08.08.2018 / 12:19
StoryEditor

Rynki handlowe największych aglomeracji pod lupą

(fot. mat. prasowe)
Pomimo zmian na rynku handlowym, największe aglomeracje miejskie mają decydujące znaczenie dla kondycji rynku centrów handlowych w Polsce. Cresa Polska wzięła pod lupę najważniejsze miasta kraju.

Aglomeracje stanowią bardzo atrakcyjny segment rynku i, mimo dynamicznego rozwoju obiektów handlowych różnych formatów w mniejszych miastach, wciąż są dominującym segmentem rynku handlowego w Polsce. Powierzchnia handlowa zlokalizowana w aglomeracjach stanowi obecnie 56 proc. zasobów krajowych, a uwzględniając znane plany deweloperów i projekty komercyjne z funkcjami handlowymi z planowaną datą ukończenia w 2020 roku, udział ten utrzyma się na poziomie 55 proc. w najbliższych dwóch latach. Jednak znaczenie poszczególnych aglomeracji w segmencie jest różne, tak samo jak charakterystyki poszczególnych rynków.

WARSZAWA

Warszawa to wciąż największy pod względem zasobów powierzchni handlowej rynek (przekroczone 2 miliony mkw., co stanowi 14 proc. zasobów krajowych), jak i potencjału handlowego (ponad 2,5 miliona ludności o średniej sile nabywczej wyższej o 70 proc. od średniego indeksu krajowego) spośród wszystkich aglomeracji. Oprócz 45 centrów handlowych, zlokalizowanych jest tutaj jeszcze 41 obiektów innych formatów, w tym również wielofunkcyjnych, których przybywa na lokalnym rynku, np. niedawno otwarte powierzchnie handlowe w Cedecie, Centrum Marszałkowska czy Hotelu Europejskim. Najnowszym dużym centrum handlowym pozostaje Galeria Północna, otwarta we wrześniu 2017 r. W połowie 2019 r. zaplanowano otwarcie większego obiektu – Galerii Młociny o powierzchni 70 tys. mkw. GLA. Równolegle rozwijać się będą na rynku warszawskim mniejsze formaty zarówno typu mixed-use, np. Koneser, Bohema, Port Praski, ArtN, jak i stricte handlowo-rozrywkowe, głównie w mniejszych miastach aglomeracji, np. w Pruszkowie, Piasecznie, Konstancinie-Jeziornej. Z dużych inwestycji handlowych warto wymienić będące w trakcie rozbudowy obiekty Atrium: Targówek i Reduta czy Centrum Handlowe Janki, znajdującą się po raz kolejny w fazie planowania i projektowania galerię handlową na Wilanowie (ostatnia robocza nazwa tego projektu to Zielone Tarasy Wilanów), a także planowany kompleks komercyjny Towarowa 22. Różnorodność formatów handlowych wraz z towarzyszącymi: niskim poziomem pustostanów (znacząco poniżej średniej dla aglomeracji oscylującej w granicach 4 proc.), relatywnie niskim nasyceniem powierzchnią handlową (3 proc. niższym od średniej dla aglomeracji), a zwłaszcza nasyceniem powierzchnią tylko centrów handlowych (12 proc. poniżej średniej), wciąż bardzo wysokimi stawkami czynszów (stawki prime na poziomie 120-140 EUR za metr kwadratowy) oraz dużym popytem na powierzchnię zarówno ze strony działających już sieci handlowych, jak i nowo wchodzących marek, świadczą o bardzo wysokiej atrakcyjności warszawskiego rynku handlowego.

ŚLĄSK, SZCZECIN

Niskimi wskaźnikami nasycenia charakteryzują się również rynki handlowe Śląska i Szczecina, przewyższającą średnią krajową o 20 proc. jest obsługiwana przez 40 centrów handlowych i 35 obiektów pozostałych formatów o łącznej powierzchni prawie 1,5 miliona mkw. GLA. Z nowych obiektów warto wspomnieć otwarte wiosną tego roku Gemini Park Tychy, a z przyszłych: zaplanowane na trzeci kwartał 2018 roku otwarcie Galerii Libero w południowej części Katowic oraz nowe centrum wyprzedażowe w Gliwicach Silesia Outlet planowane na 2019 rok. Jeszcze w bieżącym roku ma zakończyć się rozbudowa zabrzańskiego Platana, a w kilku działających centrach mają rozpocząć się modernizacje, w ślad za zakończonymi niedawno pracami modernizacyjno-rekomercjalizacyjnymi w sztandarowej śląskiej galerii Silesia City Center. Natomiast znacznie mniejsza aglomeracja Szczecina (560 tys. mieszkańców charakteryzujących się siłą nabywczą 15 proc. przekraczającą średnią krajową) obsługiwana jest przez 10 centrów handlowych i 12 innych obiektów handlowych. Aktywność tego rynku jest utrzymywana głównie przez rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów, między innymi zakończone w zeszłym roku powiększenie centrum Galaxy, które dzięki tej inwestycji stało się największą destynacją zakupową Pomorza Zachodniego. Z nowych projektów handlowych warto wspomnieć m.in. o planowanej znaczącej rozbudowie centrum handlowego Ster czy będącym w trakcie realizacji obiekcie mixed-use Hanza Tower, który zaoferuje 17 tys. mkw. powierzchni handlowo-usługowej w ścisłym centrum miasta.

