16.04.2025 / 13:08
StoryEditor

Społem wie, jak otworzyć sklepy w niedziele! Prezes Karol Sienkiewicz: Mój sposób jako jedyny jest legalny! [NASZ NEWS]

Na zdj. sklep Społem Kwidzyn otwarty we wszystkie niedziele (fot. Społem Kwidzyn dla WH)

Jeden ze sklepów należących do PSS Społem Kwidzyn od niedawna działa we wszystkie niedziele, a wkrótce w ten dzień tygodnia uruchamiane będą kolejne placówki. Prezes spółdzielni Karol Sienkiewicz w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl deklaruje: "Wszyscy zastanawiają się nad tym, jak uruchomić sklepy w niedziele, a ja myślę, że mój sposób jako jedyny jest legalny". Jak to działa?

Metoda, którą ma na myśli prezes PSS Społem Kwidzyn, to rozszerzona wersja tzw. triku na ochroniarza, o którym pisaliśmy już wielokrotnie. W sklepie Społem w Kwidzynie, przy ul. Kasprowicza 18 - całkiem sporym, bo o powierzchni 800 mkw. - w niedziele nie ma kasjerów, jest za to dwóch ochroniarzy. Klienci robią zakupy samodzielnie. Mogą skorzystać z kas samoobsługowych lub - tu nowość - z "inteligentnego" wózka zakupowego, który sam skanuje wkładane do niego produkty.

Wózkami wjechali na zakaz

Takie wózki pojawiły się już w drugim sklepie Społem Kwidzyn. Placówka ta nie jest jednak otwierana w niedziele niehandlowe. - Ten sklep jest w galerii handlowej, więc nie możemy otworzyć go w niedzielę na własną rękę - mówi nam Karol Sienkiewicz.

Prezes Społem Kwidzyn w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl deklaruje jednak chęć uruchamiania kolejnych sklepów w niedziele objęte ograniczeniami handlu. Ogółem spółdzielnia prowadzi sześć sklepów, ale nie wszystkie będą mogły zostać otwarte. Wiemy jednak, że Społem Kwidzyn pracuje nad umożliwieniem uruchamiania w niedziele przynajmniej sklepu w Gniewie (ma to nastąpić w perspektywie kilku miesięcy).

- Wszyscy zastanawiają się nad tym, jak uruchomić sklepy w niedziele, a ja myślę, że mój sposób jako jedyny jest legalny - mówi Karol Sienkiewicz. - Ustawa dotyczy zakazu handlu w niedziele, ale jednak kary za łamanie zakazu są tylko wtedy, gdy do tego handlu zatrudniani są ludzie. U nas nie ma obsługi osobowej. Mamy tylko dwie osoby z ochrony, które pilnują, żeby nikt niczego nie wyniósł ze sklepu - dodaje.

Społem w Kwidzynie cały czas pracuje nad polepszeniem procesów związanych z funkcjonowaniem sklepu w niedziele. Dotyczy to chociażby sprzedaży wyrobów tytoniowych. - Pojawi się specjalna szafa sprzedażowa do papierosów. W tym momencie ochroniarz po prostu sprawdza wiek; jest wystawiona szafa z blokadą, którą trzeba zdjąć. Zamiast tego będzie automat - mówi prezes spółdzielni i dodaje, że ochroniarz potwierdza także wiek kupujących alkohol.

Kolejna sieć chce "objechać" wózkiem zakaz handlu

Na tym nie kończy się lista rozwiązań, nad których wdrożeniem pracuje Społem w Kwidzynie. - Nie mamy jeszcze bramek wyjściowych, które działać będą na zasadzie linii laserowej. Wózek "nie wypuści" klienta. Drzwi będą się zamykać same i dopiero wtedy ochroniarz podejmowałby akcję - tłumaczy Sienkiewicz.

Ze względu na dużą powierzchnię sklepu, otwarcie placówki w niedziele wymaga dodatkowej pracy w dzień poprzedzający, gdy na miejscu są pracownicy. - W sobotę w godzinach popołudniowych przygotowywane są większe ilości towaru. Dogadaliśmy się też z dostawcami, żeby "wagowali" wędliny, kiełbasy, coś na grilla już w sobotę. Te produkty są potem rozłożone w lodówkach nabiałowych, tak samo jak np. ciasto. Wszystko przygotowujemy w sobotę, bo dział masarniczy jako taki jest zamknięty - dodaje prezes Społem Kwidzyn.

"Inteligentne" wózki pomagające w niedzielnych zakupach to rozwiązanie opracowane przez firmę ZeroQs. - Te wózki pozwalają na pełną samoobsługę - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Jarosław Kaczmarczyk, dyrektor generalny ZeroQs. - Klient bierze wózek i sam wkłada do niego produkty, które chce kupić. Wózek weryfikuje, czy wszystko jest w porządku, wykorzystując system wagowy i wizyjny. Następnie klient podchodzi do stanowiska płatniczego, które wygląda jak kiosk znany z McDonald‘s i to tam płaci za zakupy - dodaje Kaczmarczyk.

