27.07.2023 / 12:02
StoryEditor

Koniec z wożeniem powietrza. Amazon chwali się progresem we wdrażaniu rozwiązań z zakresu ESG

Mateusz Hilgner, Amazon
Rozmowa z Mateuszem Hilgnerem, senior operations managerem w Amazon Polska.

Jakie jest tempo wdrażania rozwiązań z zakresu ESG przez Amazona? Czy jesteście z niego zadowoleni?

Od 2022 r. zrobiliśmy duży postęp, jeżeli chodzi o pracę na rzecz nie tylko środowiska, ale i społeczności. Kontynuujemy naszą ambitną politykę, którą zapowiedzieliśmy m.in. w ramach „Climate Pledge”. To dokument, w którym zobowiązaliśmy się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 r., czyli 10 lat przed terminem wskazanym w porozumieniu paryskim. We wszystkich naszych działalnościach, czy to w e-commerce, w dostarczanych przez nas usługach chmurowych, czy przy produkcjach filmowych, skupiamy się na tym, żeby klient mógł korzystać ze zrównoważonych usług. Począwszy od e-handlu, gdzie koncentrujemy się na zrównoważeniu łańcuchów dostaw i na ekologicznych opakowaniach, z których praktycznie całkowicie wyeliminowaliśmy folię, po działania na rzecz lokalnych społeczności, czyli nasze community engagement. Staramy działać się tak, żeby nasza aktywność wpływała pozytywnie na miejsce, które współtworzymy.

W jaki sposób Amazon chce rozwijać swoją aktywność w pozyskiwaniu zielonej energii? W zeszłym roku sfinalizowaliście sporą umowę w tym zakresie.

W 2022 r. już 90 proc. działalności Amazona było zasilane właśnie takim rodzajem energii. Zostało to zrealizowane dzięki ponad 400 projektom wiatrowym i słonecznym na całym świecie. Naszym celem jest zasilanie 100 proc. naszej działalności energią odnawialną i jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia tego do 2025 r., czyli pięć lat przed pierwotnie przyjętym terminem. W Polsce również inwestujemy w OZE. Podpisaliśmy m.in. jedną z największych w Polsce korporacyjnych umów na zakup energii z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach. Moc zainstalowana farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach osiągnie 87 MWh. Według przewidywań elektrownia ma generować ponad 120 tys. MWh czystej energii rocznie.

Chcemy dać impuls rynkowi do zawierania umów typu cPPA, które stanowią instrument realnie stymulujący powstawanie i finansowanie nowych instalacji OZE. Dzięki włączeniu przedsiębiorców w proces rozwoju infrastruktury zielonej energii ciężar finansowania tego typu inwestycji nie spoczywa bowiem wyłącznie na państwie, gdyż firmy aktywnie aangażują się w finansowanie nowych projektów, co umożliwi większą stabilność i przewidywalność rynku. Rozwiązanie, jakim są umowy cPPA, wspiera zatem państwo w wysiłkach podejmowanych w celu przyspieszenia i finansowania transformacji energetycznej w Polsce.

Co z łańcuchem dostaw? Jak tutaj wygląda redukcja?

Zrównoważone łańcuchy dostaw są dla nas kluczowym czynnikiem i elementem systemowych działań rozwojowych Amazona w kontekście ESG, ponieważ ponad 90 proc. emisji gazów cieplarnianych i większość kosztów operacyjnych firm można przypisać właśnie łańcuchom dostaw. To szczególnie istotne, w jaki sposób są oni dobierani, dlatego Amazon podkreśla potrzebę zrównoważenia wśród naszych partnerów. Nie korzystamy np. z opakowań plastikowych i tego samego oczekujemy od naszych dostawców. Oceniamy ich pod kątem tego, jak ich praca wpływa na środowisko. Jednocześnie wiemy, że aby zmniejszyć nasz ślad węglowy, musimy pomagać im w dekarbonizacji ich własnych operacji.

W których obszarach łańcucha emisja jest największa?

To przede wszystkim transport. Flota długodystansowych pojazdów elektrycznych nie jest jeszcze w Polsce rozwinięta. Nieco inaczej wygląda to w Europie Zachodniej. W tym obszarze szczególnie ważna będzie dla nas nie tylko elektryfikacja floty, ale również rozwój transportu intermodalnego, tak by przerzucić transport towarów z dróg przede wszystkim na tory kolejowe.

Będziecie inwestować w zielone ciężarówki?

