08.05.2024 / 09:06
StoryEditor

Rząd bierze pod lupę promocje alkoholu. Czy nadchodzi kres akcji kup 12 piw, drugie 12 dostaniesz gratis i wódki po 10 zł za pół litra?

Rząd Donalda Tuska zastanawia się nad wprowadzeniem zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, ale też ograniczenia akcji, które będą go promowały (fot. Shutterstock)
Donald Tusk zlecił analizę tego, jaki wpływ na gospodarkę i zdrowie Polaków miałoby wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, ale też zmian w przepisach dotyczących jego reklamy. Rządzący rozważają również kwestie ukrócenia promocji na piwo czy wódkę. Jakie rozwiązania wchodzą w grę?

O tym, że zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych jest na stole już na portalu wiadomoscihandlowe.pl informowaliśmy. Analizy na ten temat trwają w resorcie zdrowia kierowanym przez Izabelę Leszczynę.

Portal wyborcza.biz informuje, że to nie jedyna zmiana dotycząca rynku alkoholu, nad którą zastanawia się rząd Donalda Tuska. Analizy dotyczą również społecznych oraz gospodarczych skutków wprowadzenia zmian w reklamie i promocji produktów tego typu.

Przypomnijmy, że obecnie w Polsce reklamowane może być tylko piwo i to po godzinie 20.00., ale są naciski na to, żeby zakaz jego reklamowania był jeśli nie całkowity, to przynajmniej wydłużony do godziny 22.00.

Wyborcza.biz informuje, że rząd bierze również pod uwagę wprowadzenie ograniczeń w promocji napojów alkoholowych. 

Minimalna cena alkoholu jednym z rozwiązań

Ograniczenia te mogłoby spowodować wprowadzenie do ustawy o wychowaniu w trzeźwości zapisu o minimalnej cenie, poniżej której nie będzie można sprzedawać alkoholu oraz podnoszeniu tej ceny wraz ze wzrostem wynagrodzenia w gospodarce. Petycję z takimi postulatami wysłał do Senatu Mazowiecki Związek Stowarzyszeń Abstynenckich.

Jej autorzy podkreślają, że w Polsce mimo wdrożonego w 2019 r. systematycznego wzrostu podatku akcyzowego na wyroby alkoholowe, dostępność ekonomiczna napojów alkoholowych gwałtownie rośnie. W ciągu ostatnich 20 lat dostępność ekonomiczna wódki wzrosła o 243 proc., a piwa – o 237 proc. Tylko w latach 2019-2022 wzrost ten wyniósł odpowiednio o 8,5 proc. i 14,8 proc.

Krzysztof Brzózka, były szef Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i współautor ww. petycji, przekonuje, że ustalenie minimalnej ceny, poniżej której nie można będzie sprzedawać wódki, wina i piwa, spowoduje, że mniej będą ich piły dwie grupy społeczne wrażliwe na cenę alkoholu, czyli młodzież i pijący chronicznie.

Krzysztof Brzózka proponuje konkretną stawkę - 2-2,5 zł za 10 g alkoholu. Z jego wyliczeń wynika, że po jej wprowadzeniu półlitrowa puszka piwa o zawartości 2,5 proc. kosztowałaby minimum 2 zł, a puszka z 5 proc. zawartością alkoholu minimum 4 zł. Z kolei za butelkę wódki trzeba by było zapłacić minimum 32-35 zł, a za butelkę 0,75 l wina 15 zł.

Czy Polska pójdzie za przykładem Szkocji?

Ekspert powołuje się przy tym na przykład Szkocji, która po kilkuletniej batalii, jaką tamtejszy rząd musiał stoczyć z producentami alkoholu w 2018 r., takie minimalne ceny za alkohol wprowadziła.

W czerwcu 2023 r. Public Health Scotland (publiczny organ odpowiedzialny za ochronę zdrowia) opublikował wyniki badań sprawdzających, jakie były efekty tych zmian.

Badacze stwierdzili, że liczba zgonów bezpośrednio spowodowana spożyciem alkoholu spadła o 13,4 proc., liczba przyjęć do szpitali po alkoholu o 4,1 proc.

Spadek sprzedaży alkoholu w całej populacji wyniósł 3 proc., przy czym największy był on w gospodarstwach domowych, które wcześniej kupowały najwięcej alkoholu. Nie miało to specjalnego wpływu na gospodarstwa, które alkohol kupowały sporadycznie.

Jednocześnie badacze stwierdzili, że osoby uzależnione od alkoholu raczej nie zmniejszyły spożycia, a ci, którzy zarabiali niewiele, zaczęli przedkładać zakup alkoholu nad zakup żywności.

20.12.2024 / 08:33
StoryEditor
Kilkugodzinna praca na kasie, a potem sprzątanie sklepu. To plan Ryszarda Petru na Wigilię
Ryszard Petru na 99 proc. będzie pracował w Wigilię w jednym z warszawskich supermarketów (fot. youtube.com/@SejmRP_PL)

Ryszard Petru najprawdopodobniej dotrzyma zapowiedzi dotyczącej tego, jak spędzi pierwszą część dnia 24 grudnia. Poseł Polski 2500 w Wigilię na „99 proc” będzie pracował w jednym ze stołecznych supermarketów.

Ryszard Petru przyznał w programie "Grafitti” w Polsat News, że finalizuję rozmowy z jedną z sieci w sprawie pracy w Wigilię. Poseł Polski 2050 dodał też trochę więcej sz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18.12.2024 / 17:03
StoryEditor
Co Polacy sądzą o "małpkach”? Niektóre opinie szokują [BADANIE]
W opinii większości Polaków populrność ”małpek” wynika przede wszystkim z ich dyskrecji. Niska cena nie jest aż tak istotna (fot. Shutterstock)

Mocny alkohol w butelkach o małej pojemności, czyli tzw. małpki nie cieszą się wśród Polaków dobrą opinią. Ponad 2/3 uczestników badania przeprowadzonego przez SW Research stwierdziło, że spożywanie „małpek” sprzyja regularnemu piciu oraz stanowi istotny problem społeczny i zdrowotny. Skąd więc ich popularność?

Napoje spirytusowe w opakowaniach o małej pojemności (do 200 ml) stanowią pokaźną część rynku. W minionym roku ich sprzedaż przekroczyła wartość 6 mld zł, co oznacza, że odpowia...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 08:14