Zrównoważony rozwój i działania na rzecz środowiska to jedne z najczęściej wskazywanych przez konsumentów oczekiwań wobec marek i przedsiębiorstw. Według raportu „Postawy ekologiczne”, 54% Polek i Polaków uważa, że należy podejmować działania związane z segregacją odpadów i recyklingiem. Natomiast według badania „Sustainable brands & retail” aż 91% Polek i Polaków wskazało, że działania firm na rzecz zrównoważonego rozwoju (m.in. recykling) są dla nich ważne. Badanie przeprowadzone przez Kantar dla Fundacji ProKarton w 2021 roku pokazało, że 77% Polaków segreguje odpady opakowaniowe. Jednocześnie jednak 49% badanych wciąż nie wie, do którego pojemnika wyrzucić karton po mleku czy soku.
Dlatego Fundacja ProKarton przygotowała projekt oznaczenia, dzięki któremu już w trakcie korzystania z opakowania konsument dowiaduje się, że karton po płynnej żywności, jako odpakowanie wielomateriałowe, należy wyrzucić do żółtego pojemnika, przeznaczonego na tworzywa sztuczne, metale i odpady wielomateriałowe. Uniwersalne piktogramy przygotowane przez Fundację są dostępne do pobrania ze strony internetowej – producenci mogą wykorzystać je całkowicie darmowo jako gotowy element szaty graficznej swojego opakowania. Prosta, symboliczna forma pozwala na jasny, czytelny przekaz. Jednocześnie zwarta kompozycja nie zajmie dużo miejsca potrzebnego na komunikaty marketingowe. Dodanie tego niewielkiego szczegółu na opakowaniu pozwoli na upowszechnienie wiedzy o zasadach selektywnej zbiórki. Na rynku niektóre marki czy sieci wprowadziły podobne działania, co spotkało się z pozytywnym odbiorem konsumentów oraz potwierdziło społeczne zapotrzebowanie na tego typu oznaczenia. Nadal jednak możemy znaleźć je jedynie na niektórych produktach.
Jednym z najważniejszych filarów zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym jest recykling odpadów. Pozwala on ponownie wykorzystać cenne surowce, bez nadużywania zasobów planety. Aby procesy te mogły działać, konieczna jest powszechna, prawidłowa selektywna zbiórka. Aby ją ułatwić, przygotowaliśmy darmowy, jednolity system oznaczeń dla kartonów do płynnej żywności, które każdy producent może umieścić na swoich opakowaniach. Dzięki wspólnym działaniom konsumentów, producentów i decydentów możemy osiągnąć wysokie poziomy segregacji i recyklingu. Jest to szczególnie ważne w kontekście budowy w Ostrołęce nowej instalacji do recyklingu kartonów po płynnej żywności, która podniesie moce recyklingowe w Polsce z obecnych około 26 000 ton do 75 000 ton rocznie – mówi Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.
Szczegóły dotyczące projektu oraz materiały do pobrania znajdują się na stronie: https://prokarton.org/oznaczenia-na-kartony/
Fundacja ProKarton od 2011 roku prowadzi działania budujące ekologiczną świadomość Polaków oraz promuje innowacyjne rozwiązania opakowaniowe, jakimi są kartony do płynnej żywności. Edukacja społeczna to jeden z kluczowych obszarów działań dla Fundacji, która od lat szerzy wśród Polaków wiedzę o recyklingu i segregacji odpadów.