W 2022 r. mieliśmy globalnie już ponad 9 tys. elektrycznych pojazdów dostawczych w naszej flocie i dzięki nim dostarczyliśmy ponad 145 milionów przesyłek do naszych klientów w USA i w Europie. Naszym celem na ten moment jest elektryfikacja floty, która sprawi, że do końca 2030 r. będziemy wykorzystywali w naszej logistyce aż 100 tysięcy pojazdów elektrycznych Rivian. Rozpoczęliśmy już też wprowadzanie w pełni elektrycznych 40-tonowych ciężarówek w Wielkiej Brytanii, wyprodukowanych przez DAF w 2022 r. W Niemczech mamy 20 kolejnych – wyprodukowanych przez Volvo – wprowadzonych wiosną 2023 r. Inwestujemy również w nowe technologie w naszych centrach logistycznych – w Ameryce Północnej działa już ponad 15 tys. wózków widłowych napędzanych wodorem. Wdrożyliśmy rowery elektryczne, skutery i dostawy piesze z centrów mikromobilności, w tym na Manhattanie w Nowym Jorku oraz w 20 miastach w całej Europie, od Londynu i Paryża, po Marsylię i Monachium.

Jeżeli chodzi o Polskę, to niestety w naszym kraju brakuje jeszcze odpowiedniej infrastruktury, która pozwalałaby na jeżdżenie takimi ciężarówkami na długich odcinkach. Nie mamy stacji ładowania i jest to temat, którym państwo powinno się zająć, żeby można było wdrażać ekologiczne rozwiązania. Zaangażowanie biznesu tu nie wystarczy, ponieważ potrzebne są też odpowiednie regulacje w tym zakresie.

A co ze wspomnianym transportem intermodalnym?

Większość towarów jest transportowana drogą morską, zwłaszcza produkty z Dalekiego Wschodu, do portów w Hamburgu czy Gdańsku. Chcemy przede wszystkim skorzystać z portów intermodalnych, które są ulokowane w całej Europie. W Polsce nasze centra są zlokalizowane głównie w zachodniej i południowej części kraju. Z kolei w Dąbrowie Górniczej i Gliwicach znajdują się terminale intermodalne i to właśnie m.in. tam towary mogłyby docierać pociągami, jako alternatywa dla setek ciężarówek, które zostawiają za sobą zdecydowanie większy ślad węglowy.

Amazon na swoim marketplace sprzedaje też produkty z certyfikatem Climate Pledge Friendly. Co daje to samym sprzedawcom, a co konsumentom?

Klienci oczekują produktów zgodnych z ich wartościami, w tym ze zrównoważonym rozwojem. Climate Pledge Friendly [CPF] pomaga konsumentom zidentyfikować te przedmioty, które zostały oznaczone przynajmniej jednym z 50 certyfikatów. W 2022 r. ponaddwukrotnie zwiększyliśmy ich liczbę w naszej ofercie, bo cieszą się one popularnością. Obecnie klienci mogą dokonywać u nas zakupu ponad 550 tys. produktów CPF, a w samym 2022 r. globalnie wysłaliśmy ponad 800 milionów produktów z certyfikatem CPF.

Nasze dane pokazują też, że klienci chcieliby dostawać zamówienia zapakowane w ekologiczne i zrównoważone opakowania. To szerszy trend, bo na rynku jest oferowanych coraz więcej tego typu produktów. Taka potrzeba wypływa ze strony klientów.

Amazon sam chwali się tym, że w ciągu roku zredukował globalnie zużycie jednorazowego plastiku w opakowaniach o 11,6 proc. Czy to tempo zostanie utrzymane? Czy w kontekście opakowań będziecie podejmować jeszcze inne inicjatywy?

Na pewno nie spowolnimy tych działań, a wspomniane zmniejszenie zużycia plastiku jednorazowego użytku o 11,6 proc. to dopiero początek. Zmieniamy formę opakowań, w Europie wyeliminowaliśmy plastikowe torby opakowaniowe, w których jeszcze w zeszłym roku można było otrzymać produkty. Zastąpiliśmy je papierowymi oraz pochodzącymi i nadającymi się do recyklingu materiałami.

Od 2015 r. zmniejszyliśmy wagę opakowań na przesyłkę o 41 proc., eliminując ponad 2 miliony ton metrycznych odpadów materiałowych, bo oczywiste jest, że mniejsze i lżejsze paczki zajmują mniej miejsca podczas transportu, a także powodują mniejszą emisję dwutlenku węgla podczas dostawy. Dodatkowo zmniejszamy liczbę dostępnych kartonów opakowaniowych. Jeżeli konsument coś zamawia w pudełku, to na podstawie danych widzimy, jak możemy maksymalnie zoptymalizować rozmiar kartonu, tak żeby ograniczyć wysyłkę powietrza. W zeszłym roku firmy transportowe w Polsce przewiozły aż 45 mln m sześc. samego powietrza, ze względu na źle dopasowane opakowanie. W naszym przypadku zmniejszenie samych boxów pomogło nam wyeliminować 60 tysięcy ton kartonu rocznie. To ogromne ilości.

