21.05.2024 / 12:07
StoryEditor

Nowa propozycja przedsiębiorców ws. handlu w niedziele. Ryszard Petru zapowiada start prac w sejmowej komisji

Ryszard Petru, poseł Polski 2050 (fot. mat. prasowe/Teraz)
Ryszard Petru zdaje sobie sprawę z tego, że propozycja Polski 2050 zakładająca uwolnienie handlu w dwie niedziele w miesiącu spotkała się z niezadowoleniem części branży handlowej. Poseł deklaruje chęć szukania kompromisu w tej sprawie. Zdradza też, z jakim innym wariantem zgłosili się do niego przedsiębiorcy i zapewnia, że "jest otwarty" na dyskusję na ten temat.

Prace nad nowelizacją ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele mają ruszyć w czerwcu, wynika z deklaracji Ryszarda Petru, jaka padła podczas Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji. Posłowie zajmą się projektem wniesionym do laski marszałkowskiej przez grupę posłów Polski 2050, w tym m.in. przez Petru, czyli przewodniczącego sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Choć poseł jest zwolennikiem całkowitego zniesienia zakazu handlu w niedziele, to w firmowanym przez niego projekcie zapisano możliwość otwieranie sklepów jedynie w dwie niedziele w miesiącu. W pozostałe niedziele miałyby obowiązywać te same wyjątki od zakazu, co obecnie. Projekt zakłada także dwukrotne wynagrodzenie za pracę w niedzielę dla części pracowników oraz gwarancję minimum dwóch wolnych niedziel w miesiącu.

Nie ma zgody w koalicji

- Mamy lekki spór w koalicji (rządowej - red.), mianowicie Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie jest skłonne zaproponować wolnych niedziel handlowych, czyli uwolnić handlu. Stąd też propozycja poselska - tłumaczy Petru.

Jego zdaniem debata o niedzielnym handlu "musi się w Polsce odbyć". - Są dwa elementy tej debaty: liczby, ale też emocje. Jest też dużo deklaracji, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością, ale uwaga: ta narracja będzie dominowała, jeżeli chodzi o ostateczne decyzje. Dlaczego tak jest? Bo w dużym stopniu ten problem dawno przestał być merytoryczny, stał się ideologiczny - powiedział Petru podczas KND.

Poseł Polski 2050 mówił też, że "jest bardzo wiele beneficjentów obecnego rozwiązania" - czyli tych podmiotów, które mogą otwierać sklepy, gdy placówki konkurencji muszą stać zamknięte. - Mówię o całkiem poważnej grupie, która jest zadowolona z obecnego rozwiązania i ta grupa oczywiście będzie przeciwko temu, żeby uwolnić handel w niedzielę - dodał Petru. Ostrzegł też, że w jego ocenie ws. niedziel "będzie dużo lobbingu", ale warto "przekonywać ludzi do tego, że wolność gospodarcza jest wartością samą w sobie".

Handel w niedziele przez osiem godzin?

Do uczestników kongresu Petru zaapelował o "szukanie argumentów" oraz "szukanie jakiegoś sensownego kompromisu" ws. niedziel. Ze słów przedstawiciela Polski 2050 wynikało, że jest gotowy odejść od pomysłu dwóch niedziel handlowych w miesiącu, jeśli na stole pojawi się lepsza propozycja.

- Dochodziły do mnie informacje, że państwo są dalece niezadowoleni z propozycji dwóch niedziel (handlowych w miesiącu - red.), ze względu na to, że będzie zamieszanie, że będzie niesystemowo i że dalej są utrzymane te wyjątki (od zakazu handlu - red.), które dają pożywkę nieuczciwej swego rodzaju konkurencji - zaznaczył Petru. - To jest projekt poselski. Miał doprowadzić przynajmniej do tego, że MRPiPS zaproponuje jakieś rozwiązanie. To się nie stało, w związku z czym będziemy pracować nad projektem poselskim. Uważam, że trzeba tę walkę rozpocząć - dodał poseł.

