Sieci napędzają detal
Szacuje się, że dwadzieścia największych sieci handlowych w Polsce wypracowało w 2019 roku obrót na poziomie 189 mld zł. Daje to aż 43 proc. udziału w całym rynku handlu detalicznego, który wypracował wówczas obrót o wartości ponad 440 mld zł. Każdego roku sieci sprzedażowe rosną w siłę konkurując zarówno z hipermarketami, jak i małymi sklepami detalicznymi, które są nieodzownym elementem rynku. Dzięki większemu wolumenowi sprzedażowemu, drapieżnej polityce cenowej i sprawnemu marketingowi udaje się im objąć coraz większy udział w całym rynku detalicznym. Sieci handlowe to jednak nie tylko kilkanaście firm z największym rocznym obrotem. Coraz częściej ten model prowadzenia działalności wykorzystują indywidualni przedsiębiorcy tworząc oferty franczyzowe lub samodzielnie otwierając kolejne punkty. Wyjście poza lokalny rynek to jednak nadal duże przedsięwzięcie, które wiąże się nie tylko z zaawansowaną logistyką, ale również kompleksową strategią. Coraz częściej do organizacji i administracji sieci handlowych wykorzystywane są rozwiązania informatyczne, które umożliwiają automatyzację wielu procesów administracyjnych i sprzedażowych. Software wykorzystywany przez sieci detaliczne umożliwia dobrą komunikację między obiektami, sprawną obsługę klientów i bieżącą kontrolę nad każdym obiektem. Kluczowym elementem scentralizowanego systemu jest hardware, czyli urządzenia elektroniczne, które stanowią wyposażenie każdego sklepu znajdującego się w sieci. Wybór urządzeń powinien spełniać wiele norm kwalifikujących je jako profesjonalne i stabilne zaplecze sprzętowe.
Jak spośród tylu rozwiązań wybrać to idealne dla sieci handlowej?
Wiele urządzeń obsługujących sprzedażowe systemy informatyczne nie zawsze sprawdza się w sieciach handlowych. Specyfika branży wymaga przede wszystkim powtarzalności, spójności i stabilności. Tylko producenci zapewniający te trzy elementy działania są w stanie zagwarantować profesjonalizm obsługi. I kiedy już wiemy jakie elementy są istotne, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które pomogą wybrać firmę idealną. Jakie to pytania?
1. Czy sprzęt jest kompatybilny z softwarem?
Przy wyborze sprzętu nie możemy zapomnieć o softwarze. Staje się to szczególnie istotne przy sieciach, które posiadają swoje placówki w różnych krajach, a zastosowany sprzęt musi być uniwersalny. Najlepiej zdecydować się na wybór międzynarodowego partnera, którego urządzenia pracują na wielu rynkach, są ustandaryzowane oraz łatwe w połączeniu z lokalnymi rozwiązaniami software. Powinno to dotyczyć nie tylko terminali POS, ale również wszystkich urządzeń peryferyjnych.
2. Jak szeroką gamę produktów oferuje firma? Czy wszystkie są od jednego dostawcy?
Szeroka gama produktów zapewnia tworzenie multifunkcyjnych stanowisk oraz kompleksowego ekosystemu informatycznego obsługującego sieć sprzedażową. Zakup jak największej liczby urządzeń do wyposażenia stanowiska od jednego dostawcy gwarantuje spójność urządzeń, ale również sprytne rozwiązania. Stanowisko sprzedażowe to miejsce styku pomiędzy sprzedawcą a klientem. Zwróć uwagę, jakie usprawnienia może zaproponować dostawca urządzeń, żeby to miejsce było prawdziwą wizytówką.
3. Co z jakością urządzeń?
Wybierając urządzenia do sieci detalicznej, warto zwrócić uwagę na jakość urządzeń. Te zamówienia muszą nieść za sobą gwarancję dobrej jakości i niskiej awaryjności sprzętu. Wybór powinien paść na sprawdzonego i doświadczonego dostawcę. Jaka jest historia firmy? Ile osób korzysta z tego sprzętu? Czy są zadowoleni? Jaka jest awaryjność w pierwszym roku użytkowania? Czy urządzenia posiadają wydłużoną gwarancję? Czy urządzenia są pasywnie chłodzone? Te pytania pozwolą upewnić się, czy dokonujemy dobrego wyboru, czy powinniśmy szukać dalej.
