Jak podkreśla Łukasz Stępniak, sektor już nie raz udowodnił, że potrafi wychodzić z opresji obronną ręką. Jednak próba, na jaką zostaje wystawiony obecnie można śmiało nazwać crash testem. – Kryzys, który nadchodzi, będzie wymagał od firm z obszaru FMCG (i nie tylko) niezwykłej elastyczności w działaniu, wirtuozerii w zarządzaniu, umiejętności organizacyjnych, a także bardzo bliskiej współpracy dostawców i dystrybutorów. Wszystko po to, aby zapewnić dostępność produktu na sklepowej półce. Tylko tyle i aż tyle – pisze we „wStępniaku” do trzeciego numeru redaktor naczelny Wiadomości Handlowych.
Dyskusje o wyzwaniach czekających wszystkich uczestników rynku zdominowały kongres Retail Trends 2022, a w ramach niego – Kongres Rynku FMCG i Forum Branży Kosmetycznej. Najnowsze wydanie naszego magazynu nie mogło obejść się bez obszernej relację z tych wydarzeń.
Mając świadomość ogromu problemów bieżących, wiodącym tematem trzeciego numeru Wiadomości Handlowych uczyniliśmy coś, co w ich świetle wydaje się tracić na znaczeniu, czyli ekologię i „zielony handel”. Walka ze zmianami klimatu nie może jednak czekać na lepsze czasy i – co widać – z przeglądu proekologicznych działań sieci handlowych, przygotowanego przez Łukasza Rawę czekać nie będzie. W niektórych obszarach takich jak logistyka, „zielona transformacja” może nawet przyspieszyć. Udowadnia to w swoim artykule Michał Kokoszkiewicz.
Zapraszamy także do lektury okładkowego wywiadu z Anną Kurnatowską. Szefowa firmy Too Good To Go na Polskę oraz laureatka nagrody Osobowość Handlu 2022, w rozmowie z Pawłem Jachowskim przewiduje, że konieczność zaciskania pasa nauczy Polaków większego szacunku do żywności i zmniejszy skalę marnowania produktów.
W trzecim numerze Wiadomości Handlowych wyjaśniamy też, w czym tkwi tajemnica sukcesu dynamicznego rozwoju i fenomenalnych wyników sieci Dino. W artykule Magdy Głowackiej nie zabrakło także spojrzenia w przyszłość i prognoz dla tej firmy na kolejnych kilka lat.
Innym tematem, nad którym się pochylamy, jest problem sukcesji w handlu. Odpowiedzi na pytanie dlaczego tak wielu przedsiębiorców nie może przekazać swoich firm kolejnym pokoleniom szuka Konrad Kaszuba.
To wszystko tylko część z wielu zagadnień, jakie poruszamy w najnowszym numerze naszego magazynu. Zapraszamy Państwa do zamawiania jego papierowej edycji. Osoby, które preferują wersję cyfrową, mogą ją znaleźć tutaj.
Magazyn Wiadomości najlepiej jest nabywać w prenumeracie. Macie Państwo wówczas pewność, że nie przegapicie żadnego z nadchodzących numerów. Prenumeratę roczną można zamówić tutaj.
SPIS TREŚCI:
O TYM SIĘ MÓWI
3. Dostępność będzie kluczowa - wstępniak Łukasza Stępniaka, redaktora naczelnego portalu i magazynu Wiadomości Handlowe
6. Dyskonty niespożywcze podbijają Polskę
7. Convenience czeka metamorfoza. Rozmowa z Victorem Paterno, CEO 7-Eleven Philippines
8. Krocząca rewolucja Biedronki
10. Polskie sieci ciągnie na Wschód
11. Francuskie firmy na celowniku
14. RETAIL TRENDS 2022 - fotorelacja z kongresu
20. Forum Branży Kosmetycznej 2022 - fotorelacja z kongresu
22.Gala rozdania statuetek: RETAIL BUSINESS AWARDS, RETAIL HERO, MARKET ROKU i DROGERIA ROKU
STRATEGIE w HANDLU
26. Dino. Nasz lokalny bohater - Klienci kupują ten koncept supermarketu? Na czym polega jego fenomen?
WYWIAD NUMERU
34. Kryzys oduczy Polaków marnowania ŻYWNOŚCI. Rozmowa z Anną Kurnatowską, country manager w Too Good To Go
TEMAT NUMERU - ZIELONY HANDEL
40. Walka ze zmianami klimatu nie może czekać
42. Ekologiczne projekty detalistów - PRZEGLĄD
46. Najbliższe lata są decydujące. Rozmowa z Mirosławem Proppé, prezesem fundacji WWF Polska
51. Ekotechnologie
53. Logistyka zaprzyjaźnia się ze środowiskiem
56. Asortyment przyszłości
60. Roślinność w centrum uwagi
PRAWO I POLITYKA
62. Franczyza to nie pańszczyzna. Rozmowa z Marcinem Sławeckim, szefem Gabinetu Politycznego Ministra Sprawiedliwości
FINANSE
66. Wyższy poziom zarządzania - zarządzanie kategorią w czasach super-INFLACJI
70. Giełda czeka na Maspex i Żabkę. Rozmowa z Maciejem Bombolem, dyrektorem Działu Rynku Pierwotnego na GPW
SPOŁECZEŃSTWO
74. Sukcesja w handlu. Kto zastąpi pionierów?
78. Tyle o sobie wiemy, ile nas sprawdzono. Rozmowa z Krzysztofem Pawińskim, prezesem zarządu Grupy Maspex
EDUKACJA I RYNEK PRACY
82. „Zielonym” łatwiej zdobyć pracowników - zielona transformacja i ESG w handlu detalicznym
ANALIZY
86. Abonament na zakupy spożywcze
ŁAŃCUCH WARTOŚCI
90. Dostawy pod presją kosztów
KANAŁY I FORMATY
94. Kto będzie rządził w handlu spożywczym? - analiza rynku
RYNEK FMCG
102. Dania gotowe były i będą w cenie
104. Alkoholowe koszyki do korekty
108. Kosmetyki czeka wzrost
FELIETONY
116. Czy e-commerce jest eko? - dr Arkadiusz Kawa, dyrektor instytutu w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym
118. Dematerializacja - Konrad Kaszuba, redaktor portalu wiadomoscihandlowe.pl