Nie jest tajemnicą, że handel detaliczny znajduje się w epicentrum rewolucyjnych zmian i nie chodzi o przejście z handlu stacjonarnego na mobilny czy marketing internetowy. Kluczowym pojęciem jest digitalizacja. Cyfryzacja handlu detalicznego rozpoczęła się już jakiś czas temu. Industry 4.0, współpraca różnych systemów, czy szeroka gama usług od dawna są standardowymi rozwiązaniami w firmie Bizerba. W nowoczesnym handlu detalicznym chodzi jednak o coś więcej. Z naszych dokładnych obserwacji rynku wynika, że tylko taki detalista, który koncentruje swoją strategię działania na klientach w sieci, odniesie spektakularny sukces.
Nowoczesny konsument idzie z duchem czasu: co szósty Polak zrobił zakupy w sieci za pomocą smartfonu lub telefonu. 40 proc. zakupów nie jest planowanych, a są realizowane spontanicznie w sklepie (Źródło: GfK-Study 2009). Reklama w punktach sprzedaży powoduje wzrost sprzedaży reklamowanych produktów średnio o 19 proc. (Źródło: InStore Media 2015). Co trzeci badany potwierdził, że dopiero w sklepie dowiaduje się o nowościach produktowych (35 proc. badanych). (Źródło: InStore Media 2015). Z przytoczonych danych jasno wynika, że handel w sieci coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, co wymaga od detalisty wyjścia naprzeciw indywidualnym wymaganiom klienta. Obserwowany trend zmierza wyraźnie w kierunku korzystania z oprogramowania i aplikacji, które można z łatwością zintegrować z wielokanałową strategią handlową (omnichanelling). Za przykład może posłużyć oprogramowanie RetailPowerScale wzbogacone o szereg aplikacji RetailApps. Na przykład dzięki aplikacji EasyOrder zamówienia klienta, które napływają online, można realizować bezpośrednio na wadze. Z kolei aplikacja IngredientManager pracuje zgodnie z wymogami ustawowymi i służy do szybkiego oraz prostego oznaczania alergenów na listach składników. Liczby mówią same za siebie: o ile w roku 2013 Bizerba oferowała 3 aplikacje, o tyle roku 2017 jest ich już 21. W grę wchodzi ponadto 52 000 licencji sprzedanych na całym świecie – to dowód, że handel detaliczny w sieci rozwija się bardzo dynamicznie.
Firma Bizerba proponuje rozwiązania, które skutecznie pomagają w codziennej pracy detalisty, wymagającej wyczucia najnowszych trendów w sektorze detalicznym. Gdy konsument przekracza próg sklepu, oczekuje doskonałej obsługi i spersonalizowanej oferty. Jak jest rola firmy Bizerba? Jako dostawca nowoczesnych rozwiązań i aplikacji pomagamy detaliście przyciągnąć rzesze nowych klientów i utrzymać już dotychczasowo pozyskanych. Co zrobić, by personel sklepu był w stanie nadążyć za ciągle zmieniającymi się wymaganiami konsumenta? Odpowiedzią jest doskonałe wyposażenie. Za przykład mogą posłużyć wagi XC 800 z wyświetlaczami po stronie klienta i obsługującego.
Najważniejsze funkcjonalności: na ekranie klienta wyświetla się reklama permanentna oraz reklama krzyżowa (cross-selling), czyli oferta produktów komplementarnych, po które sięga klient, co przekłada się na zwiększenie średniego dochodu z transakcji. Z uwagi na to, że nawet 70 proc. decyzji zakupowych klient podejmuje przed półką i ladą (Źródło: GfK-Study 2009), możliwość dodatkowej promocji produktów jest nie do przecenienia. Natomiast w trybie bezczynności wagi na ekranie klienta wyświetla się pokaz slajdów, które zachęcają do dodatkowych zakupów. Ekran sprzedawcy jest intuicyjny i łatwy w obsłudze: personel ma bezpośredni dostęp do grup produktów czy wyszukiwarki produktów. Funkcja widocznych sprzedawców rejestruje ich aktywność, co z kolei umożliwia generowanie raportów sprzedaży wg sprzedawców. To jednak nie koniec udogodnień – jeżeli klient robi zakupy na kilku działach, np. mięsnym, piekarniczym czy owocowo-warzywnym, na etykiecie linerless można wydrukować bon zbiorczy z kodem QR, który jest sczytywany przy kasie. Paragon zbiorczy to szybka obsługa klienta, skrócenie kolejek i eliminacja kradzieży produktów świeżych.
Wielu z klientów doceniło oferowane przez nas rozwiązania: dużym zainteresowaniem cieszą się wagi XC 800, które wzbogacone o wspomnianą funkcję paragonu zbiorczego QR pracują w znanej sieci (Lewiatan Bielsko Biała). Klient planuje kolejną inwestycję na drugi kwartał tego roku. Dużym powodzeniem zakończył się również projekt wynajmu na czas 36 miesięcy 7 wag samoobsługowych MC500 w 7 placówkach kolejnej dużej sieci (Piotr i Paweł, Wrocław, Poznań, Płock, Warszawa).