24.03.2025 / 13:49
StoryEditor

Jak bezpiecznie obsługiwać gotówkę w handlu?

Glory jako pierwsza wprowadza do Polski system zamkniętego obiegu gotówki (ang. closed-loop) oraz bezkontaktową obsługę banknotów i monet, w tym w sektorze detalicznym. Na czym polega przełomowość tego rozwiązania?

Obsługa gotówki stanowi duże obciążenie dla rentowności placówek handlowych i przez długi czas była zaniedbywana w analizach księgowych. Ponadto brakowało niezawodnych i efektywnych rozwiązań do recyclingu banknotów i monet. Stworzony przez Glory system zamkniętego obiegu gotówki, znany jako "closed-loop", kompleksowo i skutecznie odpowiada na te wyzwania, eliminując ręczną obsługę gotówki, a stworzone przez nas innowacyjne oprogramowania pozwalają śledzić transakcje i zarządzać finansami. Produkty Glory z serii Cash Infinity skutecznie funkcjonują w różnych środowiskach, od tradycyjnych lad kasowych po kasy samoobsługowe, kioski oraz automatyczne urządzenia płatnicze, znane jako pay-tower.

Jak działa zamknięty obieg gotówki można zobaczyć na filmie:

Jakie są jego największe zalety systemu Glory dla handlowców?

To urządzenie przyjmuje płatność i wydaje resztę, co eliminuje błędy w obsłudze gotówki zapobiegając manko w kasie i redukując ryzyko przyjęcia fałszywych banknotów. W efekcie obciążenie pracowników i poziom stresu znacznie maleją, co pozytywnie wpływa na produktywność, jakość obsługi i wizerunek placówki. Rozwiązania Glory usprawniają również współpracę z firmami transportującymi gotówkę (CIT) i placówkami bankowymi, obniżając koszty logistyki, a w efekcie zwiększając rentowność biznesu.

image
FOTO: Materiał Partnera

Jak w praktyce działa system stworzony przez Glory?

W dużych placówkach sprawdzają się rozwiązania składające się z urządzeń znajdujących się zarówno w strefie kasowej (front office), jak i na zapleczu (back office), zintegrowanych za pomocą dedykowanych kaset mobilnych do banknotów i monet. Gdy kaseta się zapełni, pracownicy po prostu ją wyjmują i przenoszą na zaplecze. Na zapleczu recykler przelicza wszystkie wpływy gotówkowe, przygotowując podsumowanie transakcji na koniec dnia. Może również uzupełniać kasety odpowiednimi nominałami, aby ponownie trafiły do recyklera w strefie kasowej lub przygotować depozyty dla CIT lub banku. Warto pamiętać, że nie ma potrzeby wdrażania całego systemu, a jedynie jego poszczególnych elementów, dostosowanych do konkretnych potrzeb klienta i skali jego działalności.

image
FOTO: fot. Materiał Partnera

Na ile system zamkniętego obiegu gotówki jest korzystny dla  konsumentów?

Dzięki urządzeniom Glory skracamy kolejki do kasy, a szybka płatność z użyciem gotówki czy wydanie reszty są precyzyjne co do grosza. Transakcji gotówkowych można dokonywać w różnych walutach, istnieje również możliwość wypłaty gotówki. Co więcej, to konsument jako ostatni ma kontakt z gotówką, co podnosi komfort i higieniczność. Duzi gracze rynkowi dostrzegają potrzebę digitalizacja gotówki na kasach samoobsługowych, zapewniając różnorodność form płatności, zarówno dla wybierających bardziej nowoczesne, jak i preferujących tradycyjne metody. 

image
FOTO: Materiał Partnera

Po jakim czasie zwrócą się inwestycje w system Glory?

Dokładne obliczenia zwrotu z inwestycji są opracowywane indywidualnie dla każdego projektu, w oparciu o wcześniejsze doświadczenia oraz wstępne wdrożenie, które ma na celu potwierdzenie założeń (tzw. POC). Jednak ze względu na rosnące koszty pracy oraz wysoką rotację pracowników, szacujemy, że zwrot z inwestycji możliwy jest w ciągu kilkunastu miesięcy. 

Czy oferujecie wsparcie techniczne i pomoc w razie problemów i awarii? 

Nasze urządzenia są projektowane na podstawie 100-letniego doświadczenia w branży gotówkowej, a następnie dostarczane do klientów, którym zapewniamy kompleksowe wsparcie przez cały cykl życia produktu, w tym serwis posprzedażowy. Dzięki chmurowemu oprogramowaniu Ubiqular, nasze rozwiązania gotówkowe są monitorowane zdalnie, co umożliwia inżynierom serwisu szybkie aktualizacje i ograniczanie kosztów.  Ubiqular Inform to narzędzie analityczne, które daje całościowy obraz procesu obsługi gotówki, z kolei Ubiqular Manage wspiera działy skarbca, optymalizując zamówienia gotówki i dostosowując jej poziom do aktualnych potrzeb klienta. 

image
FOTO: Materiał Partnera

Polska jest pierwszą bezpośrednią aktywnością Glory w Europie Wschodniej. Dlaczego właśnie w Warszawie zostało otwarte biuro sprzedaży bezpośredniej? 

