Grupa Green Holding to lider polskiego rynku produkcji świeżych warzyw. Jakie wyzwania wiązały się z przygotowywaniem jej strategii i raportu ESG? Przede wszystkim firma potrzebowała nie tylko usystematyzować i podsumować działania podejmowane dotychczas we wszystkich 5 spółkach, ale także wyznaczyć konkretne i mierzalne cele w perspektywie krótko- i długoterminowej.
Na czym polega raportowanie ESG?
Przygotowanie raportu zrównoważonego rozwoju to konsekwentny proces od określenia ambicji strategicznych i mierzalnych celów po zebranie danych i informacji, ich usystematyzowanie oraz obliczenie wskaźników niefinansowych.
Na podstawie analizy dojrzałości Grupy i we współpracy ze wszystkimi spółkami Green Holding powstała Strategia ESG. Opiera się ona na 4 filarach: dbanie o planetę, produkt, partnerstwo oraz ludzie. Projekt obejmuje całokształt działań firmy.
– Zdajemy sobie sprawę, że stale musimy dbać o rozwój i reagować na zmieniające się otoczenie. Chociaż bazujemy na doświadczeniu zdobywanym przez pokolenia, wciąż pojawiają się przed nami nowe wyzwania. Obecnie jesteśmy świadkami intensywnych zmian na rynku oraz zagrożenia klimatycznego. Pozostając wierni naszym wartościom, wpisanym w strategię biznesową Grupy Green Holding, które obejmują otwartość na zmiany, odpowiedzialność i przedsiębiorczość, podjęliśmy działania w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju – mówi Artur Rytel, właściciel i prezes Green Holding.
Bez pustych obietnic
Przemysław Januszko, członek zarządu i COO Green Holding, zaznacza, że proces tworzenia raportu zrównoważonego rozwoju pozwala na refleksję, w jakich obszarach firma poczyniła postępy a na jakich obszarach powinna się jeszcze skupić.
– Publikacja raportu zrównoważonego rozwoju oznacza także deklarację wyznaczonych celów, deklarację chęci doskonalenia firmy na różne sposoby. W ten sposób unika się pustych obietnic, a interesariusze mogą rozliczać organizację z osiąganych postępów, co jest świetnym motywatorem do działania – podkreśla Januszko.
Nie ulega wątpliwości, że opracowanie strategii ESG oraz ujawnianie mierzalnych celów w raporcie zrównoważonego rozwoju to przyszłość transparentnego raportowania niefinansowego.
Raporty zrównoważonego rozwoju nie powinny stanowić modnego i dobrze postrzeganego dodatku. Jeśli są publikowane regularnie, podnoszą status strategii zrównoważonego rozwoju firmy, stanowiąc ważny czynnik uwzględniany w kluczowych decyzjach biznesowych.
Zrównoważony rozwój to nie moda, lecz konieczność
W najbliższym czasie konieczne będzie uwzględnianie zrównoważonego rozwoju w decyzjach biznesowych. Rozpoczęcie procesu raportowania odpowiednio wcześnie gwarantuje, że można wyprzedzić konkurencję i w pełni wykorzystać korzyści płynące z tego rodzaju raportowania.
Jak zauważa Piotr Rówiński, lider zespołu ds. zarządzania ryzykiem i raportowania ESG, partner w PwC, raportowanie ESG powinno służyć systemowemu, wiarygodnemu i rzetelnemu opisowi działań firmy z zakresu środowiskowej, społecznej i korporacyjnej odpowiedzialności biznesu.
– Tak sporządzony raport przynosi firmie określone korzyści i zwiększa jej konkurencyjność, od wzrostu zaangażowania pracowników, efektywności zużycia surowców, po nawiązanie wzajemnie korzystnej współpracy z odbiorcami i dostawcami – podsumowuje ekspert PwC.