Karta Różnorodności to projekt, za którym stoi Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Oprócz Biedronki, która właśnie dołączyła do grona sygnatariuszy dokumentu, pod kartą podpisało się już ok. 350 firm i innych podmiotów, w tym m.in. Lidl Polska (w 2022 r.), Żabka Polska (2021 r.), Kaufland (2020 r.), Ikea Retail (2016 r.), czy Carrefour Polska (2013 r.).
Karta Różnorodności - co w niej jest?
Sygnatariusze karty podpisują się m.in. pod stwierdzeniami, że "różnorodność jest fundamentalną wartością współczesnego społeczeństwa", a "polityka równego traktowania i zarządzanie różnorodnością przynosi wymierne korzyści i wpływa na rozwój oraz innowacyjność organizacji.
"Mając na uwadze poszanowanie dla różnorodnego, wielokulturowego społeczeństwa oraz kładąc szczególny nacisk na politykę równego traktowania ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, stan zdrowia, rasę, narodowość, pochodzenie etniczne, religię, wyznanie, bezwyznaniowość, przekonanie polityczne, przynależność związkową, orientację psychoseksualną, tożsamość płciowa, status rodzinny, styl życia, formę, zakres i podstawę zatrudnienia, pozostałe typy współpracy oraz inne przesłanki narażające na zachowania dyskryminacyjne nasza organizacja zobowiązuje się do wdrażania zasad zarządzania różnorodnością i polityki równego traktowania oraz ich promowania i upowszechniania wśród wszystkich interesariuszy organizacji" - można przeczytać w karcie.
Sygnatariusze dokumentu zobowiązują się do "tworzenia atmosfery i kultury organizacyjnej, która zapewnia szacunek dla różnorodności, poprzez włączanie zarządzania różnorodnością, kwestii zarządzania wiekiem i równości płci do polityk i procedur stosowanych w (...) organizacji", oraz do "wprowadzenia instytucjonalnych, wewnątrzorganizacyjnych rozwiązań w celu rozwoju polityki równego traktowania, w tym wskazania osoby lub zespołu koordynującego przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi w miejscu pracy".
Ponadto sygnatariusze podpisują się pod zobowiązaniem do "wypracowania i wdrożenia polityki równego traktowania i zarządzania różnorodnością w miejscu pracy, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów: rekrutacji, dostępu do szkoleń i awansów, wynagrodzeń, godzenia obowiązków zawodowych z życiem prywatnym i rodzinnym, ochrony przed mobbingiem oraz ochrony przed nieuzasadnionym zwolnieniem".
Biedronka, tak jak wszyscy wcześniejsi i przyszli sygnatariusze karty, zobowiązują się też do "wprowadzenia monitoringu antydyskryminacyjnego oraz antymobbingowego, a także cyklicznej edukacji na temat przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, w celu podnoszenia świadomości i wiedzy na ten temat poprzez szkolenia, warsztaty i działania skierowane odpowiednio do wszystkich osób zatrudnionych, w tym w szczególności do kadry zarządzającej".
W karcie zapisano także zobowiązanie do "prowadzenia dialogu z osobami zatrudnionymi na temat przyjętej polityki zarządzania różnorodnością oraz informowania interesariuszy organizacji - w szczególności osób zatrudnionych, ale także klientów/ek, współpracowników/ek, partnerów biznesowych, akcjonariuszy, dostawców i podwykonawców - o stosowaniu modelu zarządzania różnorodnością oraz rezultatach takiego podejścia". Dwa ostatnie zobowiązania dotyczą "corocznego raportowania na temat podjętych działań i ich praktycznych rezultatów", jak również "promowania i upowszechniania zarządzania różnorodnością w Polsce".
Dlaczego Biedronka podpisała kartę?
- Jesteśmy dumni, że w Biedronce uczymy się od siebie oraz wspieramy pomimo różnic. W badaniu opinii pracowników aż 76 proc. naszych pracowników podkreśliło, jak bardzo ceni sobie swój zespół. Jako firma dążymy do tego, aby tworzyć przyjazne miejsce pracy dla wszystkich. Dlatego podpisaliśmy Kartę Różnorodności, w ramach której deklarujemy działanie na rzecz tworzenia otwartego środowiska pracy dla wszystkich członków naszego ogromnego zespołu, niezależnie od różnic między nami. Praca w różnorodnym środowisku wzbogaca i zwiększa kreatywność. Podstawą są relacje oparte na szacunku i zrozumieniu, wolne od uprzedzeń i stereotypów. Różnorodność jest ogromną siłą Biedronki, dzięki temu możemy osiągnąć więcej - mówi Jarosław Sobczyk, dyrektor personalny i członek zarządu Biedronki.
Sieć podkreśla, że w maju - czyli w miesiącu różnorodności - ruszyła kampania wewnętrzna, w której występują pracownicy Biedronki. Wystąpili w niej Joanna i Ukrainiec Serhii ze sklepu w Warszawie, Ewa z placówki w Rzeszowie oraz Tunezyjczyk Aymen. Poniżej prezentujemy spot z tej kampanii.