31.08.2021 / 19:21
StoryEditor

Uwaga przedsiębiorcy! W październiku ruszą testy e-faktury

Podatek CIT (pixabay)
Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Resort finansów chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak, aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r.

Ministerstwo Finansów opublikowało też roboczą wersję struktury logicznej e-faktury. Opracowano ją z uwzględnieniem uwag zgłoszonych podczas konsultacji podatkowych z przedsiębiorcami.

W pierwszej fazie wdrażania e-faktury, polscy przedsiębiorcy będą z niej korzystać dobrowolnie. Będzie ona działała, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i obecnie już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. W 2023 r. korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne.

– Wdrożenie e-faktur to kolejny przykład cyfryzacji usług fiskusa. Przyniesie dwa bardzo pozytywne skutki dla polskiej gospodarki. Po pierwsze znacznie ułatwi rozliczanie obrotu pomiędzy przedsiębiorcami. Po drugie, przyspieszy wykrywanie prób wyłudzenia podatku, a przez to zwiększy bezpieczeństwo uczciwych firm i posłuży dalszemu zmniejszeniu luki VAT – wyjaśnia wiceminister Jan Sarnowski.

Korzyści wynikające z tego rozwiązania

  • Szybkość: podatnicy wybierający e-fakturę, otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej – termin zwrotu skróci się dla nich o 20 dni, z 60 na 40;
  • Bezpieczeństwo: faktura pozostanie w bazie danych MF i nigdy nie ulegnie zniszczeniu czy zaginięciu, nie będzie konieczności wydawania jej duplikatów;
  • Przyspieszenie obrotu: dzięki działaniu za pośrednictwem bazy ministerstwa, zawsze będziemy mieli pewność, że faktura trafiła do kontrahenta;
  • Wygoda: e-faktury będą wydawane według jednego wzorca tak, że będą bardzo łatwe w użyciu;
  • Standaryzację: wzajemne rozliczenia oraz księgowanie faktur w systemach FK stanie się dużo łatwiejsze;
  • Mniej obowiązków: podatnik nie będzie musiał przechowywać faktur wystawionych w KSeF, ponieważ będą one przechowywane przez administrację przez okres 10 lat, a więc co do zasady w okresie, w którym większość zobowiązań podatkowych się przedawnia;
  • Mniej danych do przesłania: podatnik wystawiający faktury w KSeF nie będzie musiał przesyłać na żądanie organów podatkowych struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA). Dane te będą dostępne dla organów podatkowych w KSeF, a zatem ich dodatkowe przesyłanie nie miałoby uzasadnienia.

– E-Faktura to wiele korzyści dla biznesu. To nie tylko szybszy zwrot VAT, ale także postulowane przez przedsiębiorców przyspieszenie i standaryzacja procesu fakturowania. Ponadto to likwidacja wielu obowiązków podatkowych, w tym zwłaszcza konieczności przechowywania faktur przez podatnika i udostępniania ich podczas kontroli, czy przesyłania na żądanie organów struktury JPK_FA – dodaje wiceminister Jan Sarnowski.

SLIM VAT 2 i zmiany w fakturowaniu w ramach KSeF

W ramach projektu wdrażającego do polskiego systemu prawnego e-fakturę, procedowane są również zmiany w fakturowaniu stanowiące część pakietu SLIM VAT 2. Dotyczą one:

  • Braku obowiązku zamieszczania oznaczenia „Duplikat”, gdy faktura pierwotna ulegnie zniszczeniu lub zaginie;
  • Braku obowiązku umieszczania na fakturze korygującej wyrazów „Faktura korygująca” albo „Korekta”, czy wskazywania przyczyny korekty;
  • Korekt zbiorczych – będą możliwe do poszczególnych pozycji z faktury. Dopuszczalna będzie przez podatnika za dany okres na rzecz jednego odbiorcy, za pomocą faktury korygującej, zarówno korekta faktur poszczególnych dostaw lub usług, jak i korekta wszystkich dostaw lub usług;
  • Możliwości wcześniejszego wystawienia faktury – zmiana pozwoli podatnikom na wystawianie faktur nie wcześniej niż 60. dnia (zamiast obecnych 30 dni) przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, jak i 60. dnia przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
     

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

08.01.2025 / 12:22
StoryEditor
Nietypowy sklep sieci 7-Eleven. Sprawdź, co go wyróżnia
Sklep sieci 7-Eleven uruchomiony w miejskim parku w Kyoto ma być remedium na problem malejącej liczby osób odwiedzających takie miejsca (fot. Shutterstock)

Obecna w 19 krajach świata japońska sieć 7-Eleven uruchomiła nietypowy sklep. Wyróżniają go materiały użyty do budowy oraz... lokalizacja.

W ramach współpracy z władzami Kyoto oraz lokalną społecznością, japoński oddział sieci 7-Elevem uruchomił sklep zbudowany wyłącznie z lokalnie pozyskanego drewna.

