Gdy w czerwcu 2021 r. Orlen uruchomił pierwszy, flagowy sklep convenience Orlen w Ruchu w Warszawie przy ul. Grójeckiej, media pisały, że oto powstał konkurent dla Żabki. Dziś po tej placówce handlowej nie ma już ani śladu, co idealnie pokazuje, na jakim etapie znajduje się cała sieć. To zresztą nigdy nie miała być pełnoprawna sieć sklepów convenience. Tego typu punkty miały być jedynie uzupełnieniem tworu opierającego się głównie na nowoczesnych salonach prasowych i kioskach, tyle, że z rozbudowaną ofertą gastronomiczną i elementami oferty spożywczej oraz możliwością odbioru i nadawania paczek.
"Konkretne obszary działalności formatu Orlen w Ruchu są obecnie analizowane, dotyczy to zarówno lokalizacji punktów, jak i optymalizacji ich liczby oraz efektywności. W związku z tymi działaniami, zadecydowano o zamknięciu punktu przy ulicy Grójeckiej" - przekazało w odpowiedzi na pytania portalu wiadomoscihandlowe.pl biuro prasowe Orlenu.
Śmiałe plany, gorzej z realizacją
- Łączymy profesjonalność Orlenu, łączymy nasze produkty markowe, które mamy, łączymy naszą kultową gastronomię, łączymy z Ruchem, z tymi punktami, które są w dobrych miejscach" - mówił Daniel Obajtek w 2021 r., ogłaszając start nowej sieci i zapowiadając otwarcie 40 punktów Orlen w Ruchu we wspomnianym roku. W perspektywie pięciu lat Orlen w Ruchu miał urosnąć aż do 900 lokalizacji. Tymczasem, jak dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl, po trzech latach od startu sieci, Orlen w Ruchu liczy tylko 36 punktów.
- Dlaczego nie tworzymy tego od podstaw? - pytał i chwilę potem odpowiadał sobie Obajtek. - Stworzenie marki od podstaw byłoby zdecydowanie dłuższe, zdecydowanie trwałoby to. Czas jest dziś, w tym zmieniającym się otoczeniu, podstawową rzeczą. Dlatego tworzymy to i na bazie Ruchu, i na bazie sprzedaży detalicznej Orlenu, byśmy zdecydowanie szybciej, jeszcze szybciej się rozwijali - deklarował ówczesny prezes paliwowego koncernu, podkreślając, że "Orlen w sprzedaży pozapaliwowej ma cały czas sukcesy". Po kilku latach próby spinania biznesu Ruchu i Orlenu, trudno jednak mówić o sukcesie w obszarze detalu (w odróżnieniu od chociażby dynamicznie rozwijanego projektu Orlen Paczki).
Jeszcze niespełna rok temu Rafał Bałazy, członek zarządu Ruchu, w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl zapowiadał, że na koniec 2023 r. punktów w nowym formacie działać będzie 50, ale i tego nie udało się zrealizować. Padła również nowa deklaracja, że do końca 2027 r. sieć Orlen w Ruchu liczyć będzie ok. 500 lokalizacji. To wyraźnie mniej, niż zapowiadał pierwotnie Obajtek. Jednak i taki okrojony, urealniony plan wydaje się dzisiaj niesłychanie ambitny, gdy weźmiemy pod uwagę, w jak powolnym tempie sieć rozwijana była dotychczas.
Spośród zaledwie 36 placówek Orlen w Ruchu, które aktualnie istnieją, wszystkimi poza jedną zarządza spółka Ruch. Punkty sprzedaży prowadzone są w dwóch formatach. Pierwszy z nich to saloniki o powierzchni ok. 60-70 mkw. Drugi format to bryły o powierzchni 12 lub 16 mkw. Dziś Orlen nie wspomina już o trzecim formacie, który Obajtek podpinał pod Orlen w Ruchu, a mianowicie o zautomatyzowanych kącikach kawowych (które już na etapie testów działały z logo Stop Cafe).
Bazą do rozwoju sieci Orlen w Ruchu miały być oczywiście kioski i saloniki prasowe przejętego w 2020 r. Ruchu. "Migracja" pod nowy szyld miała następować stopniowo. Gdy zarząd Orlenu w lutym 2021 r. po raz pierwszy prezentował plany budowy nowej sieci detalicznej, kiosków Ruchu istniało w całym kraju ok. 1,2 tys. Deklarowano wtedy, że liczba ta wzrośnie o 100 do końca roku. Zamiast zapowiadanego wzrostu, był jednak spadek do poziomu nieco ponad 1 tys. lokalizacji.
Dziś nawet tamte liczby mogą robić wrażenie, gdyż sieć punktów sprzedażowych Ruchu jest zdecydowanie skromniejsza. Na koniec pierwszego kwartału 2024 r. działało już zaledwie 428 punktów tego operatora, wynika z najnowszego raportu Orlenu. Spadkowy trend widoczny jest od wielu lat i pewnie nawet najlepszy menedżer nie byłby w stanie go odwrócić, ze względu na spadek znaczenia prasy drukowanej. Naturalne źródło zasilania sieci Orlen w Ruchu w nowe punkty szybko wysycha, co oznacza, że firma musi szukać lokalizacji na zewnątrz, jeśli chce cokolwiek znaczyć na rynku.
Warto dodać, że Orlen szuka nowych pomysłów dla swojej nowej sieci detalicznej. Jesienią 2023 r. rozpoczął testy bezobsługowej sprzedaży, właśnie pod szyldem Orlen w Ruchu. Pierwsza placówka nowego typu to w zasadzie duży automat vendingowy, nawet jeśli z wyglądu przypomina kiosk. Pozwala robić zakupy 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Projekt jest efektem współpracy ze start-upem Zinu, który prowadzi już podobne punkty sprzedaży w innych lokalizacjach (tyle, że pod własną marką). Orlen zapewnia, że rozwiązanie to ma duży potencjał.
Czy to się wreszcie ruszy?
Portal wiadomoscihandlowe.pl zapytał Orlen, jak wyglądają plany na 2024 r. dla sieci Orlen w Ruchu. Płocki gigant nie zdradził jednak, ile placówek pod tym szyldem działać będzie na koniec roku. Firma podkreśliła jedynie, że prowadzi analizy dotyczące obszarów działalności tego formatu.
"Nie informujemy na temat planów inwestycyjnych związanych z konkretnymi projektami. (...) Obecnie Orlen koncentruje się na rozwoju segmentu usług kurierskich i wzmocnieniu tej linii biznesowej. Dzięki temu chcemy wykorzystać szansę, jaką dają nam rynkowe trendy związane ze zmianami zachodzącymi w nowoczesnym handlu i ewoluującymi wraz z nimi potrzebami klientów. Równolegle rozwijamy współpracę z e-sklepami i platformami zakupowymi, których klienci mogą zamawiać przesyłki i odbierać je w sieci naszych punktów. Przykładem jest podpisana przez Ruch umowa z Allegro dotycząca dostaw zakupów z platformy, która będzie obowiązywała do 2030 r. W ten sposób poszerzamy naszą bazę klientów i jesteśmy aktywnym uczestnikiem dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce" - dodało biuro prasowe Orlenu. Tak, to odpowiedź na pytania dotyczące wyłącznie Orlenu w Ruchu.
W czwartek nowy prezes Orlenu Ireneusz Fąfara poinformował, że firma planuje opublikować przed końcem roku aktualizację strategii rozpisanej do 2030 r. Na ten moment nie wiadomo, czy modyfikacja strategii dotyczyć będzie także Ruchu i sieci Orlen w Ruchu.