Shopee to platforma sprzedażowa obecna w kilku krajach Azji, w tym w rodzimym Singapurze, ale także w Indonezji, na Tajwanie, Filipinach, oraz w Wietnamie, Tajlandii i Malezji. Oprócz tego Shopee działa w Brazylii, Kolumbii i Chile oraz w Meksyku.
Firma powstała w 2015 roku. W 2018 r. wartość obrotu brutto (GMV) Shopee osiągnęła 10 mld dolarów, dzięki ponad 600 mln transakcji na platformie. Shopee.sg już dwa lata temu znalazło się na liście 10 największych witryn e-commerce na świecie pod względem liczby odwiedzin miesięcznie - nieco przed Allegro, a za chińskim detalistą internetowym Tmall.
Singapurski marketplace jesienią tego roku wkroczy na rynek europejski i rzuci wyzwanie m.in. Allegro. Azjatycka platforma planuje znaczące inwestycje na polskim rynku e-commerce. Spółka już w wcześniej wykupiła swoją polską domenę shopee.pl.
Już na starcie zaproponuje sprzedawcom handel bez pobierania prowizji przez pierwszych sześć miesięcy. Będzie temu towarzyszyć brak opłaty abonamentowej. Shopee zaproponuje też polskim przedsiębiorcom dostęp do „wszystkich funkcjonalności zarzadzania sprzedażą i narzędzi analitycznych”.
Aby szybciej przyciągnąć klientów do zakupów na Shopee, platforma zaraz pod debiucie w Polsce zaoferuje darmową dostawę bez minimalnej wartości zamówienia. „Koszt przesyłki pokrywa Shopee – ani sprzedawca, ani klient nie musi płacić za dostawę towaru, niezależnie od kwoty zamówienia, zarówno w przypadku wyboru paczkomatu, jak i dostawy kurierem” – deklaruje firma w dokumentach, do których dotarł portal wiadomoscihandlowe.pl.
Darmowa przesyłka to nie wszystko. Shopee przekaże polskim sprzedawcom po 250 zł na kupony zniżkowe dla klientów. Jak ustaliliśmy, kupony zostaną przyznane sprzedawcom, którzy wystawią co najmniej 30 ofert i dla co najmniej 5 proc. z tych ofert udzielą 10-proc. rabatu. Ta promocja ma obowiązywać przez sześć miesięcy, od października 2021 roku do marca 2022 roku.
Wszystko wskazuje na to, że sprzedawcy z Polski będą mogli rejestrować się na Shopee.pl jeszcze przed końcem września. Marketplace zatrudnił telemarketerów, którzy dzwonią do przedsiębiorców, zachęcając ich do założenia konta oraz prowadzi rekrutację pracowników, którzy zajmą się posprzedażową obsługą klientów polskojęzycznych.
Sprzedawcy internetowi podchodzą z rezerwą do każdej nowej platformy typu marketplace, która rozpoczyna działalność w Polsce. Już przy okazji startu Amazon.pl mówiło się, że gigant internetowy może mieć problem, aby konkurować na naszym rynku z Allegro. Kilka innych platform sprzedażowych próbuje przebić się w świadomości konsumentów, ale przedsiębiorcy handlujący w internecie skarżą się, że nie ma tam zbyt wielu klientów.
Czy Shopee uda się zaistnieć na polskim rynku opanowanym przez Allegro? Firma nie jest z pewnością tak dużym graczem jak Amazon, ale też dysponuje o wiele większym doświadczeniem w handlu internetowym niż mniejsi, polscy przedsiębiorcy, którzy próbowali rozwinąć swoje platformy sprzedażowe.
Do chwili publikacji niniejszego artykułu Shopee nie odpowiedziało na pytania wysłane przez redakcję portalu wiadomoscihandlowe.pl we wtorek 31 sierpnia.