Rynek detaliczny jest rynkiem trudnym, jeśli chodzi o marżowość nowy podatek jest na pewno dodatkowym obciążeniem dla biznesu. Na razie nie słyszałem jednak o jakimś głębokim cięciu kosztów ze względu na podatek, ale tym trudnym czasie pandemii jest to dodatkowe wyzwanie, by tą marżę zapewnić.
Jak poradziły sobie z nowym podatkiem firmy krajowe, a jak duże koncerny zagraniczne? Czy podatek od sprzedaży detalicznej przełożył się na konkurencyjność podmiotów? Jeśli tak to w jaki sposób?
Pamiętajmy, że podatek jest płacony dopiero od pół roku, z czego część tego okresu przypadła na lockdown, zatem sklepy stacjonarne, a tylko ich dotyczy podatek, były w istotnej części zamknięte i siłą rzeczy nie generowały przychodów. Myślę, że podatek dotknął w równej mierze podmioty polskie jak i zagraniczne - pamiętajmy, że podstawą opodatkowania jest uzyskany przychód ze sprzedaży detalicznej ponad 17 milionów złotych miesięcznie - zatem liczy się skala sprzedaży, a nie pochodzenie kapitału.
Na pewno w lepszej sytuacji są firmy oparte o model franczyzowy - jako, że podstawę liczy się dla danego przedsiębiorcy - zatem jeśli przedsiębiorcą jest jeden sklep prowadzony na zasadzie franczyzy, może on nie przekroczyć dość wysokiego progu, od którego płaci się podatek, w porównaniu do spółki, która jest właścicielem kilku, kilkunastu sklepów, których dochody się sumuje i od nich liczy podatek.
Jakie największe wyzwania czekają sektor retail w kontekście strategii podatkowych w kolejnych latach? Na co muszą się przygotować?
Jeśli chodzi o nowy obowiązek publikacji strategii podatkowej przez duże podmioty, to sprawa znalazła się ostatnio w pewnym zawieszeniu. Pojawiające się informacje o tzw. Tarczy prawnej mogą sugerować, iż pierwszy termin obowiązkowego publikowania strategii może zostać przesunięty o rok. Niemniej cały czas oczekujemy na odpowiednią zmianę przepisów w tym zakresie.
Z drugiej strony, widzimy na rynku, w tym wśród firm z sektora handlu detalicznego, niesłabnące zainteresowanie tematem. Firmy chcą się dobrze przygotować do nowego obowiązku niezależnie od ewentualnego przesunięcia daty wejścia w życie przepisów. Innymi słowy, chcą budować i modyfikować swoje strategie podatkowe, po to by sprawdzić ich działanie “w praniu” i dopiero wtedy wypełnić nowe obowiązki sprawozdawcze.
Czytaj więcej na kolejnej stronie