Pytany przez nas o kwestię handlu w niedziele, prezes ZeroQs podkreśla, że początkowo nawet nie myślał o wykorzystywaniu wózków w taki sposób. Nie ukrywa jednak, że ten nietypowy "bonus" może pomóc w popularyzacji innowacyjnego rozwiązania.

Kaczmarczyk dodaje, że firma jest już blisko zawarcia umowy z inną, dużą siecią sklepów spożywczych. Nie zdradza jednak jej nazwy.

Z triku na ochroniarza korzystają już inni

Przypomnijmy, że tzw. trik na ochroniarza znany i wykorzystywany jest co najmniej od 2022 r., od czasu uszczelnienia przepisów, które pozwalały sklepom działać w niedziele jako placówki pocztowe. Z metody "na ochroniarza" korzystali lub korzystają m.in. niektórzy franczyzobiorcy Żabki, Intermarche i Dużego Bena. Żadna z tych sieci nie umożliwiała jednak dotychczas niedzielnych zakupów dzięki "inteligentnym" wózkom samoobsługowym, a tylko na kasach samoobsługowych.

Ustawa o ograniczeniu handlu zakazuje w niedziele i święta handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem, a także powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu lub wykonywania czynności związanych z handlem.

Od zakazu przewidziano ponad 30 wyjątków. Według Państwowej Inspekcji Pracy, ochrona obiektu nie jest czynnością bezpośrednio związaną z handlem (podobnie jak np. sprzątanie obiektu), a zatem jest dopuszczalna w niedziele. Szkopuł tkwi jednak w szczegółach.

W wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Wojciech Gonciarz, dyrektor Departamentu Prawnego w Państwowej Inspekcji Pracy wskazywał, że ochroniarze to "ciężki temat". - Zastanawiamy się, jak do tej kwestii podejść. Jeżeli taki ochroniarz stoi przy drzwiach do sklepu i nic nie robi, to nie ma podstaw do interwencji. Wiemy, że są pracownicy np. Żabki, którzy w niedzielę siedzą w sklepie i niby nic nie robią. Czasami zdarza się klient, który nie wie, jak obsłużyć kasę samoobsługową, wtedy pracownicy Żabki będący niby ochroniarzami pomagają im, co przecież jest czynnością związaną z wykonywaniem handlu – a zatem jest zakazane. Jednak trudno złapać kogoś "na gorącym uczynku". To trudna kwestia, bo naszym zdaniem na miejscu powinni przebywać tylko faktyczni pracownicy ochrony - powiedział Gonciarz. Kliknij tutaj, aby przeczytać tamten wywiad.

image
Niedzielne zakupy w sklepie należącym do Społem Kwidzyn możliwe są m.in. dzięki inteligentnym wózkom zakupowym
FOTO: Społem Kwidzyn dla WH
02.04.2025 / 11:36
StoryEditor
Maciej Kroenke, Strategy& Polska: Detaliści powinni więcej myśleć o zwiększaniu efektywności z każdego klienta, a nie z każdego metra [RETAIL TRENDS 2025]
Maciej Kroenke, partner w Strategy& Polska podczas debaty “New growth engine in retail. Budowanie wartości biznesu w świecie nieustającej zmiany” na kongresie Retail Trends 2025 (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Szukając nowych źródeł przychodów retailerzy nie mogą stracić z oczu klienta. Nie mogą też zapomnieć o tym, że tworzony przez nich ekosystem usług musi być spójny - przestrzegał Maciej Kroenke, partner w Strategy& Polska podczas kongresu Retail Trends 2025.

Maciej Kroenke, partner w Strategy& Polska, lider zespołu biorąc udział w debacie “New growth engine in retail. Budowanie wartości biznesu w świecie nieustającej zmiany” podczas...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 86% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04.04.2025 / 00:31
StoryEditor
Przychody właściciela sieci Stokrotka przekroczyły 6 mld euro. Polska motorem napędzającym wyniki Grupy Maxima

Litewska Grupa Maxima, do której należą sieci sklepów Maxima na Litwie, Łotwie, Estonii, a także Stokrotka w Polsce, T Market w Bułgarii oraz e-sklep Barbora w krajach bałtyckich zwiększyła w 2024 r. skonsolidowane przychody o 4,3 proc., osiągając wynik ponad 6 mld euro.

Podobnie jak w ostatnich latach, najsilniejszy wzrost przychodów Grupa Maxima odnotowała w Polsce i Bułgarii, gdzie sieci Stokrotka i T Market rozwijały się najszybciej.

S...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. kwiecień 2025 13:09