O czym piszemy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych"?
- Rynkowi hipermarketów przyjrzał się Konrad Kaszuba. Format ten przez niemal dwie dekady królował w ekosystemie handlu detalicznego, jednak w ostatnich latach hipermarkety szybko traciły udziały w rynku spożywczym. Czy zbliża się koniec ich ery? A może transformacja sklepów największego formatu pozwoli im nie tylko na przetrwanie, ale także rozwój?
- Nowe otwarcie w Grupie Eurocash. Łukasz Stępniak porozmawiał z Pawłem Surówką o tym, jak został szefem największej sieci hurtowni FMCG w Polsce, czy dostał od Luisa Amarala pełną autonomię w zarządzaniu spółką, jak powstawała nowa strategia oraz jak widzi przyszłość grupy oraz rynku sklepów niezależnych.
- Tematem numeru jest Retailtech. Michał Kokoszkiewicz tłumaczy, że rozwiązania typu scan & go oraz sklepy bez kas to dopiero początek wielkiej rewolucji technologicznej w handlu. Analizuje, dokąd ten proces może nas doprowadzić i co te zmiany oznaczają dla branży. O technologiach, które będą zmieniać handel, opowiedzieli m.in. Zbigniew Rymarczyk (Comarch), Jakub Czerwiński (Adyen), Jarosław Sokolnicki (Microsoft), Tomasz Woźniak (Future Mind), Marta Guzek (Google), Marek Talarczyk (Netguru), Jakub Kaczmarski (Modivo), Krzysztof Hejduk (Kevin), Anna Schabikowska (Exorigo-Upos) i Magdalena Kubisa (Polski Standard Płatności).
- Paweł Jachowski w artykule "Z dogecoinem do Biedronki" zastanawia się, czy już niebawem za codzienne zakupy w sklepach spożywczych klienci będą płacić kryptowalutami. Wyniki badań przeprowadzonych w tym temacie wśród menedżerów firm handlowych dają sporo do myślenia!
- Dlaczego branża spożywcza nie jest wystarczająco sexy dla wielu inwestorów? Dowiecie się z lektury wywiadu z Marianem Owerką, prezesem i współwłaścicielem Bakallandu.
- Polacy wyprowadzają się z miast na przedmieścia i na wieś. Sieci handlowe muszą się do tego dostosować i modyfikować strategie asortymentowe oraz budować ofertę usług. Czego należy się spodziewać w związku z "Wielką Przeprowadzką"? O tym przeczytacie w tekście Iriny Nowochatko-Kowalczyk.
- W dziale Klimat i Środowisko przyglądamy się działaniom firm produkujących żywność i napoje, których celem jest ograniczenie zużycia wody w zakładach. Łukasz Rawa opowiedział o tym, jak inwestycje w nowe technologie umożliwiają radykalną poprawę efektywności w tym obszarze.
- O tym, że w obliczu wielkiego rozchwiania rynku twarde negocjacje trzeba zastąpić dialogiem z dostawcami, opowiedział w wywiadzie Marek Lipka, członek zarządu, dyrektor handlowy i supply chain w Carrefour Polska.
- Nieco optymizmu w nasze serca wlał Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita. Zdaniem menedżera kryzys gospodarczy, kosztowy i inflacyjny minie "szybciej niż nam się wydaje". Według szefa Mlekovity "najpóźniej po zimie wszystko będzie się normowało".
- Kolejny numer, kolejny ranking - tym razem przyjrzeliśmy się największym sieciom franczyzowych w Polsce i przygotowaliśmy zestawienie 20 największych podmiotów tego typu działających na rynku FMCG. Uwaga, nastąpiła zmiana na pozycji lidera! Więcej na ten temat - w materiale Magdy Głowackiej.
- Katarzyna Bochner przyjrzała się temu, jak producenci kosmetyków dywersyfikują kanały sprzedaży. Choć sprzedaż kosmetyków pozostaje domeną drogerii, to jednak po tę kategorię coraz chętniej sięgają sieci spożywcze i przemysłowe, widząc w niej potencjał do wzrostu przychodów i przyciągnięcia młodych konsumentów.
- O tym, że narastający kryzys oraz gwałtowny wzrost kosztów zmusiły dostawców i sieci handlowe do zmiany modelu współpracy, dostosowania go do nowych, nieprzewidywalnych i błyskawicznie zmieniających się warunków rynkowych, piszą Marcin Knapek i Robert Noceń, partnerzy zarządzający w kancelarii KPN. Eksperci zastanawiają się, co jeszcze może ulec zmianie.
W numerze 5/2022 "Wiadomości Handlowych" przeczytacie także analizy:
- Agnieszki Figiel i Magdaleny Filip z PMR o rynku cateringu indywidualnego
- Grzegorza Mecha z GfK Polonia o kanałach dystrybucji mięsa i wędlin
- Honoraty Jarockiej z Mintela o innowacjach na rynku bakalii
- Dmitrija Geroka z Euromonitor International o trendzie wellbeing na rynku FMCG
- Romana Szymczaka z TM360 o tym, jak zaprojektować w sklepie strefę w okolicy kas
Ponadto piszemy m.in. o:
- sklepach przyszłości
- innowacjach na rynku FMCG i ich twórcach
- nadchodzącej zimie w polskich sklepach
- efekcie matrioszki w e-handlu (felieton Arkadiusza Kawy)
- handlowym Dniu Świstaka, czyli... walce z zakazem handlu w niedziele
- rozwiązaniach wykorzystujących AR/VR w sektorze beauty
- nowościach produktowych
Oprócz tego w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych" znajdziecie listę laureatów badania Perły Rynku FMCG 2022.
Zachęcamy do lektury!
Kliknij tutaj, aby zostać prenumeratorem magazynu "Wiadomości Handlowe" oraz uzyskać szereg innych korzyści wynikających ze skorzystania z prenumeraty WH+.
Wolisz nabyć wyłącznie najnowszy numer "Wiadomości Handlowych" (5/2022)? Kliknij tutaj, aby kupić magazyn w formie ewydania lub tutaj, aby kupić wydanie drukowane