21.02.2025 / 15:39
StoryEditor

Ikea inwestuje w zrównoważony rozwój, a jednocześnie zwiększa przychody. Na ile ekologiczna jest działalność sieci w Polsce?

Wszystkie sklep Ikea w Polsce korzystają wyłącznie z energii odnawialnej (fot. wiadomoscihandlowe.pl/MG)

Grupa Inkga - właściciel sieci Ikea - znacząco zredukowała swój ślad węglowy. Szło to w parze ze zwiększeniem skali działalności - w ostatnim roku przychody Grupy wzrosły o 23,7 proc. Jak bardzo zrównoważony jest detaliczny biznes Ikei w Polsce?

Na przestrzeni ośmiu, od roku finansowego 2016, który jest punktem bazowym do roku finansowego 2024, Grupa Ingka globalnie zmniejszyła swój ślad węglowy o 30,1 proc. Dla porównania ślad węglowy związany z własnymi operacjami spółki Ikea Retail w Polsce zredukowany został w tym okresie o ponad 25 proc. 

Ikea przestawia się na zielony transport

Grupa Ingka pochwaliła się też, że w 2024 r. 41,1 proc. dostaw do domów klientów zostało zrealizowanych przy użyciu pojazdów o zerowej emisji, co stanowi prawie 25 proc. wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Analogicznych danych dla całej spółki Ikea Retail w Polce Grupa nie podała. Stwierdziła jedynie, że stawia ona na elektromobilność również w naszym kraju. Dowodem na to ma być fakt, że obecnie 90 proc. dostaw na rynku warszawskim odbywa się za pomocą pojazdów o zerowej emisji, podczas gdy w roku poprzednim było to niecałe 25 proc.

Ikea Retail Polska nieco lepiej niż cała Grupa zdaje się wypadać pod kątem gospodarowania zasobami oraz minimalizowania ilości odpadów. W 2024 r. Ingka osiągnęła wskaźnik recyklingu na poziomie 77,7 proc. Dla porównania Ikea Retail Polska poddała recyklingowi  ponad 83 proc. odpadów operacyjnych.

Tylko dobra energia

W ostatnim roku finansowym Grupa Ingka zainwestowała lub zobowiązała się zainwestować 4,2 miliarda euro w odnawialne źródła energii, wspierając transformację niskoemisyjną także poza swoim łańcuchem wartości. Obecnie z takich źródeł pochodzi aż 96,6 proc. energii elektrycznej wykorzystywanej przez Grupę w   operacjach własnych. Sklepy Ikea w 28 krajach, w tym w Polsce, korzystają wyłącznie z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Tę lekcję do odrobienia Ingka ma więc jeszcze w czterech krajach, bo Grupa zarządza blisko 400 sklepami sieci na 32 rynkach. 

Jak wygląda stan posiadania Grupy Inkga w Polsce?

W Polsce Grupa Ingka posiada obecnie 11 sklepów, 54 punkty odbioru zamówień (łącznie z mobilnymi) oraz 12 studiów planowania i zamówień Ikea. Wszystkie są zarządzane są przez spółkę Ikea Retail.

Inkga jest też właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego centrum dystrybucji zaopatrującego 29 sklepów Ikea w dziewięciu krajach w Europie Środkowej i Wschodniej.

Do Grupy należy również siedem farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż wynosi roczne zapotrzebowanie energetyczne związane z działalnością Ikei na naszym rynku.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

16.03.2025 / 15:37
StoryEditor
Udział żywności i napojów w wydatkach Polaków zmniejsza się! Jakie zmiany nastąpiły w koszyku zakupowym?
Tajemniczy klient, z tej usługi najczęściej korzysta branża retail

Zgodnie z danymi GUS inflacja CPI nie zmieniła się w lutym w porównaniu do stycznia i wyniosła 4,9 proc. r/r, kształtując się poniżej konsensusu rynkowego (5,4 proc.). W dużej mierze za niższy od oczekiwań odczyt w lutym odpowiada zmiana wag koszyka inflacyjnego (patrz poniżej), która przyczyniła się do istotnej rewizji w dół (z 5,3 proc.) tempa wzrostu cen za styczeń.

Jak wskazują dane GUS w kierunku wzrostu inflacji w lutym oddziaływała wyższa dynamika cen żywności i napojów bezalkoholowych (6,2 proc. wobec 5,5 proc. w styczniu). Wynikało to w dużym stopniu ze zwiększenia dynamiki cen w kategoriach „warzywa”, „mleko, sery, jaja” oraz „cukier, dżem, miód, czekolada i wyroby cukiernicze”.

Jaja napędzają inflację w sklepach?

