13.06.2024 / 18:06
StoryEditor

Posłowie mocno podzieleni w sprawie handlu w niedzielę. Kto będzie głosował za dalszymi pracami nad poselskim projektem ustawy?

Sejm RP (Shutterstock)
W sprawie proponowanych przez Polskę 2050 zmian w zakresie handlu w niedziele wypowiedzieli się przedstawiciele klubów i koła poselskiego. W Sejmie odbyła się gorąca dyskusja, wsparta wpisami w mediach społecznościowych. Kto chce, a kto nie chce liberalizacji przepisów o handlu w niedziele?

Debatę nad projektem poselskiej ustawy o handlu w niedziele rozpoczął Ryszard Petru z Polski 2050. W projekcie niejako firmowanym przez niego, posłowie zaproponowali m.in. wprowadzenie dwóch niedziel w tygodniu i wyższą stawkę godzinową za pracę w niedziele.

Skrajne zdania w sprawie handlu w niedziele

Ryszard Petru rozpoczął swoje wystąpienie przedstawieniem argumentów za tym, jakich szkód dokonała obecnie obowiązująca ustawa, a zakończył propozycjami dialogi i konsultacji społecznych. Proponuje m.in. rozważenie, czy o zakazie handlu mogłyby decydować lokalne władze.

Stanowisko klubu parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość przedstawił poseł Jan Osiński. Zadał on pytanie, w czyim interesie są proponowane zmiany. Przypomniał, że obecnie obowiązuje ograniczenie handlu w niedziele, a nie zakaz, jak wskazywał Petru. Według klubu PiS, projekt ustawy Polski 2050 jest zły i narusza porządek funkcjonujący od ponad 6 lat. Klub PiS wniósł o odrzucenie poselskiego projektu ustawy.

Izabela Mrzygłocka wypowiedziała się w imieniu klubu Koalicja Obywatelska. Zwróciła uwagę, że w poselskim projekcie zostały ujęte podobne rozwiązania do tych proponowanych przez PO kilka lat temu. Wspomniała, że obecny kształt przepisów nie spełnił oczekiwań twórców ustawy. Ograniczenie handlu miało wesprzeć małe sklepy, a są one likwidowane na szeroką skalę. Pomimo obowiązywania zakazu przez kilka lat, polskie społeczeństwo jest nadal podzielone, dlatego KO uważa że poselski projekt zawiera propozycje, nad którymi warto się pochylić. Klub jest za dalszymi pracami i dyskusją nad projektem Polski 2050.

Polska 2050 za przedłużeniem vacatio legis

Elżbieta Burkiewicz z klubu Polska 2050 przytoczyła argumenty wcześniej wymieniane przez Ryszarda Petru. Zaznaczyła, że jej klub nie chce, aby trwała fikcja zakazu handlu. Zawnioskowała o skierowanie projektu do dalszych prac, a także aby podczas tych prac przedłużyć vacatio legis do 3 miesięcy, aby sieci handlowe mogły dostosować się do nowych regulacji.

Stanowisko klubu Polskie Stronnictwo Ludowe – Trzecia Droga przedstawiła Magdalena Sroka. Branża handlowa, jej zdaniem, i tak znalazła furtki, aby działać w niedziele. Klub PSL – Trzecia Droga jest za tym, aby skierować projekt do dalszych prac.

Arkadiusz Sikora przedstawił stanowisko klubu Lewicy. Argumentował, że dla pracowników sklepów wielkopowierzchniowych wolna niedziela to luksus i Sejm powinien zająć się zakazem handlu we wszystkie niedziele. Według Lewicy wprowadzenie pracujących niedziel pogłębi problem z pracownikami w handlu. Lewica jest za odrzuceniem projektu poselskiego w pierwszym czytaniu.

Wipler o Żabce i Grupie Eurocash

Przemysław Wipler z Konfederacji mówił, że dzięki przepisom ograniczającym handel w niedzielę urosły dwie wielkie sieci handlowe: Żabka zarządzana przez fundusz CVC i sieci Grupy Eurocash. Według Wiplera, przejęcie rynku przez dwa wielkie podmioty jest efektem lobbingu. Zakaz handlu przyczynił się jego zdaniem również do robotyzacji handlu i popularności zakupów przez aplikację. Klub Konfederacji jest za dalszą pracą nad poselskim projektem.

Jarosław Sachajko z koła Kukiz15 zaznaczył, że ustawa z 2018 roku weszła, aby spowolnić upadek małych sklepów. Obszernie odniósł się do argumentów Ryszarda Petru i podziękował Lewicy i klubowi PiS za złożenie wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.

15.11.2024 / 12:34
StoryEditor
Marcin Gortat zdradza kulisy wejścia w biznes kosmetyczny i mówi o tym, co jest kluczowe dla jego powodzenia [WIDEO]
Marcin Gortat (fot. Wh)

Były koszykarz i zawodnik ligi NBA promuje swoją własną markę kosmetyków MG. Razem z żoną Żanetą stworzyli firmę MG Evolution i weszli na rynek z produktami adresowanymi do kobiet, mężczyzn i dzieci.

– Każdy mężczyzna powinien mieć dobry kosmetyk. Byłem tym, który wychował się na starym, pospolitym, niebieskim pudełeczku, ale doszedłem do punktu, w którym dobry kosmetyk okaz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 82% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.11.2024 / 14:42
StoryEditor
Lidl nokautuje Biedronkę. Niemiecki dyskonter wydał ponad dwa razy więcej na reklamę w tv niż jego największy konkurent
W październiku br. Lidl wydał na reklamę w tv ponad 170 mln zł, ponad dwa razy więcej niż Biedronka (fot. Youtube.com)

Lidl wskoczył na pierwsze miejsce wśród największych reklamodawców telewizyjnych. Z najnowszego raportu Nielsen Media wynika, że w październiku br. niemiecki dyskonter przeznaczył na te cel ponad 170 mln zł. Wydatki Jeronimo Martins – właściciela Biedronki, były o niebo skromniejsze.

Październikowy raport Nielsen Media wskazuje, że pod względem wydatków na reklamę telewizyjną Lidl nie miał sobie równych. Niemiecki dyskonter przeznaczyła na nią sumę p...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 13:57