15.12.2021 / 09:10
StoryEditor

Rozmowa o branży retail z właścicielem firmy ATUT MEBLE

Andrzej Rutkowski, właściciel firmy ATUT MEBLE (materiał partnera)
Przed nami święta, Nowy Rok, zanim odpoczniemy w świątecznych nastrojach, zanim przejdziemy do realizacji noworocznych planów, warto na pewno się zastanowić jaki był 2021 rok z perspektywy producenta w branży retail. Zapraszamy do przeczytania rozmowy z Andrzejem Rutkowskim – właścicielem firmy ATUT MEBLE.

Kolejny rok pandemicznej rzeczywistości za nami – jak Pan ocenia 2021 rok i czy był on udany dla Pańskiej firmy?

To nie był dla nas łatwy okres. W 2021 roku nie wszystko dało się przewidzieć. Kłopoty z dostępnością produktów, szalejące ceny surowców. To tylko część problemów z jakimi przyszło nam się zmierzyć podczas realizacji zadań stawianych nam przez naszych partnerów.

Jak państwo zapewne pamiętają - w styczniowym materiale opublikowanym na stronach portalu Dla Handlu - zapowiadałem, że taka sytuacja będzie miała miejsce. Życie napisało jednak o wiele gorszy dla naszej branży scenariusz. Szalejące ceny i skala podwyżek były nie do przewidzenia. 

Na szczęście szybko odnaleźliśmy się w tej niełatwej sytuacji. Od momentu powstania firmy przyświeca nam jedna, nadrzędna zasada: naszym partnerom ma być z ATUTem wygodnie. I zrobiliśmy wszystko, żeby tak właśnie było. Pomimo trudności, z którymi musieliśmy się zmierzyć w 2021 roku. O tym, że ostatni rok był trudny, łatwo się zapomina w chwilach, kiedy spoglądając na realizacje wykonane na czas, możemy sobie powiedzieć: BYŁO Z ATUTEM WYGODNIE. 

Nasza firma istnieje na rynku już prawie 30 lat, ale nadal jesteśmy elastyczni i twórczy niczym młode przedsiębiorstwa. Dynamikę naszej pracy łączymy z wieloletnim doświadczeniem - to mix idealny i jestem dumny, że udało się nam osiągnąć taką wyjątkową równowagę. To i wprowadzona przeze mnie płaska struktura zarządzania zespołem pozwoliła nam odpowiednio reagować w nieoczekiwanych sytuacjach związanych z kryzysem na rynku surowców. Wszystko po to, żeby naszym partnerom było wygodnie.

Każdy kto prowadzi swój biznes wie, że nigdy nie ma wymarzonych warunków do prowadzenia firmy. Wszystko może się zdarzyć i ten rok to potwierdził. W tak mało przewidywalnych scenariuszach największą wartością jest dyspozycyjność dla swoich partnerów. I to nie taka wypracowana na chwile obecną, ale budowana konsekwentnie z poświęceniem czasu i środków. Ze wspólnego zrozumienia pnaotrzeb. Szczególnie doceniałem to w momentach, w których ze zdwojonym zaangażowaniem, moi pracownicy potrafili się zastąpić, w chwili, kiedy część z nich trafiała na kwarantanny. To szczególnie wtedy sensu nabierają codzienne poranne rozmowy, częstokroć odbywane o szóstej rano.

ATUT od lat pozycjonowany jest jako producent specjalizujący się w trudnych i nieszablonowych projektach. Czy tak było również w tym roku?

To był kolejny rok, w którym realizowaliśmy nasze założenia wynikające z pewnych podjętych kilka lat temu decyzji. I tutaj też opieramy się na specyficznej równowadze. Z jednej strony mamy trudne i nieszablonowe realizacje, z drugiej produkowane przez nas standardy wyposażenia obiektów handlowych. Wszystko to razem pozwala nam na uczestniczenie w bardzo ciekawych projektach naszych partnerów. 

