W dobie wysokiej świadomości konsumentów oraz zwiększającej się roli gospodarki cyrkularnej rośnie znaczenie transparentności. Raport GS1 Polska 2020 opisuje, jak standardy identyfikacji wspierają globalny biznes, bez względu na branżę.
Strategia oparta na potrzebach
W 2020 roku w organizacji GS1 Polska zarejestrowało się 6791 nowych firm, co oznacza przyrost o 15,4%. Wśród przedsiębiorstw produkcyjnych najwięcej było producentów artykułów spożywczych, chemikaliów i wyrobów chemicznych oraz wyrobów z gumy
i tworzyw sztucznych.
Właśnie z myślą o oczekiwaniach Uczestników Systemu GS1 przeprowadzono badanie potrzeb, którego wyniki wsparły tworzenie strategii GS1 Polska na lata 2021-2024. Główne oczekiwania przebadanych Uczestników Systemu koncentrowały się
na wspieraniu edukacji w obszarze transformacji cyfrowej i masowych wdrożeń elektronicznych dokumentów transakcyjnych.
Bo retail i e-commerce to jedna rodzina
Bieżące analizy wskazują, że ubiegłoroczny spadek sprzedaży detalicznej zostanie w pełni nadrobiony, a obroty ponownie wzrosną. Wiele się jednak zmieni, ponieważ cyfryzacja
na dobre wkroczyła już do świata handlu detalicznego. Wartość polskiego rynku e-commerce jest szacowana na 15 mld euro. Już 73% internautów robi zakupy w internecie (w stosunku do 62% w 2019 roku).
Ten wzrost zainteresowania e-handlem widoczny jest również w GS1 Polska. Już niemal 50% nowych Uczestników Systemu GS1 podało jako powód przystąpienia do Systemu właśnie
e-sprzedaż. Kluczowe podmioty z branży e-commerce potrzebują weryfikacji posiadanych danych produktowych. Uczestnicy Systemu GS1 potrzebują podstawowego identyfikatora
– numeru GTIN głównie do sprzedaży na Amazon, Allegro i na potrzeby Google
w internetowym sklepie własnym.
Aby wspierać handel online, GS1 uruchomiła platformę eProdukty, która udostępnia podstawowe dane i pozwala zweryfikować wiarygodność i podstawowe dane już ponad
32 mln produktów z kodem kreskowym zaczynającym się od 590. Coraz więcej Uczestników korzysta również z MojeGS1, dodając wiarygodne opisy swoich towarów.
Zakulisowe filary roku 2020: TSL i służba zdrowia
W wielu branżach transformacja cyfrowa odbyła się w tempie przyspieszonym, a dwie z nich musiały reagować niezwykle szybko. Jedną z tych branż jest TSL, której rozwój spowodowała z jednej strony eksplozja e-commerce, a z drugiej utrudnienia w łańcuchach dostaw.
By wesprzeć transport i spedycję, GS1 Polska realizowała projekty związane
z wykorzystaniem standardów GS1 na platformach transportowych, bezpapierowej obsługi dostaw i przyjęć towaru oraz wymiany danych lokalizacyjnych – komentuje Joanna Redmer, Prezes GS1 Polska.
Drugą branżą, która odczuła gwałtowność procesu bardziej niż inne sektory, jest służba zdrowia. Projekty realizowane przez GS1 Polska miały na celu wsparcie unikalnej identyfikacji wyrobów medycznych (UDI) oraz monitorowania poprawności stosowania numerów GTIN.
Kody dla sprawności procesów i bezpieczeństwa
Najnowszy raport roczny GS1 Polska opisuje również zastosowanie standardów GS1
w przemyśle czy administracji. Opracowanie pokazuje na przykładach m.in. buildingSMART Polska czy Polskiej Spółki Gazownictwa duży potencjał zastosowania standardów GS1
w branżach przemysłowych.
Standardy GS1 zmieniają sposób, w jaki pracujemy i żyjemy, dlatego organizacja dzieli się wiedzą i doświadczeniem pochodzącym z ponad 150 krajów z Uczestnikami Systemu GS1.
Chcemy, aby standardy GS1 stały się podstawą transformacji cyfrowej na polskim rynku, wykorzystując dostęp do globalnego know-how na rzecz lokalnych Uczestników Systemu
– podsumowuje Elżbieta Hałas, Członkini Zarządu GS1 Polska.
O GS1
Międzynarodowa organizacja not-for-profit, działająca w 150 krajach, od początku istnienia wspiera handel. W tym celu wdrożyła standardowy kod kreskowy znany i używany dziś
na całym świecie, uznany przez BBC za jedną z 50 rzeczy, które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. Standardy GS1 pomagają firmom identyfikować, gromadzić i współdzielić informacje o produktach. Współcześni konsumenci żądają szybkiej, dokładnej i kompletnej informacji na temat towarów, którą mogą uzyskać dzięki dostępowi do systemów identyfikowalności (z ang. traceability). Dzięki Systemowi GS1 partnerzy handlowi mogą łatwo współpracować i udostępniać informacje na temat widoczności w całym łańcuchu dostaw.
Raport do pobrania tutaj (link): https://cutt.ly/BmDITzy