18.09.2024 / 10:15
StoryEditor

Rząd będzie regulował ceny towarów pierwszej potrzeby? Donald Tusk zapowiedział działania mające uchronić powodzian przed spekulantami

Rząd będzie regulował ceny towarów pierwszej potrzeby? (fot. Shutterstock)

Okazuje się, że mieszkańcy zalanych terenów nie są tylko ofiarami powodzi, ale również spekulantów. ”Wielka woda”, która spustoszyła wiele regionów Polski wpłynęła nie tylko na zniszczenia infrastruktury, ale także na problemy logistyczne, przez które może brakować produktów pierwszej potrzeby na sklepowych półkach. Premier Donald Tusk zapowiedział walkę z nieetycznymi praktykami handlowymi.

Tak kwestię spekulantów, którzy zarabiają na ludzkiej krzywdzie skomentował szef polskiego rządu: ” Lepiej, z punktu widzenia tych, którzy postanowili zarobić, aby sami jak najszybciej podjęli decyzję o powrocie cen sprzed powodzi. Bo będziemy bezwzględnie realizowali możliwości prawne, by na powodzianach nikt nie zarabiał dodatkowej kasy.”

Urzędowe ceny na produkty pierwszej potrzeby

– Będę prosił ministra finansów, żeby mi pomógł w dokładnej ocenie, czy potrzebne jest użycie narzędzi w sprawie cen. Też w Kłodzku dostałem tę dramatyczną informację, że to, co najbardziej potrzebne powodzianom, jest wyraźnie droższe, niż było przed powodzią – powiedział Donald Tusk w trakcie spotkania sztabu kryzysowego.

Premier zapowiedział, że rząd ma narzędzia prawne, które mogą zmusić spekulantów do przywrócenia cen sprzed powodzi, a jeśli taka będzie potrzeba, to rząd będzie regulował ceny towarów pierwszej potrzeby.

- Uprzedzam wszystkich, którzy spekulują czy próbują zarobić na powodzi i tragedii ludzkiej, mamy narzędzia prawne związane ze stanami nadzwyczajnymi i użyjemy ich, aby przymusić do powrotu cen sprzed powodzi. A w razie potrzeby będziemy wyznaczali ceny urzędowe na niektóre produkty pierwszej potrzeby - ostrzegł Tusk.

Walka ze spekulantami

To nie pierwszy raz kiedy premier wypowiada walkę nielegalnym praktykom rynkowym związanych z powodzią. 17 września szef rządu poprosił UOKiK o interwencję w sprawie cen na zalanych terenach.

- Podobno jest to zjawisko nagminne. Te rzeczy, które są potrzebne ludziom w związku z powodzią, nagle stały się wyraźnie droższe. Producenci lub hurtownicy zaczynają korzystać z tej dramatycznej sytuacji, kiedy nagle radykalnie zwiększył się popyt. Poprosiłem UOKiK, żeby sprawę zbadać natychmiast szczegółowo i żeby ta kontrola umożliwiła nam skuteczną ochronę konsumenta – powiedział premier.

Ceny urzędowe na Węgrzech

Czy takie rozwiązanie jest legalne? Ostatnio Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że węgierskie przepisy dotyczące maksymalnych cen niektórych produktów spożywczych, wprowadzone w czasie pandemii, są niezgodne z unijnym prawem. W ocenie Trybunału przepisy te, bez odpowiedniego uzasadnienia, uniemożliwiały handlowcom swobodne ustalanie cen i ilości sprzedawanych produktów w oparciu o względy ekonomiczne.

Węgry  w lutym 2022 r. uregulowały dekretem rządowym handel cukrem, mąką pszenną, olejem słonecznikowym, mięsem wieprzowym i drobiowym oraz mlekiem. W listopadzie wspominanego roku rozszerzono tę listę o jaja i ziemniaki.

07.11.2024 / 20:31
StoryEditor
Dino Polska pokazuje wyniki finansowe. Sieć supermarketów chwali się wzrostem sprzedaży LfL wyższym od inflacji cen żywności
Market sieci Dino w Dłutowie, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

Grupa Dino raportuje wzrost sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. o 13,5 proc. rdr., a w trzecim kwartale o 10,6 proc. Zyski nieznacznie rosną, ale marża EBITDA spada ze względu na wyższą dynamikę wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu od dynamiki wzrostu przychodów.

Rosną przychody, ale i koszty

W III kwartale 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 7 607,4 mln PLN i były o 732,1 mln PLN, czyli o 10,6 proc. wyższe niż w III kw. 2023 r. Równ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.11.2024 / 18:41
StoryEditor
Starbucks udowadnia, że otwiera się na mniejsze ośrodki. Sieć uruchamia pierwszą kawiarnię w mieście, które niedawno doczekało się lotniska
Starbucks ma już w Polsce 78 kawiarni. Ostatnia została otwarta 15 listopada w Radomiu (fot. mareriały prasowe)

Od 15 listopada w radomskiej galerii Słoneczna działa lokal sieci Starbucks. To kolejna kawiarnia pod tym szyldem otwarta w mniejszym ośrodku miejskim, które Starbucks zaczął uwzględniać w swojej strategii ekspansji.

Amerykańska sieć kawiarni Starbucks, które uchodzą za dosyć drogie, zaczyna coraz śmielej wkraczać do mniejszych ośrodków miejskich. W tym roku uruchomiła już placówki w Toruniu...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 22:58