O czym piszemy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych"?
- W wywiadzie numeru Aleksandra Borycka, szefowa marketplace'u Amazon.pl opowiada o pracy w Amazonie i planach rozwoju amerykańskiego giganta nad Wisłą. Z menedżerką rozmawiali Łukasz Stępniak i Konrad Kaszuba.
- Paweł Jachowski prezentuje 10 szokujących prognoz dla handlu na 2023 rok. Dlaczego szokujących? Ponieważ łączy je niskie prawdopodobieństwo sprawdzenia się, ale jeśli się spełnią, to namieszają na rynku. To już piąty raz, gdy publikujemy tego typu zestawienie.
- Branża q-commerce stoi u progu gigantycznej zmiany, spowodowanej koniecznością szukania rentowności. W trudnych czasach inwestorzy coraz uważniej liczą pieniądze. Dla sektora szybkich dostaw oznacza to konsolidację i kompletną redefinicję modelu biznesowego. W jakim kierunku podążą zmiany? Przygląda się temu Michał Kokoszkiewicz.
- O strategii asortymentowej i planach rozwojowych Liska, a także przyszłości rysującej się przed rynkiem dostaw błyskawicznych, rozmawialiśmy z Michałem Krowińskim, współzałożycielem Lisek.app.
- Nie samą pracą żyje człowiek. Marta Pilczuk, szefowa polskiego oddziału Kraft Heinz opowiedziała Magdalenie Stosio-Róg o rocznej przerwie w karierze zawodowej, w trakcie której odbyła podróż dookoła świata. Co dało to doświadczenie menedżerce? Jak rozumieć wyznawaną przez szefową Kraft Heinz filozofię "jednego zintegrowanego życia"? Koniecznie przeczytajcie ten wywiad.
- Tematem numeru jest rynek pracy w handlu. Temu zagadnieniu poświęciliśmy kilka artykułów. Magda Głowacka szukała odpowiedzi na pytanie, czy kryzys gospodarczy w który wkraczamy sprawi, że w branży handlowej przestaniemy mieć do czynienia z rynkiem pracownika i pracodawcy faktycznie nie będą mogli narzekać na brak chętnych do pracy na kasie czy w magazynie.
- Zawód kasjera przestanie istnieć - prognozuje Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan, były wiceminister w kilku rządach, specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących rynku pracy. Nasz rozmówca nie ma wątpliwości co do tego, że rozwój technologiczny będzie postępował, a wraz z automatyzacją i robotyzacją w handlu spadać będzie zatrudnienie. Męcina opowiada także o konieczności przyjęcia przez Polskę strategii dotyczącej zatrudniania cudzoziemców (i, szerzej - polityki migracyjnej).
- Proces rekrutacji do pracy w handlu będzie się zmieniał wraz z wchodzeniem na rynek młodego pokolenia Polaków, dla którego świat wirtualny jest rozszerzeniem rzeczywistego. Niewykluczone, że przeniesie się do metawersum... Przeczytajcie, co ulegnie zmianie i na co warto być gotowym.
- Przyjrzeliśmy się także płacom w branży handlowej, które w ostatnich latach rosły dynamicznie. Duże sieci oferują dziś sprzedawcom-kasjerom przyzwoite zarobki, ale mniejsi gracze nie mają szans im dorównać. Co to oznacza? Jak kształtują się zarobki na innych stanowiskach w branży handlowej? Zachęcamy do lektury.
- Polskie sieroty płaczą po Shopee. Wskazujemy przyczyny nagłego opuszczenia naszego rynku przez singapurski marketplace, który próbował rzucić wyzwanie Allegro.
- Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia wskazał, jakie czynniki będą kształtować polski rynek FMCG w 2023 r. Trendów i wyzwań, z którymi będzie mierzyć się sektor jest kilka, a my wybraliśmy dla Was te najważniejsze.
- Przyjrzeliśmy się Wege Siostrom, którym... wyrósł duży brat. Mowa oczywiście o przejęciu części udziałów w firmie przez Hochland Polska. Co ma przynieść ta inwestycja obu podmiotom, jakie efekty udało się dotychczas osiągnąć i co dalej? Odpowiedzi znajdziecie w artykule Łukasza Rawy.
