Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć ten artykuł.

30.08.2021 / 11:45
StoryEditor

Polski Ład jest szansą dla firm z sektora FMCG na skok w obszarze badań, rozwoju i ESG. Transformacja kluczem do sukcesu branży [WYWIAD]

Mieczysław Gonta, partner PwC Polska (PwC Polska)
Jeśli na „Polski ład” popatrzymy z punktu widzenie producentów dóbr konsumpcyjnych takich jak branża FMCG, w tym produkcji żywności, kosmetyków czy chemii gospodarczej, to mogą oni na nowych rozwiązaniach bardzo mocno skorzystać. Nowe fundusze, to także szansa na efektywną transformację biznesu w obszarze ESG - mówi w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Mieczysław Gonta, partner PwC Polska.

Ministerstwo proponuje także ulgę na pracowników innowacyjnych.

Tak, to czego nie uda się odliczyć w ramach podatku dochodowego od osób prawnych, można będzie odliczyć w ramach składek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń tych pracowników, którzy przynajmniej w 50 proc. są zaangażowani w działalność B+R.

A jest jeszcze jedna propozycja czyli ulga na prototypy.

W ramach nowej ulgi  będzie można odliczyć 30 proc. kosztów produkcji nowego produktu czy kosztów wprowadzenia nowego produktu. Dla biznesów realizujących działalność produkcyjną (takich jak FMCG) może to mieć istotne znaczenie.

Gdzie jeszcze widzi Pan możliwości pozyskania funduszy na rozwój przez firmy z sektora FMCG / retail w ramach „Polskiego ładu”? Wydaje się, że takimi obszarami mogą być tzw. ulga konsolidacyjna i ulga na ekspansję?

Celem ulgi konsolidacyjnej ma być przyspieszenie procesów konsolidacyjnych. Ulga ta zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy, ma na celu stworzenie zachęty podatkowej dla podatników pragnących dokonywać ekspansji gospodarczej na rynkach krajowych i zagranicznych, poprzez nabywanie udziałów (akcji) spółek kapitałowych funkcjonujących na tych rynkach.. Jednocześnie ulga ma objąć wydatki poniesione bezpośrednio na nabycie udziałów w spółce kapitałowej (z wyjątkiem samego nabycia udziałów czy akcji), np. na obsługę prawną, wycenę, sporządzenie planów połączenia, audyt, czy podatki.

Ulga na ekspansję dotyczyć będzie firm, które zdecydują się na rozwój swojej działalności i znalezienie nowych rynków zbytu. Preferencja będzie dotyczyła wydatków poniesionych w celu zwiększenia sprzedaży produktów, np. uczestnictwo w targach, działania promocyjne, czy przygotowanie koniecznej dokumentacji.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, dzięki proponowanej uldze wydatki na ekspansję biznesu będą mogły zostać odliczone dwa razy – raz jako koszty uzyskania przychodów, drugi raz w ramach ulgi, do kwoty 1 mln zł. Efektywnie zatem ulga na ekspansję będzie działała w zbliżony sposób do ulgi B+R, tj. poprzez dodatkowe odliczenie wybranych kosztów. Przy czym maksymalna korzyść podatkowa z tytułu ulgi będzie wynosić 190 tys. zł podatku rocznie, z uwagi na limit wydatków w kwocie 1 mln zł.

Czytaj więcej na kolejnej stronie

22. listopad 2024 04:17