KRAKÓW

Wysoką atrakcyjnością charakteryzuje się też rynek handlowy aglomeracji krakowskiej. Ponad milion mieszkańców o sile nabywczej prawie 20 proc. wyższej od średniej krajowej obsługiwanych jest przez 31 obiektów handlowych, w tym 15 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 560 tys. mkw. GLA. Najnowszym obiektem handlowym tego rynku jest otwarta pod koniec 2017 r. galeria handlowa Serenada, która wraz z planowaną przebudową sąsiedniego centrum handlowego pierwszej generacji Krokus, stworzy dla północnej części aglomeracji tzw. power center. W najbliższym czasie rynek krakowski będzie rozwijał się głównie poprzez rozwój małych obiektów typu convenience oraz wzmocnienie formatu centrów wyprzedażowych – niedawno rozpoczęto przebudowę centrum handlowego Plaza Kraków w Fashion Outlet Kraków, ponadto planowany jest Cracovia Outlet (2020 r.). Znaczące zmiany jakościowe zachodzą również w największych krakowskich galeriach, m.in. w Bonarka City Center.

ŁÓDŹ

Średnie poziomy wskaźników charakteryzujących rynek handlowy ma obecnie prawie milionowa aglomeracja Łodzi, obsługiwana obecnie przez 14 galerii handlowych o łącznej powierzchni 540 tys. mkw. GLA oraz dodatkowe 150 tys. mkw. w 15 obiektach innych formatów. Wskaźniki nasycenia oscylują tutaj wokół średnich „aglomeracyjnych”, a poziom wakatów tylko nieznacznie przekracza wskaźnik średni dla aglomeracji. Mimo to na duże inwestycje handlowe nie ma już miejsca, więc łódzki rynek rozwija się głównie dzięki małym obiektom typu convenience, np. parkom handlowym Vendo, projektom wielofunkcyjnym, np. Monopolis czy obiektom handlowym w mniejszych miastach aglomeracji, np. galeria Tkalnia w Pabianicach, którego realizacja niedawno się rozpoczęła.

TRÓJMIASTO

W podobnej pod względem liczby ludności aglomeracji Trójmiasta (milion mieszkańców o sile nabywczej około 16 proc. wyższej od średniej krajowej) funkcjonuje obecnie 25 centrów handlowych, wliczając najnowsze na tym rynku, otwarte w maju br. Forum Gdańsk, o łącznej powierzchni prawie 700 tys. mkw. GLA oraz 18 obiektów innych formatów handlowych. W sumie na rynku trójmiejskim mamy prawie milion mkw. powierzchni handlowej. Liczby te przekładają się bezpośrednio na wysokie wskaźniki nasycenia, przekraczające odpowiednio o 17 proc. i 10 proc. średnie „aglomeracyjne” wartości wskaźnika nasycenia powierzchnią handlową i nasycenia powierzchnią tylko centrów handlowych. I właśnie z tego względu obecnie na tym rynku nie są planowane żadne duże inwestycje handlowe. Jedynie będący w trakcie rozbudowy Morski Park Handlowy oraz planowane: Pomerania Outlet w Rumii oraz rozbudowa Galerii Bałtyckiej stanowią najbliższe w czasie projekty handlowe Trójmiasta.

WROCŁAW, POZNAŃ

Najbardziej nasyconymi powierzchnią handlową i centrami handlowymi rynkami spośród ośmiu największych aglomeracji są Wrocław i Poznań (obie aglomeracje liczą po około 800 tys. mieszkańców, z podobnym, około 35 proc. wyższym od średniej krajowej poziomem siły nabywczej),
z indeksami przekraczającymi odpowiednio o 45 proc. i 35 proc. średni poziom dla aglomeracji. Rynki te po ostatnich otwarciach spektakularnych obiektów, tj. Wroclavii pod koniec 2017 r. i Posnanii w 2016 r., które oprócz znaczącego wolumenu powierzchni wniosły na lokalne rynki także najnowszą jakość i nowe standardy powierzchni handlowej, wciąż znajdują się w fazie poszukiwania stanu nowej równowagi rynkowej, to znaczy m.in. repozycjonowania działających galerii handlowych. We Wrocławiu, w którym działa już 17 galerii o łącznej powierzchni prawie 700 tys. mkw. GLA i 13 innych obiektów handlowych o łącznej powierzchni około 180 tys. mkw. GLA, nie są znane plany deweloperów, co do nowych obiektów stricte handlowych. Jedynie projekty wielofunkcyjne, jak np. Bulwary Książęce dostarczą w najbliższym czasie niewielki wolumen nowej powierzchni handlowo-usługowej. Podobnie w Poznaniu, obecnie obsługiwanym przez 660 tys. mkw. powierzchni handlowej w 21 galeriach i dodatkowych 220 tys. mkw. w 15 obiektach innych formatów, nie planuje się żadnych nowych obiektów handlowych.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

02.01.2025 / 13:42
StoryEditor
Które marki obecne w Polsce są najbardziej wartościowe? Jeden zdecydowany lider [RANKING]

Biedronka to zdaniem analityków Brand Finance najbardziej wartościowa marka obecna na polskim rynku. W pierwszej dziesiątce znalazł się jeszcze jedne przedstawiciel handlu.