- Podczas gdy zwykłych placówek spożywczych ubywa w Polsce, na mapie handlowej pojawiają się kolejne sklepy monopolowe. W rozwoju tego segmentu pomaga franczyza. Kluczowym graczom na tym rynku oraz ich działaniom przyjrzała się Irina Nowochatko-Kowalczyk.
- Po niedawnym ataku hakerskim na Grupę Metro powróciła dyskusja o tym, jak należy się bronić przed cyberatakami. A może są one ceną, którą trzeba zapłacić za rozwój technologiczny? Analizujemy, dlaczego handel powinien mieć się na baczności - przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
- Nie podniesienie kwoty, od której kradzież jest przestępstwem, a zubożenie społeczeństwa w największym stopniu przyczyniło się do zwiększenia liczby incydentów tego typu - uważają eksperci. Zgłębiliśmy temat sklepowych kradzieży i prezentujemy kluczowe obserwacje i wnioski.
- Piszemy także o najważniejszych innowacjach i trendach w logistyce. Zastanawiamy się, w którym kierunku branża będzie podążała w kolejnych latach i co to oznacza dla uczestników rynku.
- W dziale Klimat i Środowisko przyjrzeliśmy się udziałowi branży spożywczej w globalnych emisjach gazów cieplarnianych. Tego tematu nie wolno przegapić, ponieważ w przyszłości żywność z Polski będzie konkurować nie tylko ceną, ale też stopniem, w jakim jej produkcja obciąża środowisko. Dla wielu firm nie jest to dobra informacja...
- Porozmawialiśmy także z Edmundem Borawskim, który przez 40 lat piastował funkcję prezesa Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, a dziś zapewnia, że zmiana pokoleniowa w mleczarstwie jest konieczna.
- W nowym numerze "WH" nie mogło zabraknąć jakiegoś rankingu. Tym razem przygotowaliśmy dla Was zestawienie 20 największych pracodawców w branży handlowej. Biedronka na pierwszym miejscu nie powinna nikogo dziwić, a kto uplasował się na kolejnych miejscach? Koniecznie sprawdźcie.
To nie wszystko! Co jeszcze znajdziecie w najnowszym numerze "WH"?
- Agnieszka Skonieczna z PMR zapowiada chude lata w hurcie
- Jakub Dubniak z GfK analizuje zmiany na polskim rynku mrożonek
- Paweł Wasilewski z Future Mind wskazuje, w jakim kierunku rozwija się będzie branża detaliczna w najbliższych miesiącach
- Povilas Sugintas z Euromonitor International analizuje strukturę i prezentuje prognozy dla rynku consumer health w Polsce
- Marek Zdziech z OC&C opowiada o homo commerce i zapewnia, że kluczową cechą ceny jest dziś dla konsumentów jej uczciwość, a nie wysokość
- Barbara Nesterowicz z NielsenIQ podsumowuje, co działo się w roku 2022 na rynku kosmetyków i podpowiada, na jakie kwestie zwracać będą uwagę nabywcy produktów z kategorii kosmetycznych
- Izabela Franke z Future Mind podpowiada, jak projektować komunikację z klientami i zarazem zapewnia, że konsumenci są przewidywalni
- Arkadiusz Kawa prognozuje, że napędzane elektrycznie rowery przystosowane do przewozu paczek mogą zrewolucjonizować branżę kurierską
- Paweł Musiał w felietonie wskazuje absurdy wynikające z wdrożenia dyrektywy Omnibus i stawia tezę, że jedną z przyczyn słabej kondycji detalu w Polsce i wielu innych krajach regionu są "legislacyjne kajdany"
A na deser: felieton Konrada Kaszuby o tym, że urzędnicy odpowiedzialni za nowelizację przepisów o tzw. opłacie cukrowej ominęli kilka wykładów z makroekonomii...
Zachęcamy do lektury!
Kliknij tutaj, aby zostać prenumeratorem magazynu "Wiadomości Handlowe" oraz uzyskać szereg innych korzyści wynikających ze skorzystania z prenumeraty WH Plus.
Wolisz nabyć wyłącznie najnowszy numer "Wiadomości Handlowych" (1/2023)? Kliknij tutaj, aby kupić magazyn w formie ewydania lub tutaj, aby kupić wydanie drukowane.