- Część z państwa zgłaszała mi np. propozycję, żeby w niedziele handel trwał osiem godzin - od 8 do 16 albo od 10 do 18. Jestem otwarty na taką dyskusję. Dla mnie ważne jest to, żeby odblokować zakaz handlu, a potem, za pewien czas, kiedy Polacy będą jeszcze bardziej "za", prawdopodobnie może być tak, że większość (w Sejmie - red.) będzie za pełnym uwolnieniem handlu w niedziele. Innymi słowy, widzę to jako proces, a nie jako jednorazowy akt - tłumaczył Petru.

Poseł Polski 2050 dodał, że nie rozmawiał z prezydentem Andrzej Dudą na temat handlu w niedziele i bierze pod uwagę, że głowa państwa mogłaby zawetować ewentualną ustawę uwalniająca choć częściowo niedzielny handel. Według Petru groźba weta nie oznacza, że można nic nie robić. Poseł zapowiedział, że w razie zablokowania ustawy, kolejna mogłaby zostać uchwalona już po przyszłorocznych wyborach prezydenckich.

Teraz albo nigdy

Petru nie wykluczył, że już w czerwcu w trakcie prac nad projektem w sejmowej komisji padną propozycje, aby znieść zakaz handlu całkowicie. - Ja będę za tym głosował, aczkolwiek nie jestem pewny, czy na tym etapie zyska to poparcie - oświadczył poseł podczas KND.

Szef Komisji Gospodarki i Rozwoju ostrzegł zarazem przedstawicieli branżu handlowej, że "nie można chcieć za dużo, bo jak się chce za dużo, to można kończyć z niczym". Odniósł się także do kwestii zapisanego w projekcie Polski 2050 podwójnego wynagrodzenia za pracę w niedziele dla części pracowników.

- Zaproponowaliśmy podwyżkę wynagrodzeń zgodnie z propozycją jednej z partii politycznych (chodzi o Platformę Obywatelską - red.). Mam świadomość wad tego rozwiązania. (...) Jestem otwarty na różnego rodzaju dobre rozwiązania, które będą adresowały ten problem - powiedział poseł.

Petru zaapelował do branż handlowej o mobilizację ws. uwolnienia handlu w niedziele i wspólne szukanie kompromisowych rozwiązań. - Próbujmy to przeprowadzić, bo inaczej, jeżeli to zostanie odrzucone na takim etapie, obawiam się, że na parę lat może to zablokować dyskusję - ostrzegł.

CZYTAJ TAKŻE: Zakaz handlu w niedziele stał się fikcją. Inspektorzy pracy mówią o "milczącej zgodzie" na łamanie przepisów

08.11.2024 / 10:27
StoryEditor
Polacy coraz rzadziej odwiedzają galerie handlowe. Czy czeka je niepewna przyszłość?
Polacy coraz rzadziej odwiedzają galerie handlowe (fot. Shutterstock)

Galerie handlowe w Polsce w trzecim kwartale 2024 roku odnotowują znaczny spadek liczby odwiedzających, wynika z najnowszego raportu Proxi.cloud. Dlaczego konsumenci coraz mniej chodzą do takich miejsc oraz jaka przyszłość je czeka?

Według danych z raportu firmy Proxi.cloud w III kwartale 2024 roku ruch w centrach handlowych zmniejszył się aż o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego rok...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.11.2024 / 14:01
StoryEditor
Żabka, Dino i Biedronka - jak trzy topowe sieci spożywcze radzą sobie z rynkowymi wyzwaniami?
Biedronka w przeciwieństwie do Żabki i Dino zaliczyła w trzecim kwartale roku spadek sprzedaży like-for-like (fot. Shutterstock)

7 listopada Dino opublikowało wyniki finansowe za trzeci kwartał bieżącego roku, chwaląc wzrostem obrotów na porównywalnej bazie sklepów (like-for-like) o 2,3 proc. Na tle Biedronki Dino wypadło więc pod tym względem znacznie lepiej, ale do Żabki wynik sieci z Krotoszyna się nie umywa.

Z zestawienia przygotowanego przez Agnieszkę Skonieczną, retail & pharma business unit director w PMR Market Experts, wynika, że w trio złożonym z Biedronki, Dino i Żabki pod ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 13:18