Jednocześnie dążymy do tego, żeby funkcjonować w modelu SIOC. Chodzi o wysyłanie produktu w opakowaniu, które nie wymaga od nas dodawania dodatkowego kartonu czy torby papierowej. Unikamy też wypełniacza. Sprzedawca przygotowuje asortyment w sposób, który wymaga od nas jedynie naklejenia etykiety wysyłkowej. W 2022 r. 11 proc. wysłanych paczek na całym świecie nie posiadało dodatkowych opakowań dostawczych Amazona.

ESG to również pracownicy i ich komfort. Jak Amazon odpowiada na ich potrzeby teraz i jak zamierza o nich zadbać w kolejnych latach?

Staramy się sprawić, żeby środowisko pracy było dla naszych pracowników nie tylko bezpieczne, ale też jak najbardziej przyjazne. Nasi pracownicy mogą korzystać m.in. z darmowego transportu autokarem do i z pracy na wybranych trasach. Oferujemy im również atrakcyjny pakiet benefitów, takich jak karta Multisport czy pakiet prywatnej opieki medycznej, z którego mogą skorzystać także najbliżsi pracownika. Osoby zatrudnione w naszych centrach mają również zapewniony ciepły posiłek, za który płacą jedynie złotówkę.

Najważniejszą kwestią jest dla nas bez wątpienia bezpieczeństwo. Stworzyliśmy program „Dragon Fly”. Polega on na tym, że każdy pracownik może zgłosić pomysł na poprawę bezpieczeństwa w centrum logistycznym, w którym pracuje. Jest to później weryfikowane przez menedżerów i działy bezpieczeństwa. Dzięki temu pracownik ma realny wpływ na to, co się dzieje w jego miejscu pracy. W ten sposób wprowadzono już wiele istotnych zmian, począwszy od ograniczania szlaków, którymi poruszają się pracownicy, po rozmieszczenie punktów odpoczynku na terenie centrów dystrybucyjnych. Jeżeli pracownicy widzą potrzebę dodania kolejnych udogodnień, a pozwalają na to przepisy przeciwpożarowe i prawo budowlane, staramy się takie rzeczy tworzyć. Pewne kwestie mogą być z punktu widzenia kadry menedżerskiej niewidoczne, ale pracownik, który spędza znacznie więcej czasu na danym procesie, wie, co można usprawnić nie tylko w zakresie bezpieczeństwa, ale też ergonomii pracy.

Innym z atutów pracowniczych w naszej firmie jest program „Postaw na swój rozwój”, w ramach którego każdy pracownik, który jest zatrudniony nieprzerwanie przynajmniej od roku, może uzyskać od firmy dofinansowanie do studiów czy szkoleń w wybranym przez siebie kierunku – niekoniecznie związanym z zajmowanym stanowiskiem. Inna propozycja to „Program rozwoju przywództwa operacyjnego” („Pathways Operations Manager Programme”). Jego ideą jest zdobywanie doświadczenia w różnych działach i centrach logistycznych, a co za tym idzie – czerpanie wiedzy związanej z działalnością firmy z różnych departamentów oraz dzięki nauce procesów charakterystycznych dla różnych typów centrów logistycznych. Mamy również programy skierowane do konkretnych grup pracowników, np. kobiety mogą skorzystać z inicjatywy „Women in Leadership” czy „Women Career Development”, które pozwalają podnosić ich kompetencje w biznesie.

Jesteśmy też pracodawcą otwartym na różne grupy społeczne, w tym przedstawicieli społeczności głuchych i słabosłyszących. Z myślą o nich stworzyliśmy program zatrudnienia „MigaMY”. Aby czuli się komfortowo w pracy, zapewniamy im stałą asystę tłumacza polskiego języka migowego. Dostosowaliśmy do ich potrzeb także system ewakuacji w naszych centrach dystrybucyjnych.

Wiele firm w ramach ESG angażuje się też w inicjatywy dla lokalnej społeczności. Jak to wygląda w przypadku Amazona?

Od początku obecności w Polsce działamy na rzecz lokalnych społeczności wszędzie tam, gdzie powstały nasze centra logistyczne i gdzie mieszkają nasi pracownicy. Dzięki ich zaangażowaniu w projekty społeczne mamy realny wpływ na poprawę jakości życia w regionach, w których jesteśmy obecni.

Nasze priorytety to niezmiennie edukacja, integracja oraz wyrównywanie szans. Te aktywności toczą się równolegle na wielu płaszczyznach i obejmują kooperację z lokalnymi szkołami, fundacjami czy hospicjami. Szczególnie mocno wspieramy edukację i holistyczne podejście do procesu nauczania opartego na metodzie STEM (ang. science, technology, engineering, math – nauka, technologia, inżynieria, matematyka – red.). Uruchomiliśmy ponad 90 nowoczesnych placówek w całym kraju, tzw. STEM Kindlotek Amazon, które wyposażamy w sprzęt, a edukatorów w wiedzę i materiały edukacyjne. Doskonałym przykładem może być tu również program „Meet and Code”, czyli granty na naukę kodowania dla dzieci i młodzieży czy „Zdolni odkrywcy” – integracyjny projekt dla dzieci oraz edukatorów z Polski, Ukrainy, Czech i Słowacji.