4. Jak długie jest życie produktów?
W przeciwieństwie do urządzeń konsumenckich profesjonalne urządzenia obsługujące sprzedaż nie muszą odznaczać się przykuwającym uwagę designem. Stonowana i spójna stylistyka urządzeń umożliwia wkomponowanie ich w każde środowisko sprzedażowe. Producent powinien gwarantować długą dostępność urządzeń. Dzięki temu sprzęt przez lata będziemy mogli wykorzystywać w kolejnych punktach rozwijających sieć. Rebranding najstarszej placówki? Nie ma problemu – dostawca, który oferuje długie życie swoim produktom, zapewni dostęp do spójnego i sprawdzonego sprzętu.
5. Czy sprzęt jest rozwijany?
Długie życie produktu nie oznacza, że przez wiele lat w urządzeniach nie zachodzą żadne zmiany. Oczywiście rynek się zmienia, technologie idą do przodu, a aplikacje sprzedażowe potrzebują coraz większej mocy obliczeniowej do sprawnego działania. Zmiany w urządzeniach powinny zachodzić w ich wnętrzu, być niewidoczne na pierwszy rzut oka. Posiflex, międzynarodowy producent urządzeń POS i urządzeń peryferyjnych, co jakiś czas wprowadza do sprzedaży nowe terminale, które choć spójne designem z poprzednimi modelami danej serii, nie są już tymi samymi urządzeniami. Idealnym przykładem są nowe modele z serii PS (m.in. PS-3616Q) - posiadają nowy procesor Intel Celeron Apollo Lake J3455, który daje więcej możliwości od Intel Celeron J1900 w niemalże takiej samej cenie.
6. Czy firma reaguje na potrzeby, które kreuje rynek?
Warto zwrócić uwagę jak firma odnajduje się w nowych wyzwaniach, które niesie ze sobą zmieniający się ciągle rynek. Stanowiska sprzedażowe ciągle się zmieniają i pojawiają się nowe rozwiązania, na które powinniśmy zwracać uwagę by zyskać przewagę konkurencyjną. Czy dostawca sprzętu w tym pomoże? Czy wprowadza coś nowego, a jego oferta produktowa odpowiada oczekiwaniom? W ostatnich latach coraz popularniejsza staje się samoobsługa. Jak znaleźć urządzenia, które zadowolą rosnące oczekiwania klientów? Warto zdecydować się na firmę, która ma już wcześniejsze doświadczenie w obsłudze stanowisk sprzedażowych, wie jak dobrze to doświadczenie wykorzystać i rozwija swoją ofertę. Doświadczenie marki Posiflex pomaga wprowadzać nowe sprzęty, które dopasują się do trendów panujących na rynku. Ostatnio, korzystając ze swojej wiedzy, wprowadziła do oferty kioski sprzedażowe, kasy samoobsługowe czy Digital Signage, by jeszcze lepiej dopasować ofertę do potrzeb klientów.
7. Co z serwisem i dostępnością produktów?
Każde serwisowanie produktu wyłącza go z możliwości obsługi klientów. Wiemy, że awarii nie jesteśmy w stanie uniknąć, ale ważne, żeby serwis urządzeń był zlokalizowany w Polsce. To zminimalizuje czas naprawy urządzeń do koniecznego minimum czy pozwoli zaoferować sprzęt zastępczy. Co więcej, warto zwrócić uwagę na dostępność produktów. Postaw na dostawcę, który sprosta wszystkim wymaganiom.
Rozwijanie sieci sprzedażowej wymaga strategicznego rozwiązania, które w sposób powtarzalny pozwoli powołać do życia nowe punkty sprzedaży. W okresie schyłku panującej epidemii z pewnością warto inwestować w rozwój przedsiębiorstw, które wzmacniają cały sektor detaliczny. Wykorzystując do tego celu rozwiązania informatyczne, warto postawić na sprawdzonego i kompetentnego dostawcę, który będzie w stanie zagwarantować wsparcie na każdym etapie wdrożenia. Firma LSI Software ma wieloletnie doświadczenie we współpracy z klientami sieciowymi, zarówno na rynku polskim, jak i europejskim. Doświadczenie w branży retail w połączeniu z doświadczeniem marki Posiflex w wyposażeniu stanowisk sprzedażowych na całym świecie zapewnia indywidualne spojrzenie na potrzeby każdej firmy. LSI oferuje nie tylko specjalistyczny i dopracowany sprzęt, ale także ekspertów, którzy doradzą i podpowiedzą idealne rozwiązanie.