Sklepy ratunkiem dla parków?

Placówka stanęła w miejskim parku Kitakagiya, tuż obok budynku społecznościowego dostępnego dla wszystkich mieszkańców. Można w nim korzystać z otwartej przestrzeni, pokoju dla matek karmiących oraz przytulnego kącika wyłożonego matami tatami.

Otwarcie sklepu w tej lokalizacji ma przyczynić się do rozwiązania problemów związanych ze spadkiem liczby użytkowników parków i starzeniem się infrastruktury. Jest to część opracowanego po półtora roku badań przez miasto Kyoto projektu Park-UP, zakładającego nowy model zarządzania parkami, odpowiadający potrzebom lokalnej społeczności.

Czy 7-Eleven wejdzie do Polski?

Przypomnimy, że 7-Eleven to wywodząca się z Japonii sieć sklepów convenience należąca do holdingu Seven & I. Prowadzi ona ponad 85 tys. placówek tego typu. Firma obecna jest w 19 krajach, ale niedawno ujawniła, że ma zamiar wejść na ponad 10 nowych rynków. Jej priorytetem ma być rozwój m.in. w Europie. Z nieoficjalnych źródeł wynika, że 7-Eleven chce się rozwijać również w Polsce, co oznacza, że Żabka, która mając 11 tys. sklepów, niepodzielnie rządzi w kanale convenience, wreszcie zyskałaby poważnego rywala.

Przejęciem 7-Eleven od kilku lat zainteresowana jest kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard, która prowadzi ok. 17 tys. sklepów i stacji paliw w Ameryce Północnej, Europie (w tym ok. 400 stacji paliw Circle K w Polsce) i Azji. Kanadyjczycy złożyli firmie Seven & I już trzy propozycje tego typu – ostatnią w roku 2024.

***

Ruszyła rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

27.12.2024 / 12:19
StoryEditor
Aldi Polska "sprzedaje" w swoich dyskontach: sklepy, ciężarówki i wózki widłowe
Aldi sklep

Sklepy Aldi, ciężarówki Aldi oraz wózki widłowe z logiem Aldi takie, a także wiele innych zabawek mogą kupić w polskich sklepach dyskontera polscy klienci i fani marki Aldi. Jak zapewniają przedstawiciele sieci „cieszą się one - wśród kupujących - dużą popularnością i są oryginalną propozycją dla naszych najmłodszych klientów”.

Sieć Aldi ma w Polsce już ponad 360 sklepów dyskontowych i ambitne plany rozwoju w  najbliższych latach. Tak jak w 2024 r. tak  w 2025 r. operator planuje uruchomienie ok. 60 nowych placówek. W 2025 r. Aldi planuje otwarcie nowego centrum dystrybucyjnego w województwie mazowieckim.

Sklepy Aldi na sprzedaż. Każdy może je sobie kupić?

Jeśli ktoś chciałby samodzielnie wybudować z klocków i mieć na własność jeden z dyskontów Aldiego, ciężarówkę lub wózek widłowy z logo sieci wystarczy odwiedzić jeden z polskich dyskontów firmy. A następnie wystarczy dobrze się bawić składając konstrukcje, a jak wynika ze słów Agaty Biernackiej, kierownik Działu Komunikacji i PR sieci Aldi w Polsce robi tak wielu klientów.

– Mamy naprawdę szeroki wybór wysokiej jakości zabawek, a wśród naszych propozycji na 2024 rok w tej kategorii znalazło się dodatkowo dużo ciekawych nowości, które promowaliśmy w specjalnym katalogu już od drugiej połowy października. Jednym z wiodących trendów w naszej tegorocznej ofercie są drewniane zabawki i zabawki Montessori, które wspierają rozwój dziecka – mówi Agata Biernacka.

I dodaje, że zabawki „marki własnej Playland to połączenie wysokiej jakości, potwierdzonej niezależnymi certyfikatami FSC, TÜV i GS z atrakcyjną ceną (najtańsze zabawki drewniane w naszej ofercie można kupić w cenie już poniżej 10 zł)”.

- Duży nacisk położyliśmy też na produkty pozwalające rozwijać indywidualne pasje i talenty dzieci - jak np. artykuły kreatywne, akcesoria do zabawy w teatr, różnego rodzaju zestawy konstrukcyjne czy mikroskop z uchwytem na telefon, zapewniający powiększenie nawet do 800 razy – podsumowuje Biernacka.

Ambitne plany rozwoju sieci Aldi w Polsce

Przypomnijmy, że w ciągu najbliższych 15 lat Aldi chce otworzyć w Polsce ponad 1000 sklepów, które będą obsługiwane przez sześć centrów logistycznych. W krótszej perspektywie, do 2028 r., Aldi zamierza zwiększyć liczbę sklepów w Polsce do 650. W ciągu dekady sieć planuje urosnąć do 1000 placówek handlowych w naszym kraju.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

09. styczeń 2025 13:15