22.05.2024 / 11:19
StoryEditor

Kasjerki i kasjerzy z Biedronki, Dino i Lidla skarżą się na coraz większe chamstwo ze strony klientów. Co razi ich najbardziej?

Między kasjerkami Biedronki i innych dużych sieci krąży manifest skierowany do klientów, w którym proszą ich one o większą kulturę i szacunek (fot. Jeronimo Martins Polska)
Lista nagannych zachowań ze strony klientów, które muszą znosić osoby pracujące za kasami w sklepach, głównie wielkopowierzchniowych, jest bardzo długa. Żeby się przed nimi bronić, kasjerki i kasjerzy stworzyli manifest, skierowany do kupujących, który krąży między pracownikami różnych sieci. W ocenie psychologa jest to wyraz frustracji tego środowiska.

Każdy, kto pracuje w sklepie, musi się liczyć z tym, że części klientów brakuje kultury, a zdarzają się i tacy, którzy zachowują się grubiańsko czy po prostu po chamsku. Traktowanie, jakiego ze strony kupujących doświadczają kasjerki (bo to głównie kobiety pełnią te stanowiska), w sklepach takich sieci jak Biedronka, Lidl czy Dino stało się już jednak na tyle nieznośne, a problem urósł do takiej skali, że postanowiły coś z tym zrobić i stworzyły manifest skierowany do klientów.  

Nie rzucaj mi pieniędzy i nie przywołuj ręką jak psa

Nie mówienie "dzień dobry", "dziękuję" i "do widzenia", prowadzenie rozmów telefonicznych w trakcie obsługi, przywoływanie ręką, rzucenie pieniędzmi, żądanie rabatów czy wreszcie szantaże w stylu „bo pójdę do konkurencji” - to kilka z zachowań, na które kasjerzy i kasjerki chcą uwrażliwić klientów w swoim manifeście.

Pełna treść tego manifestu, przytoczona przez portal wyborcza.pl, brzmi następująco:

„Drogi kliencie"

  • Szanuj sprzedawcę, zakupy to transakcja obustronna.
  • Mając do wydania 20 zł lub 200 zł nie jesteś królem życia i nie traktuj innych, jak szmatę.
  • Poczekaj na swoją kolej, trzem osobom jednocześnie pomóc się nie da.
  • „Ile to kosztuje i dlaczego tak drogo" dawno nikogo nie śmieszy.
  • Przywołać ręką to możesz psa.
  • Rozmawiasz ze mną, nie odbieraj telefonu. Jak zaczniesz rozmawiać - nie będę czekał. Zajmę się czymś innym.
  • „Ale musi być rabat" - nie musi.
  • „Bo pójdę do konkurencji" - taki szantaż nie działa.
  • Nie rzucaj mi pieniędzy.
  • Dziękuję i do widzenia - to nie zajmuje dużo czasu.
  • Problem z kasą - nigdy nie zawiesił Ci się komputer?
  • Chrząkanie nie sprawi, że kolejka się zmniejszy.
  • Sklep to nie śmietnik, budka telefoniczna, poczekalnia.

„Szanujmy się... Tylko czy aż tyle..."

Problem dużych sklepów czy całego narodu?

Czesław Michalczyk, psycholog i terapeuta, a także biegły sądowy z Łodzi, którego portal wyborcza.pl poprosiła o komentarz w tej sprawie, stwierdził, że manifest ów jest dla niego wyrazem frustracji, do której kasjerki mają prawo, a także swoistym apelem, bo osoby pracujące w sklepach nie chcą być jak worek treningowy dla klientów, którzy np. pokłócili się z żoną.

Tłumacząc poniekąd zachowania klientów, ekspert podkreślił, ze kasjerka to dla nich pracownicy firmy, z którymi kontaktują się jako pierwsi i to na nich wylewają żale pod adresem sklepu. Na dodatek rano kasjerka to często pierwsze osoby z zewnątrz, z którą mają kontakt, jeśli np. robią zakupy przed wyjściem do pracy. Popołudniami lub pod wieczór jest ona z kolei ostatnią osobą, na której mogą wylać frustrację i wyżyć się za niepowodzenia doznane w ciągu dnia.

Czesław Michalczyk zaznaczył, że takie zachowania występują głównie w sklepach wielkopowierzchniowych, natomiast w małych osiedlowych sklepikach atmosfera jest znacznie przyjemniejsza.

Ekspert zaznacza jednak, że jest niejako problem "narodowy", ponieważ w Polkach na co dzień jest mało uprzejmości. Nie umieją uśmiechnąć się do obcych ludzi na ulicy czy w sklepie, nie mówią "dzień dobry" sąsiadom, wykonujemy mało otwartych i przyjaznych gestów.

 

09.01.2025 / 11:12
StoryEditor
Upadłość spółki Janusza Palikota. Setki wierzycieli czekają na rozliczenie
Upadłość spółki Janusza Palikota - Manufaktury Piwa Wina i Wódki. Setki wierzycieli czekają na rozliczenie (fot.Twitter)

Proces upadłości Manufaktury Piwa, Wódki i Wina (MPWiW), spółki należącej do Janusza Palikota, nabiera tempa. Jak poinformował syndyk prowadzący postępowanie, do tej pory zgłoszono około 400 wierzycieli, ale liczba ta może znacznie wzrosnąć. Zainteresowani mają czas na zgłoszenie swoich wierzytelności do 10 stycznia 2025 r. za pośrednictwem platformy Krajowego Rejestru Zadłużonych.

Spółka, która rozpoczęła działalność we wrześniu 2016 r., została oficjalnie uznana za upadłą przez sąd rejonowy w Krakowie w grudniu 2024 r. Teraz nad jej majątkiem pieczę spra...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

11.01.2025 / 10:57
StoryEditor
TOP 10 tygodnia w handlu: Rossmann, Lidl i Dino inwestują, Orlen/Vitay strategia, wzrost kosztów, Plany Media Markt, Douglas wywiad, foliówki w Biedronce
TOP10 najważniejszych informacji w handlu i FMCG

Sektor handlu nigdy nie zasypia. Firmy z branży szukają nowych pomysłów i wdrażają kolejne strategie, które mają im pomóc nie tylko utrzymać się na rynku, ale także zwiększać w nim udziały. Poniżej znajdziecie kilka informacji, które naszym zdaniem powinny zwrócić waszą uwagę.

TOP 10 wiadomości tygodnia z sektora handlu detalicznego, hurtu, przemysłu FMCG i usług w Polsce i regionie. Sprawdź co ciekawego wydarzyło się w ostatnim tygodniu.

1. Si...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. styczeń 2025 14:56