Krystian Jaworski, starszy ekonomista  Credit Agricole Bank Polska wyjaśnia w komentarzu, że "wzrost dynamik w tych kategoriach był po części związany z efektami niskiej bazy oraz wyższymi cenami jaj ze względu na ptasią grypę oraz rosnącymi cenami produktów mlecznych na światowym rynku".

"Z kolei w kierunku spadku inflacji ogółem pomiędzy styczniem a lutym oddziaływała niższa dynamika cen paliw (-2,6 proc. r/r w lutym wobec 0,0 proc. w styczniu), związana z efektem niskiej bazy sprzed roku oraz odnotowanym od przełomu stycznia i lutego wyraźnym spadkiem cen ropy naftowej na światowym rynku w przeliczeniu na złote".

Zgodnie z szacunkami Credit Agricole Bank Polska inflacja bazowa zmniejszyła się w lutym do 3,6 proc. r/r wobec 3,9 proc. w styczniu. "Szacujemy, że miesięczne tempo wzrostu cen bazowych w lutym wyniosło 0,3 proc. i ukształtowało się nadal powyżej swojego wzorca sezonowego w lutym (0,1 proc.). W naszej ocenie wskazuje to na utrzymującą się podwyższoną presję inflacyjną w polskiej gospodarce. Uważamy, że w kolejnych miesiącach miesięczna dynamika cen bazowych obniży się, choć nadal pozostanie powyżej swojego wzorca sezonowego" - komentuje Krystian Jaworski.

Co się zmieniło w koszyku inflacyjnym GUS?

GUS opublikował również zrewidowane wagi w koszyku konsumenckim, będące odzwierciedleniem struktury wydatków z budżetów gospodarstw domowych w 2024 r. Na szczególną uwagę zasługuje spadek udziału wydatków w kategorii „żywność i napoje bezalkoholowe” (25,87 proc. w 2025 r. wobec 27,63 proc. w 2024r.) do najniższego poziomu od 2020 r.

Jak wskazują eksperci Credit Agricole Bank Polska taka tendencja jest zgodna z tzw. prawem Engla, mówiącym, że w miarę wzrostów dochodów konsumenta wydatki na żywność rosną, lecz ich udział w wydatkach ogółem zmniejsza się. Jednocześnie odnotowano zwiększenie wag usług, których ceny w 2024 r. relatywnie szybko rosły – „rekreacja i kultura (wzrost o 0,8 pkt. proc) oraz „usługi ambulatoryjne i inne usługi związane ze zdrowiem” (0,6 pkt. proc.).

Zwiększony popyt na samochody osobowe sprzyjał zwiększeniu wagi tej kategorii o 2,1 pkt. proc. pomiędzy 2025 r. i 2024 r. – zgodnie z danymi GUS sprzedaż detaliczna w kategorii „pojazdy samochodowe, motocykle, części” wzrosła w 2024 r. o ok. 20 proc. r/r.

Kiedy dynamika cen zacznie spadać?

Krystian Jaworski,  starszy ekonomista  Credit Agricole Bank Polska prognozuje, że inflacja utrzyma się na poziomie ok. 5 proc. do czerwca 2025 r.

- Oczekujemy, że osiągnie ona swoje maksimum lokalne w marcu 2025 r. na poziomie ok. 5,1 proc., po czym zacznie się stopniowo obniżać. W naszym scenariuszu zakładamy, że choć inflacja znacząco spadnie w II poł. 2025 r., to będzie ona oscylować na poziomie zbliżonym do górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego (3,5 proc.). W rezultacie prognozujemy, że średniorocznie inflacja w całym 2025 r. wyniesie 3,9 proc. r/r wobec 3,6 proc. w 2024 r. - podsumowuje Krystian Jaworski.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

27.03.2025 / 15:41
StoryEditor
Branża DIY i wyposażenia wnętrz odbija się po dwóch latach spadków. Czy trend wzrostowy się utrzyma?
Branża DIY i mebli ma się najlepiej od dwóch lat (fot. Shutterstock)

Po dwóch trudnych latach spadków rynek artykułów DIY, mebli i wyposażenia wnętrz odnotował wzrost. W 2024 r. wartość segmentu DIY wzrosła o jeden proc., a mebli i wyposażenia wnętrz o 2,9 proc. To pierwsze oznaki ożywienia po okresie wysokiej inflacji i spadku aktywności inwestycyjnej.

– Na poprawę sytuacji wpłynęło kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim spadek inflacji, który zwiększył siłę nabywczą konsumentów i poprawił ich skłonność do wydatków, szcz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

30. marzec 2025 00:58