Wystarczy spojrzeć na rozwój naszego kraju po wejściu do Unii Europejskiej. Dziś jesteśmy dużym rynkiem, który intensywnie optymalizuje i automatyzuje różne procesy, co pozwala nam efektywniej budować PKB i zbliżać się do krajów zachodnioeuropejskich. W Polsce znajdują się firmy, które zwiększają swoją konkurencyjność, wdrażając innowacyjne rozwiązania Glory. Sektor detaliczny w Polsce jest bardzo silny i wciąż dynamicznie rośnie. Recyklery gotówkowe wprowadzają nową jakość w obsłudze klientów, zmieniając sposób myślenia o gotówce na narzędzie budowania przewagi, a nie problem.

image
FOTO: Materiał Partnera

W których sektorach system zamkniętego obiegu gotówki ma szanse rozwijać się najszybciej?

Glory działa w wielu segmentach rynku, ale to w branży handlowej dostrzegamy największy potencjał automatyzacji procesów, nie tylko gotówkowych. Sieci handlowe są aktualnie jednym z naszych najważniejszych obszarów działania, do którego kierowane są produkty z serii Cash Infinity. To właśnie w dużych placówkach handlowych efektywność systemu Glory jest największa. Jednak nasze rozwiązania sprawdzają się również w parkach rozrywki, parkach wodnych czy hotelach, gdzie działa wiele rozproszonych punktów gotówkowych, co utrudnia ich zarządzanie.

image
FOTO: Materiał Partnera

Udział płatności gotówkowych różni się znacząco na poszczególnych rynkach: od europejskich państw, jak Rumunia czy Włochy, gdzie nadal większość transakcji dokonywana jest w gotówce, po Chiny, gdzie gotówka niemal całkowicie została wyparta już przez płatności smartfonami. Jak na tym tle prezentuje się polski rynek detaliczny?

W Polsce są regiony, gdzie gotówka stanowi 25% transakcji w handlu detalicznym, ale są też obszary, w których ten wskaźnik sięga 75%. Średnio gotówka stanowi około 40% wszystkich transakcji.

Jakie są prognozy dla płatności gotówkowych w polskim handlu detalicznym? 

Wartość gotówki w obiegu w Polsce przekracza 400 mld zł, a raporty NBP pokazują, że jej ilość nadal rośnie. Gotówka pozostaje popularna i przez najbliższe dekady raczej nie zniknie z naszych portfeli. Kluczowe powody to jej namacalność oraz możliwość zabezpieczenia podstawowych potrzeb w przypadku awarii systemów elektronicznych. O znaczeniu gotówki przekonaliśmy się podczas pandemii COVID-19 i kryzysu w Ukrainie, kiedy popyt na nią wzrósł kilkunastokrotnie. Unia Europejska wprowadza ograniczenia dla dużych transakcji gotówkowych, aby lepiej kontrolować przepływy finansowe i zwalczać szarą strefę oraz finansowanie terroryzmu.

W jakim stopniu forma płatności wpływa na poziom konsumpcji i zachowania konsumentów? 

Gotówka umożliwia lepszą kontrolę wydatków i ogranicza nadmierną konsumpcję, co nie zawsze jest korzystne z perspektywy sieci handlowych. W miarę rosnącej świadomości społeczeństwa na temat ochrony danych osobowych, gotówka wciąż pozwala zachować anonimowość. 

image
FOTO: Materiał Partnera

Jaka jest odpowiedź Glory na rosnący udział płatności elektronicznych oraz cyfryzacji handlu?

Obsługa gotówki stanowi trzon globalnej działalności Glory, ale pracujemy nad koncepcją „beyond cash”, w ramach której budujemy silną pozycję opartą na innowacjach i najnowszych trendach rynkowych. Pomagają nam w tym akwizycje liderów rynkowych, jak firmy Acrelec, specjalizującej się w kioskach bezgotówkowych oraz fimy Flooid tworzącej oprogramowanie dla handlu detalicznego. Dzięki temu możemy dostarczać całe spektrum produktów zapewniających stabilność biznesu naszych klientów.  

Jednym z priorytetów Grupy  Glory są inwestycje w badania i rozwój. W jakim stopniu innowacyjne rozwiązania dotyczą one sektora detalicznego? Jakie nowe funkcje lub usługi są w planach na najbliższą przyszłość? 

Inwestujemy 7% naszych przychodów w badania i rozwój, co pozwala nam rozwijać własne technologie i posiadać patenty. Przyszłość Glory to nowoczesne recyklery gotówki, innowacyjne kioski, kasy samoobsługowe, urządzenia vendingowe i autonomiczne sklepy. Nasze rozwiązania charakteryzują się maksymalną automatyzacją i niezawodnością, eliminując rozbieżności, zwiększając bezpieczeństwo transakcji oraz poprawiając produktywność. Dążymy do optymalizacji działalności obiektów handlowych i jednoczesnego obniżania kosztów.

Po więcej informacji zapraszamy na stronę: https://tiny.pl/6rv3-924

 

26. marzec 2025 08:23