.100 proc. drewna używanego do produkcji nośników marki pochodzi z certyfikowanych lasów, a w miejsce każdego wykorzystanego drzewa firma sadzi dwa kolejne. W swoich działaniach CHEP osiągnął już 100 proc. neutralności węglowej we własnych operacjach, a 100 proc. plastiku i drewna z palet poddawane jest recyklingowi.
W ESG równie ważny jak ten dotyczący kwestii środowiskowych jest czynnik społeczny. Promowanie inkluzywności, dbałość o dobre samopoczucie w pracy oraz wdrażanie inicjatyw, których celem jest poprawa dostępności, a także zobowiązanie do zatrudnienia kobiet na co najmniej 40 proc. stanowisk kierowniczych oraz podwojenie ich liczby w zakładach do 2025 r. wpisują się w krótkofalową strategię marki. Wspierając lokalne społeczności, CHEP podejmuje współpracę z Bankami Żywności, łącząc siły przy organizowaniu zbiórek żywności, wspólnego transportu, a nawet wspólnych akcji w ramach wolontariatu pracowniczego.
Zrównoważony rozwój stanowi fundament działalności CHEP. Dla nas oznacza to integrację naszych obecnych i przyszłych działań biznesowych z elementami strategii ESG. Nasza strategia opiera się na trzech filarach: korzyści dla planety, biznesu i społeczności. Nasze osiągnięcia i wiarygodność w tym zakresie potwierdzają wyróżnienia otrzymywane przez światowe rankingi liderów ESG, jak Dow Jones Sustainability World Index czy Corporate Knights – zaznacza Izabella Maczkowska-Ciborowska, dyrektor generalna CHEP Polska i kraje bałtyckie.
Wprowadzanie do strategii biznesowej koncepcji zrównoważonego rozwoju ma charakter długofalowy. Buduje wartość firmy, daje szanse na rozwój, jak również uatrakcyjnia ją w oczach konsumentów i przyszłych inwestorów.