Zależy nam również na rozwoju i promowaniu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W ramach działalności STEM Kindlotek Amazon przekazaliśmy w 2022 r. ponad 44 tys. książek, wspierając projekt „Bajkoterapia” realizowany z Fundacją Zaczytani.

Współpracujemy też z wieloma organizacjami pożytku publicznego, Co roku organizujemy akcję „Amazon Goes Gold”. To inicjatywa skupiona na budowaniu świadomości o nowotworach dziecięcych. W 2022 r. przekazaliśmy ponad 300 tysięcy euro organizacjom wspierającym pacjentów i ich rodziny. Dodatkowo niesiemy pomoc dzieciom i osobom dorosłym z problemami i chorobami psychicznymi. Przeznaczyliśmy już 1 mln dolarów na projekt „Zdrowie w głowie”, w ramach którego we współpracy z Fundacją TVN wyremontujemy kilkanaście gabinetów i pokoi terapeutycznych w całej Polsce.

Staramy się też wspierać najpilniejsze potrzeby regionów czy miast, w których działamy. Nasze globalne kampanie, które realizujemy też w Polsce, to m.in. „Back to School”, „Peak Giving”, „Earth Day” czy lokalne wsparcie w ramach „Amazon Right Now Needs” z rocznym budżetem na granty dla lokalnych instytucji społecznych w wysokości 144 tys. euro. Darowizny rzeczowe, które przekazaliśmy lokalnie w Polsce w 2022 r., to ponad 440 tys. produktów.

Należy też wspomnieć o zaangażowaniu naszych pracowników we wsparcie działań lokalnych organizacji pozarządowych. Jako firma przeznaczyliśmy już 2 tys. dni na wolontariat w ramach „Amazon Gives Volunteers” i stałą współpracę z ponad 25 organizacjami pożytku publicznego, które wspieramy w codziennej pracy, np. wydawaniu pomocy dla potrzebujących, remontach placówek czy przy lokalnych wydarzeniach.

Które obszary ESG Amazon będzie chciał najmocniej rozwijać w najbliższym czasie?

Wszystkie trzy obszary zrównoważonego rozwoju będą dla nas równie istotne. Zarówno te środowiskowe, społeczne, jak i w zakresie ładu korporacyjnego. Każdy z nich odgrywa ważną rolę. Skupienie się na całej triadzie jest możliwe, potrzebne i stanowi ważny element kultury organizacyjnej naszej firmy. Widzimy też, że inne firmy coraz częściej idą w tym kierunku. Będą musiały iść nadal, bo wymuszą to na nich zmiany w prawie, zakładające obowiązkowe raportowanie niefinansowe, które będzie dotyczyło nie tylko części środowiskowej, ale także społecznej i ładu korporacyjnego.

19.11.2024 / 14:40
StoryEditor
Tabliczka czekolady z kremem pistacjowym za kilkaset złotych? Social media wykreowały nowy trend, klienci stoją w kolejkach

TikTok i Instagram wzbudziły duże zapotrzebowanie na specyficzny rodzaj czekolady - cena za jedną tabliczkę dochodzi do 15 euro w sklepie, na e-bayu można ją odsprzedać nawet za kilkaset euro. Producenci nie nadążąją z dostarczaniem konkretnego składnika, żeby móc zrealizować wszystkie zamówienia.

Żadne słodycze nie są obecnie tak wysoko na topie, jak czekolada z Dubaju (Dubai Chocolate). Konkretnie chodzi tabliczkę czekolady, wypełnioną kremem pistacjowym - ale o chrupk...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14.11.2024 / 08:57
StoryEditor
Grupa Orlen pokazała wyniki za III kw. EBITDA segmentu detalicznego przekroczyła 1 mld zł. Rośnie liczba punktów sprzedaży pozapaliwowej
Stacja paliw Orlen

Jak podaje Grupa Orlen, w trzecim kwartale 2024 r. zysk na poziomie EBITDA LIFO segmentu detalicznego wyniósł 1077 mln zł. Rośnie liczba stacji paliw, przekraczając 3,5 tys. Zwiększyła się też liczba stacji alternatywnego tankowania, a także liczba punktów sprzedaży pozapaliwowej.

Segment detaliczny Grupy Orlen wypracował w trzecim kwartale 1077 mln zł zysku EBITDA LIFO. Wynik został wypracowany m.in. dzięki wyższej o 8 proc. sprzedaży w efekcie wzrostu l...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 17:56