Wartość dyskontowego brandu została wyceniona na 4,4 mld dolarów. Na drugim miejscu znalazł się Orlen, którego wartość oszacowano na 2,4 mld dolarów. Trzecia pozycja z bardzo podobnych wynikiem przypadł PKO BP.

Pierwszą dziesiątkę zestawienia zamyka Allegro, którego wartość wyniosła 1,1 mld dolarów. Tuż za nim uplasowała się Żabka, a na kolejnych miejscach Reserved (15), Dino (16), Żubr (22), Eurocash (23), Sokołów (25), Belvedere (26) czy InPost (27).

W trzeciej i czwartej dziesiątce można znaleźć jeszcze m.in. marki Lech (30), Żywiec (31), Cropp (46), Warka (37), House (38), Mohito (39), Morliny (43), Tatra (47), Harnaś (48) czy Tyskie (49).

Jak wynika z danych Brand Finance, ponad trzy czwarte (37) podmiotów w zestawieniu 50 najbardziej wartościowych marek w Polsce to rodzime brandy. Na drugim miejscu z wynikiem 12,2 proc. jest Portugalia, co oczywiście jest zasługą Biedronki. Ilościowo najwięcej brandów w TOP 50 poza Polską mają Japonia i Holandia (po trzy).

image
Wartość marki, Brand Finance 2024
FOTO: fot. Brand Finance

Największy odsetek firm w czołowej pięćdziesiątce stanowią przedstawiciele retailu (22,1 proc.). Na drugiej pozycji znalazł się sektor bankowy (15,5 proc.). Trzecia pozycja przypadła sektorowi paliw kopalnianych (10,8 proc.)

image
Wartość marki, Brand Finance 2024
FOTO: fot. Brand Finance

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

29.12.2024 / 10:03
StoryEditor
Powstaje nowy park handlowy w Nowej Rudzie. Jakie marki otworzą tam swoje sklepy?
Wizualizacja nowego parku handlowego w Nowej Rudzie (fot. materiały prasowe)

Spółka PKB Inwest Budowa uzyskała prawomocne pozwolenie na budowę nowego parku handlowego w Nowej Rudzie na Dolnym Śląsku. Jakie sklepy będą dostępne dla klientów nowego obiektu?

Nowoczesny park handlowy w Nowej Rudzie powstanie przy ul. Pułkownika Józefa Sokoła, w sąsiedztwie drogi wojewódzkiej nr 381, kluczowej arterii łączącej miasto z Wałbrzychem i Kłodzkiem. Dzięki temu park handlowy będzie łatwo dostępny zarówno dla mieszkańców Nowej Rudy, jak i całego powiatu kłodzkiego, który liczy ponad 160 tys. osób.

Popularne marki

Inwestycja obejmie budowę trzech budynków handlowo-usługowych o łącznej powierzchni najmu 5.700 m kw. W obiekcie znajdzie się dziesięć lokali, w których działalność prowadzić będą znane marki takie jak: Biedronka – kluczowy najemca projektu, CCC, Empik, Pepco, Rossmann, Sinsay, Worldbox. Każdy z lokali będzie miał wejście bezpośrednio z parkingu, który pomieści 155 pojazdów.

– Tak jak wcześniej zapowiadaliśmy, zgodnie z planem ruszamy z naszą najnowszą inwestycją w Nowej Rudzie. Ze względu na duży potencjał tej lokalizacji, park handlowy w Nowej Rudzie jeszcze przed rozpoczęciem budowy wzbudza duże zainteresowanie wśród potencjalnych najemców. Możemy już potwierdzić, że jednym z kluczowych najemców będzie sieć sklepów dyskontowych Biedronka – mówi Jacek Ostwald, komplementariusz PKB Inwest Budowa.

Kiedy otwarie nowego parku?

Za realizację inwestycji odpowiada STB Budownictwo, a komercjalizację prowadzi PKB Inwest Budowa. Otwarcie obiektu planowane jest na trzeci kwartał 2025 roku.

Park handlowy w Nowej Rudzie to kolejny projekt w portfolio PKB Inwest Budowa. Spółka działa na rynku od 20 lat i zrealizowała ponad 30 inwestycji w całej Polsce, z których część znajduje się w jej portfelu, a inne zostały sprzedane zewnętrznym partnerom. Inwestycja w Nowej Rudzie potwierdza dynamiczny rozwój spółki i jej zaangażowanie w tworzenie przestrzeni handlowych dostosowanych do codziennych potrzeb klientów.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

09. styczeń 2025 13:09