W tym roku kontynuowaliśmy zacieśnianie relacji z naszymi stałymi odbiorcami, którzy wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie w branży i bazując na firmie ATUT jako dostawcy, coraz odważniej podchodzą do naprawdę trudnych projektów. Te wspólne działania pozwolą zapisać rok 2021 jako bardzo udany pod względem sprzedażowym. 

Od kilku lat widoczna jest także Państwa mocna obecność w internecie. Czy w 2022 ATUT będzie kontynuował obrany kurs?

Nie będę ukrywał, że nasz bardzo dobry wynik finansowych nie byłby możliwy bez naszych działań komunikacyjnych. Marketing i PR działa u nas od lat wybitnie dobrze. ATUT to marka, której logo stało się bardzo mocno rozpoznawalne nie tylko w naszej branży, ale także poza nią. W 2021 roku czynnie uczestniczyliśmy w wielu specjalistycznych wydarzeniach. Warto wymienić tutaj między innymi Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach, Forum Rynku Zdrowia czy Forum Rynku Spożywczego i Handlu. 

Nie bez znaczenia pozostaje także komunikacja z naszymi partnerami. W comiesięcznym newsletterze prezentujemy nasze wspólne realizacje oraz nowości w naszej ofercie. Mamy informacje zwrotne, że to bardzo sprawdzona i wygodna droga dotarcia do klientów. Zespół, któremu powierzyłem pracę nad budową przekazu komunikacyjnego to nieprzypadkowe osoby. Mam do nich olbrzymie zaufanie i wiem, że wspólnie będziemy dbać, aby ATUT był postrzegany jako sprawna firma, szybko reagującą na zmiany, którą cechuje bardzo duża kultura produkcyjna.

Jakie są Państwa plany na rok 2022? 

Zawsze obawiam się mówić o swoich planach. Tak wiele może się wydarzyć. Jest tak wiele zmiennych, które mogą je zweryfikować. Nowy rok również może być wymagający. W ogólnym zarysie na pewno niezmiennie będziemy dbać o to, aby firma była przygotowana technologicznie do potrzeb realizacji najtrudniejszych projektów. Wszystko co się w to wpisuje, wpisuje się również w plany na rok 2022. Mówię o tym ostrożnie i z pokorą, bo wiele jest zagrożeń – od pewnej cykliczności w tej branży, po obawy o swobodną dostępność do surowców i energii w przewidywalnych kosztach. Energia elektryczna to coraz bardziej kosztotwórczy czynnik kalkulacji wyrobu. Wielu producentów z tym problemem już się boryka. Dywersyfikacja dostępności do źródeł energii jest konieczna i to na pewno coś, co w plany na najbliższe lata musi zostać wpisane.

Czy w związku z tym, rozważa Pan jakieś alternatywne wyjście?

Jesteśmy firmą, której zakład produkcyjny znajduje się w terenach rolniczych. Naturalnym kierunkiem mogłaby się wydawać fotowoltaika, ale jej skuteczność jest bardzo ograniczona. Bardziej myślę o tym, co jako odpad powstaje w okolicznych gospodarstwach rolnych. Myślę, że biogazownia to coś, co u nas byłoby świetnym rozwiązaniem. Spalanie tak otrzymanego gazu z wykorzystaniem turbin gazowych jest bardzo ekologiczne i leży w naszym zasięgu. 

Z jakim zatem nastawieniem wchodzicie w nowy rok?

Czekamy na nadchodzący rok przygotowani do niego najlepiej jak potrafimy. Mamy nadzieję, że nasze produkty będą idealnym rozwiązaniem w Państwa obiektach handlowych. Dużo uwagi, starań i środków mamy zamiar przeznaczyć w roku 2022 na rozwój sprzedaży zagranicznej. Oczywiście bazując zarówno na już wypracowanych partnerach i szukając nowych. 
Chciałbym tym z Państwa z którymi miałem przyjemność współpracować w roku 2021 serdecznie podziękować za dotychczasową współpracę i Wszystkim życzyć Wesołych Świąt oraz udanego Nowego Roku.
 

22. listopad 2024 10:03